آخرین وضعیت 76 هزار و 835 طرح ناتمام

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: 76 هزار و 835 طرح ناتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد، اما به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست.

آخرین وضعیت 76 هزار و 835 طرح ناتمام
کد خبر: 503793
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۴۳:۳۲

اعتمادآنلاین| سعید زرندی در برنامه تلویزیونی تیتر امشب با بیان این مطلب گفت: بررسی وضعیت طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی نشان می‌دهد، در حال حاضر از 76 هزار و 835 طرح نیمه تمام در کشور 58 هزار و 250 طرح دارای پیشرفت فیزیکی صفر تا 20 درصد، 2 هزار و 920 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 20 تا 40 درصد و 9 هزار و 195 فقره نیز دارای پیشرفت 60 تا 80 درصد هستند.

به گزارش مهر، او افزود: همچنین 3 هزار و 360 طرح نیمه تمام 80 تا 99 درصد پیشرفت داشته اند که اتمام آن‌ها در پایان همین سال انتظار می‌رود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اعلام اینکه میزان پیشرفت طرح‌های در دست اجرا دائم پایش می‌شوند، گفت: بر طرح‌هایی که زیر 10 درصد پیشرفت داشته اند، نظارت بیشتری می‌شود و اگر مشخص شود کار متوقف شده است، از فهرست خارج می‌شوند.

او در ادامه با بیان اینکه وجود طرح‌های نیمه تمام به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست، هر طرحی برای رسیدن به بهره برداری مراحل و زمانبندی دارد، اما آنچه که مطلوب نیست، طرح‌هایی است که راکد مانده است و به دلایل مختلف عزمی برای اتمام آن‌ها وجود ندارد.

زرندی تاکید کرد: طرح‌هایی که در طول یکسال میزان پیشرفت خود را اعلام نکرده اند، در طرح‌های راکد دسته بندی می‌شوند، که بر اساس آخرین رصدهای ما، حدود 4 هزار طرح هستند.

در ادامه برنامه عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری اعلام کرد: برخی از طرح‌های نیمه تمام دولتی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم تکمیل نشده اند و برخی دیگر، گرفتار اختلافات بین مدیران هستند.

او افزود: طرح‌هایی وجود دارد که 100 درصد آماده شده اند، اما به دلیل اختلاف بین سرمایه گذاران و مدیران رها شده و فعالیتی ندارند.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: متاسفانه قدرت تصمیم گیری در نهادهای غیردولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی از بین رفته است.

او افزود: طرح‌هایی وجود دارد که 10 سال پیش به بهره برداری رسیده، اما سازمانی که مالک آن است، نه توان فعالسازی دارد و نه می‌تواند آن را واگذار کند.

او یکی از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی را افزایش قیمت ارز دانست و گفت: به طور مثال، برخی از طرح‌ها با پیش بینی هزینه 10 میلیارد تومانی آغاز شده اند، اما در میانه راه قیمت ارز چند برابر شده و هزینه مورد نیاز نیز 40 میلیارد تومان شده است.

سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت هم در بخش دیگری از برنامه اعلام کرد: در حال حاضر معادن ما به ویژه در بخش خصوصی با ماشین آلات و تجهیزات کهنه و مستهلک فعالیت می‌کنند و هیچ کمکی برای تامین تجهیزات جدید دریافت نکرده اند.

او گفت: افزایش قیمت ارز باعث شده است بیل مکانیکی که زمانی با 500 میلیون تومان قابل تهیه بود، اکنون با بهای چندبرابر نیز در دسترس نباشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها