کد خبر: 504203
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۹:۵۶:۲۶
| |

همپیمان گوایدو به جرم خیانت دستگیر شد / مادورو برای مذاکره با مخالفان شرط گذاشت

دادستانی ونزوئلا از دستگیری فردی گوارا، سیاسمدار مخالف دولت به اتهام تروریسم و خیانت خبر داد.

همپیمان گوایدو به جرم خیانت دستگیر شد / مادورو برای مذاکره با مخالفان شرط گذاشت
کد خبر: 504203
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۹:۵۶:۲۶

اعتمادآنلاین| فردی گوارا یک همپیمان نزدیک خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا است. گوایدو از سوی آمریکا و چند کشور دیگر به عنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است. گوآیدو گفت، مردان مسلح ناشناس اوایل روز دوشنبه زمانی که او از آپارتمانش خارج شد تا به گوارا کمک کند او را تهدید به بازداشت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گوارا توسط نیروهای امنیتی در بزرگراهی در کاراکاس از خودرویش بیرون کشیده و دستگیر شد.

دفتر دادستان کل ونزوئلا در بیانیه ای اعلام داشت، خواستار صدور حکم بازداشت برای گوارا به اتهام "روابط او با گروه‌های افراطگر و شبه نظامیان مرتبط با دولت کلمبیا" شده است.

این رخدادها در حالی اتفاق افتادند که به گفته منابع آگاه، دولت ونزوئلا و مخالفان آن در تدارک برای مذاکراتی برنامه ریزی شده برای ماه آینده میلادی در مکزیک با میانجی گری نروژ با هدف حل بحران سیاسی عمیق این کشور آمریکای جنوبی هستند.

مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز دوشنبه در تلویزیون دولتی برنامه های این مذاکرات را تایید کرد اما گفت، مخالفان باید قبل از این مذاکرات تاکتیکهای خشونت طلبانه را نفی کنند.او بدون نام برد از گوارا و گوآیدو، گفت اسناد و مدارکی درباره دسیسه چینی برخی عوامل برای دست زدن به کودتا دارد و دادستانها بر اساس همین اسناد و مدارک اقدام کردند.

مادورو گفت: من با میز مذاکرات مکزیک و نروژ موافقم اما باید شرایطی وجود داشته باشد. باید نفی اقدامات خشونت طلبانه ابراز شود. او اضافه کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا باید تحریم ها علیه ونزوئلا را قبل از آغاز مذاکرات بردارند.

جولی چانگ، دستیار موقت دفتر امور نیمکره غربی در وزارت خارجه آمریکا در توئیتر نوشت: ما شدیدا دستگیری فردی گوارا نماینده کنگره ونزوئلا و تهدیدها علیه خوآن گوآیدو رئیس جمهور موقت این کشور را محکوم می کنیم.

او از جامعه بین المللی خواست تا این اقدامات را محکوم کنند و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در ونزوئلا شد.

یک سخنگوی دفتر گوآیدو گفت، گوارا که کمتر از یک سال قبل از بابت اتهامات مربوط به تحریک به خشونت در سال 2017 مورد عفو قرار گرفت، به زندان هلیکویده متعلق به سرویس اطلاعاتی ونزوئلا، "سبین" در شهر کاراکاس منتقل شده است. دفتر دادستانی نگفت که او کجا نگهداری می‌شود.

دقایقی بعد از آنکه فابیانا روزالس، همسر گوآیدو، در توئیتی از ورود نیروهای امنیتی به آپارتمان آنها در تلاش برای دستگیر کردن گوآیدو خبر داد، خبرنگاران به مقابل اقاماتگاه گوآیدو در شرق کاراکاس رسیدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها