وام 250میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه

در حالی که وزیر راه و شهرسازی از تصویب اعطای وام 250 میلیون تومانی مسکن ملی در شورای پول و اعتبار خبر داده اما بانک عامل همچنان سقف قبلی وام یعنی 150 میلیون تومان را مبنای عمل دارد.

وام 250میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه
کد خبر: 504240
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۰:۵۶:۱۳

اعتمادآنلاین| محمد اسلامی شب گذشته (21 تیر 1400) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره افزایش سقف تسهیلات بانکی ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: تسهیلاتی که در این طرح پیش‌بینی شده به سازنده پرداخت می‌شود. میزان این تسهیلات تا سال پیش 100 میلیون تومان بود که امسال با تصویب در شورای پول و اعتبار، موفق شدیم مقدار آن را به 250 میلیون تومان برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، وی افزود: اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی 400 میلیون تومان باشد، تا سال پیش این تسهیلات حدود یک چهارم هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌داد، اما امسال این پوشش به حدود 60 درصد رسیده است و این یک توان‌افزایی قابل ملاحظه برای مردم در شرایط تورمی است.

وزیر راه و شهرسازی: بازپرداخت وام طرح ملی مسکن 20 ساله است

به گفته وزیر راه و شهرسازی، دوره بازپرداخت این وام 20 ساله و دوران ساخت هم در آن لحاظ شده است. بنابراین هرچه ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن زودتر به اتمام برسد، متقاضیان بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند برد.

آئین نامه طرح ملی مسکن: سقف وام مسکن ملی؛ 150 میلیون تومان

بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، وام طرح اقدام ملی مسکن در شورای پول و اعتبار تا سقف 250 میلیون تومان با بازپرداخت 20 ساله و نرخ سود 18 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در آئین نامه طرح اقدام ملی مسکن که در 23 خرداد امسال در هیئت دولت به تصویب رسید، سقف این تسهیلات همچنان 150 میلیون تومان با بازپرداخت 12 ساله و نرخ سود 18 درصد (برای گروه‌های کم درآمد، 5 درصد) اعلام شده است.

به همین دلیل بانک عامل براساس آئین نامه مصوب هیأت وزیران، همچنان وام 150 میلیون تومانی را مبنای عمل خود دارد.

رقم اقساط تسهیلات 150 و 250 میلیون تومانی

یک مقام مسئول بانکی: فعلاً تکلیف مشخص نیست / ‬نمی دانیم 150 میلیون بدهیم یا 250 میلیون تومان!

یک مقام مسئول بانکی درباره اینکه بالاخره تسهیلات 150 میلیون تومانی به سازندگان طرح ملی مسکن (بابت هر واحد مسکونی) داده می‌شود یا وام 250 میلیون تومانی؟ اظهار کرد: ما هم خودمان هنوز در این قضیه بحث داریم.

وی افزود: در آئین نامه مصوب هیئت دولت آمده سقف وام ساخت مسکن ملی 150 میلیون تومان است؛ اما شورای پول و اعتبار می‌گوید این وام به 250 میلیون تومان افزایش یابد.

این منبع آگاه گفت: در آئین نامه اجرایی تبصره 18 قانون بودجه آمده که اصل تسهیلات قسط بندی شود و سود آن قابل قسط بندی نیست؛ ضمن اینکه چون تسهیلات مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مشتری محور است، در حال مذاکره ایم که آیا وام ملی مسکن هم مشمول تبصره 18 مصوبه شورای پول و اعتبار شده و فقط اصل وام تقسیط می‌شود یا سود این وام هم مشمول قسط بندی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هنوز اعطای وام 250 میلیون تومانی تأیید نشده و به همین دلیل بنده اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی درباره 250 میلیون تومان شدن وام مسکن ملی را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب!

به گفته این مقام مسئول بانکی، بانک عامل منتظر است تا تعارض‌های این دو مصوبه برطرف شده و سپس اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن ملی به سازندگان کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا این تعارض‌ها رفع شود؛ باید دستورالعمل اجرایی مربوطه بر اساس آئین نامه تبصره 18 در شورای پول و اعتبار تدوین شود.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات جدید طرح اقدام ملی مسکن (250 میلیون تومانی) به 20 سال، مشکل نحوه بازپرداخت اصل یا سود آن برطرف شده باشد؛ اما الزام به اصلاح آئین نامه هیئت دولت همچنان به قوت خود باقی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها