بازی‌های المپیک توکیو:

محک جدی آسمانخراش‌ها در المپیک توکیو/ بسکتبال ایران برای درخشش مقابل قدرت برتر جهان کوهی از انگیزه است

شاگردان شاهین طبع در گروه A با تیم‌های ملی آمریکا، فرانسه و جمهوری چک همگروه هستند.

محک جدی آسمانخراش‌ها در المپیک توکیو/ بسکتبال ایران برای درخشش مقابل قدرت برتر جهان کوهی از انگیزه است
کد خبر: 503872
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بازی‌های المپیک توکیو اول مردادماه سال جاری افتتاح خواهد شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان که به عنوان نماینده آسیا سومین حضور خود در این رویداد مهم جهانی را تجربه می‌کند قرار است بازی افتتاحیه این دوره از مسابقات المپیک را برگزار کند. مسابقات بسکتبال المپیک در بخش مردان طی روزهای 25 جولای تا 7 آگوست برگزار خواهد شد.


به گزارش برنا، شاگردان مهران شاهین طبع در گروه A این رقابت‌ها با تیم های آمریکا، فرانسه و جمهوری چک همگروه هستند. تیم جمهوری چک آخرین تیم گروه A مسابقات بسکتبال المپیک با برگزاری دیدار فینال مسابقات انتخابی کانادا موفق شد به سی و دومین دوره بازی‌های المپیک برسد. در این بازی جمهوری چک برابر یونان به برتری 97 بر 72 دست پیدا کرد و به عنوان آخرین تیم بسکتبال حاضر در المپیک لقب گرفت. با این شرایط در دیدار افتتاحیه بسکتبال المپیک توکیو تیم ملی ایران به مصاف چک خواهد رفت. تیمی که در جدول رده بندی جهانی در جایگاه 12 دنیا ایستاده است.

تیم ملی بسکتبال ایران همانطور که اشاره شد برای سومین بار است که قدم در بازی‌های المپیک می‌گذارد. تیم ایران ابتدا در سال 1948 در مسابقات المپیک حاضر شد و در اولین تجربه خود در یک تورنمنت رسمی از بین 23 تیم به مقام 14 المپیک دست پیدا کرد. پس از آن تیم ملی کشورمان در سال 2007 بار دیگر موفق شد با قرار گرفتن بر سکوی نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا برای دومین بار جواز حضور در بازی‌های المپیک را از آن خود کند. در این دوره از مسابقات رایکو ترومن هدایت بسکتبال کشورمان را برعهده داشت. تیم ملی ایران در بازی‌های المپیک 2008 پکن با قبول 5 شکست مقابل قدرت‌های بسکتبال از جمله روسیه، استرالیا، آرژانتین، کرواسی و لیتوانی به کار خود پایان داد و در جایگاه یازدهم مسابقات قرار گرفت.


جمهوری چک اولین رقیب ایران در المپیک توکیو سال 2019 موفق شد عنوان ششمی مسابقات جام جهانی را به دست بیاورد. توماش ساتورانسکی در ترکیب شیکاگو بولز تنها بازیکن فعلی جمهوری چک در NBA است اما این تیم که در جام جهانی با حذف ترکیه، برزیل و یونان شگفتی‌ساز شد ستارگان دیگری نیز در اختیار دارد که قطعا می‌تواند کار را برای تیم ملی کشورمان دشوار کند. یان وسلی ستاره فنرباحچه در لیگ ترکیه که در سال 2019 ارزشمندترین بازیکن یورولیگ شد، دیگر ستاره سرشناس بسکتبال جمهوری چک است که البته این بازیکن به دلیل مصدومیت در جام جهانی 2019 حاضر نبود.

تیم ملی آمریکا پر افتخارترین تیم بسکتبال ادوار مختلف المپیک است. تیم ملی آمریکا از 19 دوره مسابقات در 18 دوره آن شرکت کرده که موفق به کسب 15 مدال طلا، 1 نقره و 2 برنز شده است. بر اساس فهرست اعلام شده بسیاری از ستارگان بسکتبال NBA از حضور در مسابقات المپیک انصراف دادند با این حال تیمی که آمریکا روانه این رقابت‌ها می‌کند، 2 بیلیون و 600 میلیون دلار راهی ارزش دارد. در لیست نهایی تیم بسکتبال آمریکا برای حضور در المپیک چنین نام هایی دیده می شود.


کوین دورانت (بروکلین)،‌ دیمین لیلارد (پورتلند)، دوین بوکر (فینیکس)،‌ بردلی بیل (واشنگتن)، کریس میدلتون (میلواکی)، دریموند گرین (گلدن استیت)، جیسون تیتوم (بوستون)، زک لاوین (شیکاگو)، کوین لاو (کلیولند)، بم آدبایو (میامی)، جرو هالیدی (میلواکی)، جرمی گرنت (دیترویت)

تیم ملی فرانسه سومین حریف ایران در بازیهای المپیک توکیو نیز جزو حریفان سرسخت تیم ملی کشورمان به شمار می رود.

فرانسه تاکنون دو مدال نقره المپیک و دو مدال برنز جام جهانی را در کارنامه دارد. این تیم در آخرین دوره مسابقات جام جهانی بسکتبال نیز با شکست تیم قدرتمند آمریکا در مرحله یک چهارم نهایی عنوان سومی جهان را به دست آورد. تیم ملی کشورمان پیش از این در سال 2014 تجربه رویارویی با تیم ملی فرانسه را دارد. در این دیدار تیم ملی فرانسه با اختلاف ناچیزی 81 بر 76 به پیروزی رسید. ملی پوشان کشورمان هرچند در این دیدار نتیجه را به حریف واگذار کردند اما یکی از بهترین بازیهای تاریخ بسکتبال ایران را در یک تورنمنت بین المللی را به نمایش گذاشتند. تیم ملی فرانسه در این دوره از مسابقات برای نخستین بار موفق شد به مدال برنز جهان دست پیدا کند.

کمتر از دو هفته دیگر بازی‌های المپیک به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. رشته بسکتبال در مسابقات المپیک توکیو برای نخستین بار با فرمت جدید و با حضور 12 تیم در 3 گروه 4 تیمی برگزار خواهد شد. بر اساس این فرمت جدید 2 تیم اول هر گروه همراه با 2 تیم برتر سوم گروه های سه گانه به مرحله یک چهارم نهایی صعود خواهند کرد.

لازم به ذکر است که تیم ملی بسکتبال کشورمان جهت آمادگی هرچه بیشتر هم‌اکنون در کشور اسپانیا به سر می‌برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها