علی ربیعی، سخنگوی دولت مطرح کرد:

دولت تا روز آخر به کار خود ادامه خواهد داد / مذاکرات برای تبادل زندانیان با آمریکا در جریان است / تلاش برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب / حادثه پارک ملت به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست / تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به کار گرفته‌ای

سخنگوی دولت گفت: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رییسی رییس جمهور محترم منتخب داشته‌اند و همچنان ادامه دارد.

دولت تا روز آخر به کار خود ادامه خواهد داد / مذاکرات برای تبادل زندانیان با آمریکا در جریان است / تلاش برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب / حادثه پارک ملت به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست / تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به کار گرفته‌ای
کد خبر: 504252
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۱:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رییسی رییس جمهور محترم منتخب داشته اند و همچنان ادامه دارد و گزارش های لازم را ارائه کرده اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس جمهور منتخب می داند. همچنین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر که دارای مسئولیت هست به وظایف خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در همین راستا دولت برای رفع نگرانی ها در خصوص وجود کالاهای اساسی در ماه های اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است.

این عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: فردا 23 تیر مصادف با سالروز تصویب برجام را روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامیده ایم؛ روزی که نماد اراده ملت ما برای اثبات صلح خواهی و همکاری جویی با همه ملت ها و دوری از تنش و عداوت است.

وی گفت: هشت سال پیش دولت یازدهم نه تنها با شعار بلکه با خواست حقیقی و برآمده از ریشه های فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام و به هدف رساندن صدای ایرانیان به جهان، رویکرد تعامل سازنده با جهان را انتخاب کرد. دولت یازدهم در ابتدای ماموریت خود و با ارزیابی از پایان عصر تک قطبی و ناگزیری همکاری های بین المللی در حل و فصل اختلافات میان ملت ها، به این فلسفه و جهان بینی دست پیدا کرد که هیچ راهی جز تعامل و مذاکره در کنار زدن اختلاف ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بدخواهان ملت ما که به هدفی جز انسداد زندگی مردم ما رضایت نمی دادند سالها کوشیده بودند که با ارائه تصویری خشن و قانون شکن از ایران، انزوای ما را از ترتیبات مالی و سیاسی جهانی واقعیت ببخشند. همان ها بودند که بعد از دستیابی به توافق برجام که یکی از نمادها و نتایج این رویکرد بود، یکبار دیگر کوشیدند که انتقام خود را نسبت به خردورزی دولت ایران که چیزی جز انعکاس خواست اکثریت قاطع مردم و مقام معظم رهبری نبود، بگیرند و با فریب رئیس جمهور پیشین آمریکا به خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه نه تنها زندگی را بر مردم ما سخت کردند، بلکه ضمن خالی گذاشتن دستان آمریکا، این کشور را توأم با بی آبرویی کم نظیری به ورشکستگی در سیاست خارجی آن کشاندند.

ربیعی با اشاره به مشکلات اقتصادی دو دولت تدبیر و امید گفت: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی‌سابقه و انزوای مطلق در عرصه‌ی بین‌المللی همراه بود، به‌طوری‌که رشد اقتصادی در سال 1391 و 1392 به ترتیب 7.7- و 0.3- درصد و نرخ تورّم به ترتیب به 30.6 و 34.7 درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال 1393، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورّم باشد، به‌طوری‌که در آن سال، نرخ تورّم به 15.6 درصد و نرخ رشد اقتصادی به 3.2 رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نرسیده بود.

وی افزود: در حالی که کشور پس از چند سال توفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوّم سال 1393 جهان با افت شدید و به نوعی بی‌سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم‌ شدید شدند.

وی به تلاش دولت برای کنترل تورم اشاره کرد و گفت: سال 1394 برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود؛ با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملاً این فشار سنگین در سال 1394 را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علی‌رغم همه‌ی تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های 1393 تا 1396، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر را رقم بزند.

وی ادامه داد: متوسط تورم در بازه‌ی سال‌های 1393 تا 1396، 11.5 درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک‌رقمی در کشور تجربه شد. در 50 سال گذشته سابقه نداشته که نرخ تورم در یک دوره‌ی چهارساله تا این حد پایین باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد که بعد از خروج دیوانه وار آمریکا از برجام، اعتقاد راسخ دولت به گفتگو و تعامل سازنده بود.

وی ادامه: این روند باعث نقش بر آب شدن نقشه بدخواهان ایران و امتناع ما برای خروج متقابل از برجام شد. این ما بودیم که با ایستادگی در برابر این قانون شکنی بزرگ، از نابودی برجام جلوگیری کردیم و با ترکیب کردن مقاومتی بی نظیر از یک طرف و پیگیری یک دیپلماسی زنده و پویا از طرف دیگر، برای آمریکا چاره ای جز بازگشت به میز مذاکره و عقب نشینی از آن اقدام بی مبنا باقی نگذاشتیم.

وی با اشاره به مذاکرات برجام 2 گفت: امروز که یکبار دیگر در آستانه احیای برجام قرار داریم و یکبار دیگر ملت ما به مشاهده آثار مثبت این توافق نزدیک تر از هر زمان دیگری هستند، اطمینان داریم که تاریخ منصفانه قضاوت خواهد کرد و یقین داریم که مردم به رویکرد گفتگو و تعامل سازنده نمره قابل قبولی خواهند داد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با همه فراز و فرودهای سالهای اخیر نه تنها از اعتقاد به درستی اصل گفتگو و تعامل عقب ننشسته ایم، بلکه اصالت و حقانیت این نگاه را در روابط منطقه ای به نمایش گذاشتیم و در کوران تهاجمات داعش و دیگر گروه های تروریستی که در موازات مداخله های مخرب خارجی، آتش بزرگی در خانه مردم بی گناه منطقه به پا کردند، امید به حل اختلاف را زنده نگه داشتیم.

در بخش دیگری از این نشست ربیعی گفت: جمعه پیش رو 25 تیر، روز تامین اجتماعی است. نظام تامین اجتماعی، بخش جدایی‌ناپذیری از شیوه‌های حکمرانی صحیح است. نحوه پرداختن به نظام تامین اجتماعی و سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند متضمن امنیت اجتماعی، ‌امنیت روانی و زندگی سالم برای نیروهای کار یک جامعه و همچنین گذراندن دوره سالمندی بدون دغدغه برای همه شهروندان باشد.

وی تصریح کرد: دولت در 8 سال گذشته تلاش داشته تا ضمن گسترش نظام تامین اجتماعی و پیگیری نظام چند لایه،‌ از گروه‌های اجتماعی مختلف از جمله افرادی که دچار فرصت‌های نابرابر اجتماعی بوده و نیازمند انواع حمایت های اقتصادی، روانی و اجتماعی هستند، پشتیبانی کند و نیز ترتیبی اتخاذ شود تا جامعه کار و تولید، با کرامت و امنیت روانی همراه باشد.

این عضو هیات دولت گفت: گسترش خدمات درمانی از طریق طرح تحول سلامت و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای سلامت و نیز اقدام پرافتخار مبنی بر این که امروز هیچ ایرانی بدون بیمه سلامت نیست، از جمله اقدامات دولت در این زمینه بوده است. همچنین گسترده شدن افراد تحت پوشش بیمه بازنشستگی به خصوص در میان روستاییان و عشایر، به بیش از 2 میلیون و سیصدهزار نفر رسیده اند، از دیگر خدماتی است که توسط دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

ادامه دارد ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها