پوتین:

روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود/ مردم تصمیم می‌گیرند

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، دیوار کنونی در روابط میان مردم روسیه و اوکراین یک "تراژدی و بدشانسی مشترک بزرگ" است.

روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود/ مردم تصمیم می‌گیرند
کد خبر: 504352
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۳:۴۲:۳۰

اعتمادآنلاین| ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مقاله‌ای تحت عنوان "به مناسبت وحدت تاریخی روس‌ها و اوکراینی‌ها" که روز دوشنبه در وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری منتشر شد، غرب را به مداخله مستقیم در امور داخلی اوکراین در سال 2014 میلادی متهم کرد و گفت: از آن زمان به بعد روسیه هراسی شدید که توسط ناسیونالیست‌های تندرو ترویج شده، شروع به شکل گرفتن در سیاست‌های دولتی اوکراین کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: اخیرا هنگامی که در جلسه سالانه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به سوالی درباره روابط میان روسیه و اوکراین پاسخ می‌دادم گفتم که روس‌ها و اوکراینی‌ها یک ملت و یک کلیت مشترک هستند. این حرفها صرفا بابت مقتضیات سیاسی کنونی مطرح نشده‌اند. من قبلا هم چندین بار در این خصوص صحبت کرده‌ام. این عقیده من است.

پوتین اظهار داشت: اجازه دهید در همین ابتدا تاکید کنم که من این دیوار در روابط میان روسیه و اوکراین و در میان بخش‌هایی از آنچه که در اصل یک فضای تاریخی و معنوی واحد است را به عنوان یک تراژدی و یک بدشانسی مشترک بزرگ تلقی می‌کنم.

وی تاکید کرد: وضعیت کنونی امور مهم‌تر از هر چیزی پیامدهای اشتباهات روسیه در دوران‌های مختلف تاریخ است. اما این اوضاع همچنین نتیجه تلاش تعمدی نیروهایی است که همیشه تلاش کرده‌اند اتحاد ما را متزلزل کنند. فرمول استفاده شده "تفرقه بنداز و حکومت کن" از زمانهای بسیار قدیم شناخته شده است و چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد.

پوتین گفت: استفاده از این فرمول است که منجر به تلاش‌هایی برای به بازی گرفتن مسائل ملی، برای ایجاد تفرقه میان مردم و به عنوان یک وظیفه اصلی برای دو دسته کردن آنها و به بازی گرفتن بخش‌های مختلف علیه یکدیگر شده است.

وی یادآور شد: مردمان اسلاوی شرقی یعنی روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروس‌ها همگی وارثان روس باستان، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپا هستند که با یک زبان مشترک، روابط اقتصادی، حکومت شاهزادگان سلسله روریک و نهایتا مذهب ارتدوکس متحد بود. کی‌یف پایتخت کشور روس باستان بود اما نهایتا این کشور به خاطر تضعیف قدرت مرکزی و حملات خارجی فروپاشید. بعدها مسکو مرکز تاریخی اتحاد مجدد شد و موظف بود تا سنت روس باستان را ادامه دهد، به همین خاطر شاهزادگان مسکو که از نوادگان شاهزاده الکساندر نوسکی بودند، یوغ خارجی را برانداختند و شروع به جمع‌آوری اراضی تاریخی روسی کردند.

پوتین تاریخ اوکراین در دوران حکومت "بوگدان خملنیتسکی" را که قیام علیه اتحادیه مشترک‌المنافع لهستان-لیتوانی را رهبری کرد و در سال 1654 میلادی پیمانی را با تزار مسکو امضا کرد و منجر به اتحاد مجدد اوکراین و روسیه شد، یک نقطه عطف دانست.

وی خاطرنشان کرد: اوکراینی‌ها به اوج مشاغل سیاسی، دیپلماتیک و نظامی می‌رسیدند در حالی که فارغ‌التحصیلان از دانشگاه سراسری کی‌یف-موهیلا نقش اساسی در زندگی کلیسا ایفا می‌کردند. اوکراینی‌ها به شیوه‌های مختلف به ساخت یک کشور بزرگ جامع، وضعیت، فرهنگ و علوم آن کمک کردند. آنها در اکتشاف و توسعه اورال، سیبری، قفقاز و خاور دور مشارکت کردند. اتباع اوکراین در دوران جماهیر شوروی مسئولیت مهم‌ترین پست‌ها در رهبری را برعهده داشتند. حزب کمونیست جماهیر شوروی به مدت 30 سال توسط اوکراینی‌هایی چون نیکیتا خروشچف و لئونید برژنف رهبری شد.

پوتین گفت: اوکراین مدرن کاملا زاییده افکار دوران شوروی و برگرفته از روسیه تاریخی است. پس از سال 1991 میلادی، روسیه نه تنها این واقعیت‌های ژئوپلیتیکی جدید را به رسمیت شناخت بلکه به طور فعالانه به کشور جدید اوکراین کمک کرد.

وی افزود: روسیه و اوکراین طی قرن‌ها به عنوان یک سیستم اقتصادی واحد رشد کردند و عمق همکاری که از 30 سال پیش بین این دو کشور وجود داشت، چیزی است که اتحادیه اروپا امروز به آن حسادت می‌کند. ما شرکای اقتصادی طبیعی و مکمل یکدیگر هستیم. چنین روابط نزدیکی می‌تواند مزایای رقابتی را تقویت و پتانسیل هر دو کشور را افزایش دهد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: این روابط برای اوکراین نیز حائز اهمیت بوده چرا که به آن اجازه می‌دهد تا از زیرساخت‌های توسعه‌یافته، یک سیستم انتقال گاز، کشتی‌سازی پیشرفته، صنعت هواپیمایی، موشک سازی، علوم در سطح جهانی، طراحی و مدارس مهندسی برخوردار باشد.

وی گفت: رهبران اوکراین با وجود چنین وراثتی، استقلال خود را اعلام کرده و متعهد شدند تا اوکراین را به یک کشور پیشتاز تبدیل کنند و استانداردهای زندگی مردم را به یکی از بالاترین استانداردها در اروپا برسانند. امروز، صنعت غول‌های فناوری صنعتی که زمانی افتخار اوکراین و کل جماهیر شوروی سابق بود، نابود شده است. در 10 سال گذشته، تولید محصولات مهندسی مکانیک 42 درصد کاهش یافته است. میزان تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال 2019 میلادی حتی پیش از پاندمی کرونا کمتر از 4000 دلار بود. این مقدار پایین‌تر از آلبانی، مولداوی و کوزووی به رسمیت شناخته نشده، محسوب می‌شود. اوکراین در حال حاضر فقیرترین کشور در اروپاست.

پوتین افزود: چه کسی مقصر این شرایط است؟ مردم اوکراین؟ بدون شک نه. این مقامات اوکراینی بودند که دستاوردهای نسل‌های گذشته را کنار گذاشتند. ما می‌دانیم که مردم اوکراین چقدر سخت‌کوش و با استعداد هستند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تا سال 2014 میلادی روسیه و اوکراین صدها توافق در زمینه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و موضوعات محیط زیستی داشتند و حتی پس از رویدادهای آن سال در کی‌یف، من به دولت مسکو دستور دادم تا از هر فرصتی برای حفظ روابط اقتصادی با اوکراین استفاده کنند. اما چنین علاقه‌ای در طرف مقابل وجود نداشت. اگرچه روسیه همچنان یکی از سه شریک تجاری اصلی اوکراین است و صدها هزار اوکراینی در روسیه مشغول به کار هستند اما این موضوع امروز نیز است.

وی افزود: تلاش‌های نظام‌مند و مداوم آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحت فشار گذاشتن اوکراین به منظور محدود کردن همکاری اقتصادی‌اش با روسیه مدت‌ها پیش از سال 2014 میلادی آغاز شده بود و اوکراین را قدم به قدم در یک بازی ژئوپلتیکی خطرناک فرو برد که هدف نهایی آن تبدیل کردن اوکراین به مانعی میان اروپا و روسیه بود. طبیعتا زمانی فرا رسید که دیگر عبارت "اوکراین روسیه نیست" مناسب نبود. اوکراین به عنوان یک کشور ضد روسیه ضروری شد و این چیزی است که ما هرگز آن را قبول نخواهیم کرد.

توتین تصریح کرد: در فوریه 2014 میلادی نیز منافع مردم اوکراین مد نظر قرار نگرفت. نارضایتی‌های عمومی از مشکلات حاد اجتماعی-اقتصادی و اقدامات نامناسب مقامات مورد سوء استفاده قرار گرفت و غرب در حمایت از کودتایی که توسط ناسیونالیستهای افراطی به راه افتاده بود، مستقیما مداخله کرد.

پوتین در نهایت نسبت به اوضاع موجود در اوکراین امروز از جمله درگیری‌ها در دونباس و درگیری‌ها میان جوامع ارتدوکس اوکراینی و روسی ابراز نگرانی کرد و گفت: این اتفاقات در یک فضای کنترل خارجی مستقیم از جمله سلطه مشاوران خارجی بر مقامات، سرویس‌های ویژه و نیروهای مسلح اوکراین و استقرار زیرساخت‌های ناتو در اوکراین رخ می‌دهند.

وی افزود: در همین حال سیستم سیاسی اوکراین به گونه‌ای طراحی شده که هر کسی که درباره سازش جامعه و درباره گفت‌وگو صحبت می‌کند، به او برچسب ماموران "حامی روسیه" می‌خورد. در چنین شرایطی و در این پروژه ضد روسیه، هیچ جایی برای یک اوکراین مستقل یا برای نیروهای سیاسی که برای دفاع از استقلال واقعی‌شان تلاش می‌کنند، وجود ندارد.

پوتین تاکید کرد: روسیه برای گفت‌وگو با اوکراین آماده است و حاضر است درباره موضوعات مختلف مذاکره کند. اما برای ما مهم است که درک کنید یک شریک از منافع ملی دفاع می‌کند و برای دیگران خدمت نمی‌کند و بازیچه کشورهای دیگر برای مبارزه با ما نمی‌شود.

پوتین در پایان تصریح کرد: روسیه هرگز ضد اوکراین نبوده و نخواهد بود. و این مردم اوکراین هستند که باید تصمیم بگیرند کشورشان چگونه باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها