غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه:

محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شد / دستور رئیس قوه‌قضاییه برای تهیه لیست تمامی محکومان امنیتی با قید نوع جرم و میزان مجازات / رئیس جدید قوه قضاییه فرقی میان محکوم امنیتی و غیرامنیتی قائل نیست / تشکیل 6 پرونده درباره خرید و فروش سوالات کنکو

سخنگوی قوه قضاییه گفت: محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسئولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شدند.

محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شد / دستور رئیس قوه‌قضاییه برای تهیه لیست تمامی محکومان امنیتی با قید نوع جرم و میزان مجازات / رئیس جدید قوه قضاییه فرقی میان محکوم امنیتی و غیرامنیتی قائل نیست / تشکیل 6 پرونده درباره خرید و فروش سوالات کنکو
کد خبر: 504215
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در چهل و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه اول ماه ذی‌حجه، اظهار کرد: از خداوند مسئلت می‌دارم که در این شرایط شیوع کرونا جمع مشتاقان از انجام این مراسم محروم هستند، ان‌شاالله با لطف خداوند متعال مشمول عنایات و برکات ویژه این ماه باشند. خدای بزرگ را شاکرم و از رهبر معظم انقلاب اسلامی کمال تشکر را دارم که بر خانواده قوه قضاییه منت نهادند و بار دیگر مطابق خواست اعضای این خانواده یکی از بهترین پیشکوستان این مجموعه را برای ریاست قوه قضاییه انتخاب کردند.

شاهد تعامل و همکاری قوای سه گانه کشور خواهیم بود

وی ادامه داد: برای ریاست قوه قضاییه در دوره مسئولیت ایشان که در امتداد دوره تحول که از سوی ایشان تحول و تعالی نام‌گذاری شده آرزوی توفیق دارم. بدنه قوه قضاییه از این انتخاب خرسند بوده و برای ادامه ماموریت‌های قوه در دوره جدید تمامی تلاش و توان خویش را به کار خواهند گرفت تا ان‌شاالله این دوره یکی از دوره‌های موفق قوه قضاییه باشد.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: از ریاست قبلی قوه قضاییه که یک دوره کوتاه‌مدت اما توأم با افتخار را در قوه قضاییه را بنا نهادند، کمال تشکر را دارم و بسیار خرسندم که رئیس وقت قوه قضاییه، علاوه بر مسئولیت‌هایی که داشتند، مورد اعتماد مردم قرار گرفته و به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم برگزیده شدند؛ برای ایشان آرزوی توفیق دارم. با این دو انتخاب در دولت آینده شاهد تعامل و همکاری حداکثری فی‌مابین قوه قضاییه و دولت بلکه قوای سه گانه کشور خواهیم بود و این تعامل ان‌شاالله آثار و برکات مثبتی را برای مردم به همراه خواهد داشت.

باید گوشی شنوا توأم با حلم و بردباری در همه ارکان و اجزای قوه قضاییه وجود داشته باشد

وی اضافه کرد: در این دوره همان سند تحول قضایی که با پشتوانه علمی و پژوهشی توسط نخبگان تهیه شده بود و با تایید رهبری مواجه شده است، مبنای کار خواهد بود. قرار ما در قوه قضاییه در دوره جدید، استمرار اجرای سند تحول، توسعه و تسریع در اجرای این سند خواهد بود. اصلاح و ارتقاء و روزآمد کردن این سند هم مدنظر قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی تأکید کرد: در قوه قضاییه از هفته گذشته براساس ماموریت‌های قانونی،‌ خدمت‌رسانی به مردم در حوزه احقاق حق و اجرای عدالت، ماموریت اصلی ماست و برای انجام این ماموریت در همه ادوار تاکید شده است که باید گوشی شنوا توأم با حلم و بردباری در همه ارکان و اجزای قوه قضاییه وجود داشته باشد.

بیش از 560 پیشنهاد برای دوره جدید قوه قضائیه به ما واصل شده است

وی گفت: شنیدن گلایه‌ها، انتقادات، انتظارات، پیشنهادات و ایده‌های جدید از زبان آحاد مردم به ویژه نخبگان مدنظر مسئولان قوه قضاییه در دوره جدید است. تماس‌هایی که در آغاز دوره با افراد و مشخص به ویژه اساتید دانشگاهی و اصحاب فرهنگ انجام شد، در این مسیر تعریف می‌شود و بسیار خرسندیم که اعلام کنیم در این چند روز با ایجاد کانال ارتباطی با اصحاب فرهنگ بیش از 560 پیشنهاد و نظریه به ما واصل شده است که محورهای اصلی در حوزه‌هایی مانند ابعاد سند تحول و گزارشگری فساد در بخش‌های مختلف بوده است.

اسماعیلی یادآور شد: همه این پیام‌ها با دقت مطالعه و دسته‌بندی شده است و بخش قابل توجهی را رییس قوه قضاییه شخصاً‌ مطالعه کردند. می‌توان ادعا کرد که محورهای ده‌گانه اعلامی توسط رئیس جدید قوه برگرفته از این پیشنهادات واصله بود. این محورهای ده گانه به صورت جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت. تایکد شده که همه این وعده‌ها باید در زمان معین شده حتما منتهی به نتیجه شود. آنچه که در این دوره به صورت خاص مورد تاکید است،‌ پیگیری مستمر برنامه‌ها در زمان مشخص است.

محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شد

اسماعیلی گفت: روز گذشته رئیس جدید قوه قضاییه اعلام کردند که ظرف یکی دو روز آینده معاون اول قوه قضاییه انتخاب خواهند شد بر همین اساس محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شد.

تشکیل 6 پرونده درباره خرید و فروش سوالات کنکور/ 7 نفر در یکی از پرونده‌ها شناسایی و دستگیر شدند

وی در خصوص تخلف در کنکور نیز گفت: گزارشاتی در حوزه خرید و فروش سوالات به صورت محدود داشتیم. در این خصوص در دادسرای عمومی و انقلاب تهران 6 پرونده تشکیل شده که در یکی از پرونده‌ها 7 نفر شناسایی و دستگیر شدند و در برخی از پرونده‌ها یک یا دو نفر شناسایی شدند و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرار دارد.

رئیس جدید قوه قضاییه فرقی میان محکوم امنیتی و غیرامنیتی قائل نیست

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص رویکرد رئیس جدید قوه قضاییه درخصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه گفت: رویکردی که ما در قوه قضاییه از رئیس جدید قوه قضاییه دیده‌ایم این است که در اجرای قانون فرقی میان محکوم امنیتی و غیرامنیتی قائل نیست و همه دادرسی‌ها باید مطابق با ضوابط قانونی باشد. در رویکرد جدید ارفاقات قانونی در چارچوب ضوابط و مقررات شامل محکومان امنیتی و اهالی رسانه نیز خواهد شد که شامل برخورداری از ارفاقات قانونی دایر بر رفتار محکوم علیه، اظهار ندامت او و جبران گذشته است.

دستور رئیس قوه قضاییه برای تهیه لیست تمامی محکومان امنیتی کشور با قید نوع جرم و میزان مجازات

وی افزود: در همین آغاز دوره جدید ریاست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دستور دادند تا لیست تمامی محکومان امنیتی کشور با قید نوع جرم و میزان مجازات و نحوه رفتار آن‌ها در ایام تحمل محکومیت و وضعیت فعلی آنها تهیه و بررسی شود و هر کدام از این محکومان که شایستگی و استحقاق برخوداری از ارفاقات قانونی در چارچوب ضوابط و مقررات را داشته باشند برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

سند تحول و برخی رویکردهای مدیریتی با جدیت تعقیب خواهد شد

اسماعیلی ضمن تأکید بر اجرای سند تحول، گفت: سیاست اصلی ما اجرای سند تحول قوه قضاییه خواهد بود و به لحاظ اینکه سندی است علمی و شخص ریاست فعلی قوه قضاییه نیز از دست اندرکاران اصلی سند بودند و اینگونه نیست که نسبت به این سند بیگانه باشند بنابراین سند مورد قبول ایشان است و ارتقا خواهد یافت. دیروز با 10 محور برنامه‌ای از ناحیه ریاست قوه قضاییه روبرو بودیم که برخی به سند تحول و برخی رویکردهای مدیریتی است که با جدیت تعقیب خواهد شد.

در قوه قضاییه جابجایی‌ها گسترده نبوده و از ثبات نسبی برخوردار است

وی ادامه داد: جابجایی و تغییر مدیریت یک امر طبیعی و عادی است البته در قوه قضاییه این جابجایی‌ها گسترده نبوده و از ثبات نسبی برخوردار است و تغییر مدیریت در دستگاه قضایی با انتخاب معاون اول قوه قضاییه انجام شد و حالا رییس دیوان عدالت بلاتصدی شده و باید برای آن فکری کرد و همچنین مدت‌هاست که معاونت حقوقی سرپرست دارد؛ ان‌شاءالله معاون حقوقی جدید منصوب خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بسته‌های مبارزه با فساد که قرار است در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، گفت: این رویه‌ای است که بعد از بازدید از دستگاه‌های اجرایی مشکلات منعکس و راه حل هم ارائه می‌شود. در سوابق سازمان بازرسی یک مجموعه غنی از بازرسی‌ها وجود دارد و راهکار‌های احصا شده مشخص هستند و تدبیری اندیشیده شده تا با استقرار دولت جدید علاوه بر اینکه مشکلات به مدیر و وزیر منعکس شود، آن‌ها در قالب یک بسته تجمیع و به دولت ارائه شوند.

امیدواریم با مصوبات مجلس امر مبارزه با فساد را ارتقا ببخشیم

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص رویکرد قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و دادگاه‌های مفاسد اقتصادی در دوره جدید اظهار کرد: در دوره جدید بیش از گذشته برخورد با انواع فساد مورد اهتمام قوه قضاییه خواهد بود. حجت‌الاسلام اژه‌ای از پیشگامان مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه بودند، در دوره آقای رئیسی و آقای آملی لاریجانی نظارت عالیه بر دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های جرائم اقتصادی را عهد‌ دار بودند و پیگیری‌های ایشان در این پروند‌ها راهگشا بود. امیدواریم با مصوبات مجلس امر مبارزه با فساد را ارتقا ببخشیم.

ادعا‌های حمایتی حقوق بشر در جامعه غرب را صادقانه نمی‌دانیم

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم پارلمان اروپا و تحریم برخی مقامات ایرانی بیان کرد: امروز در دولت‌های غربی با ادعا‌های دروغین حمایت از حقوق بشر مواجه هستیم. در روز‌های اخیر شاهد بودیم گروهک منافقین که دستشان به خون ملت ایران آلوده است و بسیاری از آحاد ملت را به شهادت رساندند، در کشور‌های غربی اجلاسیه برگزار می‌کنند و مسئولان این کشور‌های غربی در اجلاسیه آن‌هایی که بیش از هزاران نفر را ترور کردند، شرکت می‌کنند. اگر این افراد حامی حقوق بشر هستند، چرا پناهگاه افرادی شده‌اند که اقدامات تروریستی انجام داده‌اند. ما ادعا‌های حمایتی حقوق بشر در جامعه غرب را صادقانه نمی‌دانیم و این اقدام تحریم صد درصد سیاسی و بدون مبنای حقوقی است.

50 درصد تقصیر در حادثه اتوبوس خبرنگاران متوجه راننده است

وی در خصوص سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران نیز اظهار کرد: با خانواده داغ‌دیدگان این حوادث همدردی می‌کنم. رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت ویژه در قوه قضاییه انجام می‌شود. با دستور رئیس قوه قضاییه هم دادستان محل و هم رئیس کل دادگستری استان ورود پیدا کردند و پیگیری‌های جدی در ارتباط با رسیدگی به این موضوعات در دستور کار است.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در مورد اتوبوس خبرنگاران نتیجه کارشناسی واصل شده و حکایت از این دارد که 50 درصد تقصیر متوجه راننده بوده و 50 درصد دیگر متوجه مسئولان و متولیان بوده است. تاکید شده است که در هر حال این پرونده با سرعت و دقت رسیدگی شود. هیچ یک از عوامل موثر در بروز این حوادث مغفول نماند و هر یک تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

وی گفت: گاهی فرآیندهای کارشناسی زمان بر است اگر این فرآیند کارشناسی نبود ما زودتر رسیدگی می‌کردیم. من اطمینان می‌دهم که هرکسی به هر نسبت در این حوادث مقصر شناخته شود، حتما تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

احتمالا قریب به 200 واحد آپارتمانی بابت بخشی از بدهی‌ مالباختگان سکه ثامن ارائه می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده سکه ثامن گفت: ما در این قبیل از پرونده‌ها که مالباختگان متعدد دارد، تمام تلاش را انجام می‌دهیم که حقوق مالباختگان را استیفا کنیم. در این فرآیند یک مجموعه آپارتمانی مطرح شد که قریب به 200 واحد آپارتمانی مطرح بود که بابت بخشی از بدهی‌ها ارائه شود و خبر دادستان تهران ناظر به این مورد بود این آپارتمان‌ها در یکی از شهرهای جدید خارج از تهران است؛ به نظر من در اعلام این خبر عجله شد. موانع حقوقی در قراردادهای مطروحه بین مالک آپارتمان‌ها ایجاد شد و مانع فروش آپارتمان شد. پیگری‌های جدی در حال انجام است و نمی‌توانیم قطعی اعلام کنیم که این موانع مرتفع خواهد شد یا خیر.

وی در خصوص شاخص خسارت ماهانه تأدیه دین و تأخیر آن از سوی بانک مرکزی نیز بیان کرد: پیگیری‌های لازم را در ارتباط با اعلام شاخص تورم مورد تایید بانک مرکزی انجام دادیم، آخرین شاخص تورمی از ناحیه بانک مرکزی پایان فروردین 1400 است و عملا در پرونده‌ها با مشکلی مواجه نیستیم.

به وزارت اطلاعات و ارتباطات مأموریت داده شده تا محل استقرار رمز ارز‌ها را شناسایی کنند

اسماعیلی درباره نتیجه پیگیری قطعی برق و استخراج غیر مجاز رمز ارز‌ها، گفت: در گزارش اولیه به موضوع رمز ارز‌ها اشاره و تکالیف قانونی دولت و وزارت نیرو مشخص شده است. در حوزه رمز ارز‌ها، چگونگی ورود آن‌ها به کشور توسط گمرک به صورت جدی پیگیری می‌شود و به وزارت اطلاعات و ارتباطات مأموریت داده شده تا محل استقرار این رمز ارز‌ها را شناسایی کنند.

توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره اجرای حکم پرونده هفت تپه

وی در خصوص اجرای حکم هفت تپه نیز اظهار کرد: چندین پرونده در مراجع قضایی مطرح است و این پرونده‌ها با یکدیگر پیوستگی دارد. بخشی که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده پیگیری شده و دو روز گذشته رئیس قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده را از رئیس مجتمع اقتصادی جویا شدند و ایشان وعده دادند که ظرف یک یا دو هفته آینده نسبت به بخش‌هایی که رأی صادر نشده نیز رأی صادر شود و بسته به آرایی که صادر می‌شود اقدامات لازم در زمان مناسب عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ما به اعتراضات نیز رسیدگی می‌کنیم.

مسئولان باید به آثار و تبعات خاموشی‌های مکرر توجه داشته باشند

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قطع برق مجدداً اظهار کرد: با بروز این مشکل ریاست قوه قضائیه به نهادهای نظارتی دستورات لازم را دادند، هم بازرسی و هم دادستانی گزارش اولیه خودشان را ارائه دادند اما نهایی نیست. در این گزارش اولیه اشاره شده به محورهایی که باعث خاموشی‌های مکرر شده است، مانند اینکه تکالیفی در خصوص احداث نیروگاه برای دولت پیش بینی شده است اما بررسی‌ها حکایت دارد که به طور کامل انجام نشده است. همچنین پیش‌بینی شده بود که با خشکسالی مواجه باشیم و این موضوع قابل پیش بینی بود و می‌شد که تدارک لازم برای جایگزینی انجام شود.

وی ادامه داد: تعمیر نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و موضوعات دیگر هم بررسی شده است که باید گزارش تکمیل و اعلام شود. اینکه چقدر مشکلات عمدی بوده و چقدر قصور و تقصیر است باید بررسی شود که در ادامه سازمان بازرسی ورود می‌کند و موضوع را تا نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم.

اسماعیلی تأکید کرد: تکرار این سوال نشان دهنده این است که خاموشی‌ها دغدغه شهروندان است و مسئولان باید به آثار و تبعات خاموشی‌های مکرر توجه داشته باشند. ما در قوه قضاییه وظیفه خود را آغاز کرده‌ایم و سرانجام کار ما در آینده مشخص خواهد شد. مسئولان در وزارت نیرو با شنیدن مکرر این سوال باید توجه کنند که امروز این خاموشی‌ها به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده است و مردم انتظار نداشتند با این پشتوانه‌های غنی امروز در فصل گرما با این مشکل مواجه باشند. انتظار از مدیریت آن است که شرایط پیش رو را پیش‌بینی کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند و ما در قوه قضاییه همه ابعاد این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت لایحه استقلال کانون وکلا و اختلاف نظرهای میان قوه قضائیه و کانون وکلا نیز بیان کرد: بارها اعلام کردیم وکیل و وکالت به ویژه در حوزه امور حقوقی و دعاوی یک امر پذیرفته شده، قانونی و شرعی است و قوه قضائیه هم به حوزه وکالت عنایت لازم را داشته، دارد و خواهد داشت؛ پیش‌نویسی در ارتباط با آیین‌نامه تهیه و به قوه قضاییه تحویل داده شد، این آیین‌نامه بسیار خوبی است، به اصحاب فرهنگ و رسانه و مردم توصیه می‌کنم که این آیین‌نامه را مطالعه کنند که در آن چه بسیار به شأن وکیل پرداخته شده است.

وی افزود: تعاملات بسیار خوب و همکاری‌های شایسته ای بین جامعه وکلا و قوه قضاییه صورت گرفته، ما بر آنیم که از ظرفیت وکلا استفاده شود، قوه قضاییه خود پیشنهاد اصلاح این ماده را به مجلس داده است تا محدودیت های این ماده قانونی را بر دارد، این ها نگرش قوه قضائیه به نقش آفرینی وکالت در دادرسی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها