کد خبر: 503883
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۱۹:۳۴
| |

تحقیقات جدید نشان داد:

تغییرات آب و هوایی جهان را با خطر مالاریا و تب دنگی مواجه می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد در صورتی که انتشار گازهای گلخانه های با رویه کنونی ادامه یابد، حدود 8.4 میلیارد نفر یا تقریبا 90 درصد جمعیت پیش بینی شده جهان تا سال 2080 با خطر بیماری ویروسی تب دنگی یا بیماری عفونی مالاریا مواجه خواهند شد.

تغییرات آب و هوایی جهان را با خطر مالاریا و تب دنگی مواجه می کند
کد خبر: 503883
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۱۹:۳۴

اعتمادآنلاین| تارنمای هیل با استناد بر تحقیقات جدید منتشر شده در مجله معتبر لانست نوشت: آمریکای شمالی جزو مناطق پرخطر محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، از دیگر مناطقی که در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند شمال آسیا و اروپای مرکزی و شمالی است و احتمال دارد مناطق اروپای شمالی و مرکزی بیشتر درمعرض خطر تب دنگی قرار بگیرند.

ایرن موردکای استادیار دانشگاه استنفورد به تارنمای هیل گفت: عوامل اقتصادی اجتماعی مانند کیفیت مسکن، لوله کشی و تهویه مطبوع هوا به این معنا خواهد بود که تب دنگی فشار کمتری در آمریکا نسبت به سایر مناطق با آب و هوای مشابه وارد خواهد کرد.

با این حال این استاد دانشگاه تاکیدکرده که همواره امکان انتقال تب دنگی با ناقلین موجود و آب و هوای گرم وجود دارد.

محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن در این تحقیق هشدار دادند اگر انتشار گازهای گلخانه ای با روند امروز خود ادامه یابد افزایش دمای هوا ناشی از آن می تواند فصل انتقال بیماری ها را به میزان بیش از یک ماه در خصوص مالاریا و چهارماه برای تب دنگی در 50 سال آینده افزایش دهد.

فیلیپ گونزالس استادیارمدرسه پزشکی لندن گفت که چگونه جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای می تواند از فصل شیوع این بیماری ها کاسته و از «ابتلای میلیون ها نفر به مالاریا و تب دنگی جلوگیری کند.»

موردکای استادیار دانشگاه استنفورد همچنین گفت: نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش این بیماری ها هنوز به طور قطعی ثابت نشده است اما انتقال این بیماری ها به تغییرات جمعیتی و مصونیت بسیاری از گونه های پرندگان وحشی بستگی دارد.

وی با این حال تایید کرد که نقش احتمالی تغییرات آب و هوایی می تواند در شیوع این بیماری ها نقش داشته باشد زیرا فصول فعالیت پرندگان طولانی تر می شود و زمستان های معتدل تر تعداد کمتری از پشه ها را نابود می کند و دمای بالای هوا در فصل تابستان انتقال بیماری را تسهیل می کند.

وی گفت، گرمایش زمین به احتمال زیاد انتقال مالاریا در افریقای زیر صحرا را محدود می کند اما این منطقه را بیشتر در معرض تب دنگی قرار می دهد که به دلیل شهری سازی و قابلیت تب دنگی برای رشد در دماهای بالاتر است.

تحقیقات اخیر نشان داده که مالاریا توسط پشه ماده بین انسان منتقل می شود و 93 درصد موارد در آفریقای زیر صحرا رخ داده است. موارد جهانی ابتلا به مالایا بین سالهای 2010 تا 2018 کاهش یافت که این به غیر افزایش اندک در منطقه شرق مدیترانه، غرب اقیانوس آرام و آمریکا بوده است.

اما تب دنگی همان طوری که نویسندگان این تحقیق گفته اند سریع ترین شیوع بیماری ناشی از پشه ها در جهان است و در حالی که در 120 کشور جهان تاثیر داشته بیشتر موارد در آمریکا، جنوب شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام رخ می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها