با تاکید بر موضع آمریکا در قبال دریای چین جنوبی:

بلینکن چین را به ارعاب و رفتار تحریک آمیز متهم کرد

ایالات متحده از چین خواست رفتار تحریک آمیز را متوقف کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد و هشدار داد حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی موجب اجرای پیمان دفاعی مشترک فیلیپین – آمریکا میشود که در 1951 به امضا رسیده است.

بلینکن چین را به ارعاب و رفتار تحریک آمیز متهم کرد
کد خبر: 503796
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۴۷:۴۶

اعتمادآنلاین| این اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی به مناسبت پنجمین سالروز صدور حکم دادگاه حکمیت و رد ادعاهای ارضی حداکثری چین در دریای چین جنوبی مطرح می شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا قبلا هم ادعاهای چین در بیشتر بخشهای دریای چین جنوبی را رد کرده بود،گفت: آمریکا سیاست 13 ژوئیه 2020 خود را در مورد ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی مجدداً تأیید می کند. ما همچنین مجدداً تأیید می کنیم که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین ، شناورهای عمومی یا هواپیماهای موجود در دریای چین جنوبی تعهدات دفاع متقابل ایالات متحده بر اساس ماده چهارم پیمان دفاع متقابل 1951 ایالات متحده و فیلیپین را به جریان می اندازد.

وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به "زورگویی و ارعاب" کشورهای ساحلی جنوب شرقی آسیا متهم کرد و ادعا کرد تهدید بزرگی برای نظم دریایی در دریای چین جنوبی وجود دارد. او گفت: ما از جمهوری خلق چین می خواهیم که به تعهدات خود طبق قوانین بین المللی پایبند باشد ، رفتار تحریک آمیز خود را متوقف کرده و اقدامات لازم را برای اطمینان به جامعه بین المللی انجام دهد که متعهد به نظم دریایی و حقوق همه کشورها بزرگ و کوچک است.

بخشی از ماده چهارم این پیمان تصریح میکند که "هر یک از طرفین که تشخیص بدهد یک حمله مسلحانه در منطقه اقیانوس آرام به هر یک از طرفین برای صلح و امنیت خود خطرناک خواهد بود، اعلام میکند که مطابق با روند قانون اساسی خود برای مقابله با خطرات مشترک اقدام خواهد کرد."

چین روز جمعه بار دیگر اعلام کرد که این حکم را قبول ندارد.

آنتونی بلینکن پیشتر هم به این مطلب اشاره کرده بود، به ویژه در گفتگوی هشت آوریل با وزیر خارجه فیلیپین که وزارت خارجه آمریکا گفت، او "بر قابلیت اجرای این پیمان در دریای چین جنوبی تاکید کرد."

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی ، واقع در منطقه آسیا و اقیانوسیه ، منابع تنش برای چین و همسایگان آن ، از جمله ژاپن ، ویتنام و فیلیپین هستند ، چین ، جزایر مورد مناقشه اسپارتلی در دریای چین جنوبی را قلمرو خود می داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها