جزئیات جلسه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی

​به منظور بررسی و رفع مسائل بانکی مربوط به حوزه تولید و تجارت بین‌الملل، جلسه‌ای مشترک بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برگزار شد.

جزئیات جلسه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی
کد خبر: 503977
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۳:۳۴:۱۷

اعتمادآنلاین| این روزها تامین مواد اولیه تولید برای صنعتگران به مشکلی قابل توجه تبدیل شده است. برای رفع این موانع و شتاب‌دهی به تولید، جلسه‌ای با حصور مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی برگزار شد و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این جلسه مشترک به منظور طرح و بررسی مسائل مختلف بانکی در راستای تامین کالاهای اساسی، واردات مواد اولیه تولید و تسهیل در امور صادرات با حضور وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

در این جلسه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به محدودیت‌های بانکی و ارزی که به کشور تحمیل شده است، به همکاری و هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صمت اشاره کرد و خواستار تقویت ارتباط بین وزارت صنعت و بانک مرکزی در راستای حل مشکلات حوزه تولید و همچنین رفع موانع موجود در خصوص تامین ارز و رفع تعهدات ارزی بازرگانان و تجار شد.

در ادامه جلسه محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز به مشکل بانک‌های خصوصی در زمینه ارسال برخط اطلاعات مربوط به رفع تعهدات ارزی بازرگانان به مراجع مربوطه اشاره کرد و خواستار پیگیری و رفع آن شد.

یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تامین منابع مالی و پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم و همچنین واردات روغن و دانه‌های روغنی به کشور، به مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه‌های مختلف در دستگاه‌های مربوطه اشاره کرد و خواستار رفع آنها شد.

ارائه بسته پیشنهادی در راستای حمایت از تولید، موضوع دیگری بود که در این جلسه توسط سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت مطرح شد. وی با تاکید بر اهمیت ایجاد سرمایه جدید در بخش تولید، ایجاد یک نگاه جدید به موضوعات بانکی و تسهیلات را خواستار شد و بر بازنگری سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد.

در بخش دیگری از این جلسه، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به کاهش ارزش واردات و رشد بیش از 8 درصدی صنعت در سال گذشته، نکاتی را در زمینه پرداخت تسهیلات به بخش صنایع مطرح کرد و خواستار همکاری بیشتر بانک مرکزی در خصوص موضوع «برات بدون تعهد» در راستای تامین مواد اولیه تولید و استمرار رشد صنعت در کشور شد.

تشکیل کمیته ماده 2 جهت تعیین تکلیف موضوع رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، برخط بودن اطلاعات بین دستگاه‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی و افزایش مهلت رفع تعهدات ارزی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

اکبر کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه به ارتباط مستمر بانک مرکزی و وزارت صمت اشاره کرد و در مورد مسائل مطرح شده در جلسه، ضمن استناد به گزارشات مدیران بانک مرکزی و با توجه به پیشنهادات وزارت صمت، دستورات لازم جهت پیگیری این موضوعات را صادر کرد.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «حمایت از اشتغال مولد از اولویت‌های دولت آینده باشد» خواستار توجه بیشتر دولتمردان به موضوع تولید و اشتغال شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها