بادمجان‌کارانی که خرجشان با دخلشان نمی‌خواند

شهرستان ورامین به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور مطرح است و تولید انواع محصولات کشاورزی در سال موجب شده تا این منطقه نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی در کشور و استان تهران داشته باشد، اگرچه باز هم قصه پرغصه کشاورزانی که خرجشان با دخلشان نمی‌خواند مطرح است.

بادمجان‌کارانی که خرجشان با دخلشان نمی‌خواند
کد خبر: 504136
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۸:۴۰:۳۲

اعتمادآنلاین| بدون شک با توجه به این که بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور در دشت حاصل‌خیز ورامین تولید می‌شود و لذا در بسیاری از محصولات مهم مانند؛ گوجه فرنگی، طالبی، بادمجان، خیار و ... رتبه‌های نخست را به خود اختصاص داده نیازمند مدیریت صحیح در تولید محصول و عرضه آن به بازار است ؛ اما متاسفانه برخی اتفاقات کام کشاورزان را تلخ کرده است.

به گزارش ایسنا، شهرستان ورامین از دیرباز به‌عنوان یکی از قطب‌ها و مراکز اصلی کشت بادمجان در کشور به‌حساب آمده و مشتریان ویژه خود را دارد؛ کیفیت بادمجان ورامین به حدی است که بسیاری از مردم استان‌های مختلف کشور، ترجیح می‌دهند تا از محصول این شهرستان برای تهیه غذاهای خوش‌طعم ایرانی استفاده کنند.

علی وزیرزاده یکی از کشاورزان در این خصوص می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی و مهم بودن برداشت اولین محصولات، طی سالیان گذشته کشاورزان به استفاده از نشاء برای تولید صیفی‌جات رو آورده‌اند.

محمد مهابادی یکی دیگر از کشاورزان دشت ورامین در این رابطه خاطرنشان می‌کند: امروزه بادمجان کاران برای کشت محصول خود هزینه‌هایی نظیر کود، آب، سم، دستمزد کارگر، بسته‌بندی و غیره را متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به این نکته که بادمجان این منطقه آوازه‌ای بلند دارد، می‌گوید: نباید اجازه داد که بادمجان‌کاران و کشاورزان فعال در این حوزه دلسرد شوند، باید با تدوین راهکارهای مختلف حمایت‌های لازم از آنان صورت گیرد.

این کشاورز بیان می‌کند: امیدواریم مسئولان فکری به حال کشاورزانی که به کشت بادمجان پرداخته‌اند، کرده و از آنان حمایت لازم را انجام دهند.

عباس بیات یکی از فعالان حوزه تره‌بار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ، وضعیت فروش بادمجان در ورامین را نامطلوب توصیف و اظهار می‌کند: فروش هر کیلوگرم بادمجان در میادین و بازار با قیمت حدود 2000 تومان انجام می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای کشت محصولات در حوزه کشاورزی ادامه می‌دهد: درحالی‌که کشاورزان هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر برای به ثمر نشستن محصولات خود پرداخته‌اند، اما مجبورند تا با توجه به وضعیت بازار و جلوگیری از ضرر مضاعف، محصولات خود را به این قیمت‌ها عرضه کنند.

سعید عرب کشاورز جوان روستای محمدآباد عرب‌ها عنوان می‌کند: افزایش شدید نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر، کود و سم هزینه بسیار سنگینی را به کشاورز تحمیل می‌کند اما متاسفانه در بازار فروش با نوسانات بسیار زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه می‌دهد: آنقدر نوسان قیمت در بازار وجود دارد که برای هفته آینده خودمان هم نمی‌دانیم باید چکار کنیم، در حال حاضر بادمجان با بهترین کیفیت را در میدان تره‌بار شهرستان‌های ورامین و پیشوا از ما کیلویی 2000 تومان خریداری می‌کنند.

این کشاورز زحمتکش ورامینی عنوان می‌کند: یک کارتون بادمجان با کیفیت که بچینیم، تقریبا 40 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که اگر هزینه‌های جانبی مثل ( کرایه ، برداشت ، کارتون و...) را از این قیمت کم کنیم، خواهیم دید که کشاورزان ضرر کرده‌اند.

عرب ادامه می‌دهد: این نوع محصول و فروش آن برای کشاورز ضرر بزرگی محسوب می‌شود لذا از مسئولان تقاضا داریم خرید تضمینی محصولات و ارائه برنامه کشت به کشاورزان در منطقه و دشت ورامین را در دستور کار خود قرار دهند.

کشاورزان ورامینی این روزها در ساعات اولیه صبح مشغول برداشت بادمجان می‌شوند؛ آنها بادمجان‌ها را در پارچه‌ای که دور کمر خود بسته‌اند، جمع‌آوری و پس از پر و سنگین شدن پارچه‌ها، آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی برای فروش تخلیه می‌کنند.

کیسه‌های پلاستیکی پر شده از بادمجان ورامین که طرفداران زیادی حتی از سایر نقاط کشور دارد، پس از بسته‌بندی، برای عرضه راهی بازار می‌شود.

یکی از آرزوهای کشاورزان دشت ورامین، حضور صنایع تبدیلی کشاورزی در کنار عرصه‌های تولید است که باید تحقق پیدا کند اگرچه هنوز هم این بخش مهم در بی‌مهری مسئولان امر قرار گرفته است؛ صنایع تبدیلی یکی از شعارهای مهم کاندیداهای مجلس و شورای اسلامی شهر در دوره‌ها و دولت‌های مختلف بوده است، اما شعار برای من مردم ورامین نان و آب نمی‌شود، ای کاش مسئولان کمی به این شعارها جامه عمل بپوشانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها