چالش جدی رئیسی در 100 روز اول ریاست‌جمهوری

ابراهیم نکو، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی ابراهیم رئیسی در صد روز اول تشکیل دولت سیزدهم، اظهار کرد: اولین چالشی که رئیس دولت بعدی با آن مواجه خواهد بود، انتظاراتی است که در جامعه شکل گرفته است. آقای رئیسی اگر در همان مراحل اولیه نتواند پاسخ‌های مثبتی به جامعه بفرستد و نتواند به مردم پیام مهمی بدهد که با جدیت دنبال حل مشکلات آنان است با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

چالش جدی رئیسی در 100 روز اول ریاست‌جمهوری
کد خبر: 504486
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاست خارجی یا انتظارات داخلی؟ مهم‌ترین چالش‌های دولت رئیسی چیست؟ ابراهیم نکو، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی ابراهیم رئیسی در صد روز اول تشکیل دولت سیزدهم، اظهار کرد: اولین چالشی که رئیس دولت بعدی با آن مواجه خواهد بود، انتظاراتی است که در جامعه شکل گرفته است. آقای رئیسی اگر در همان مراحل اولیه نتواند پاسخ‌های مثبتی به جامعه بفرستد و نتواند به مردم پیام مهمی بدهد که با جدیت دنبال حل مشکلات آنان است با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

به گزارش روزنامه شرق، وی ادامه داد: اقدامات اولیه دولت بعدی باید با شعارها همسویی داشته باشد. مردم باید ببینند دولتی دارد تشکیل می‌شود که شاکله‌اش شعارها و وعده‌های انتخاباتی رئیسش بوده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: به عنوان چالشی دیگر باید به موضوع اقتصادی اشاره کنم. نقدینگی بالای جامعه چالش بزرگی است. اینکه تیم اقتصادی چگونه این نقدینگی را به سمت تولید می‌برد تا نتواند تورم را افزایش دهد قابل بحث است. وی گفت: دولت آقای رئیسی با تورم و نقدینگی بالا روبه‌روست؛ باید بتواند آن را جمع‌آوری و هدایت کند. نرخ تورم بالاست؛ در برخی استان‌ها به بالای 50 درصد می‌رسد. ضریب جینی به صورت وحشتناک بالا رفته و در رتبه‌ 88 قرار گرفته‌ایم. این اختلاف طبقاتی رنج‌آور است.

اگر تیم اقتصادی در جهت کاهش فاصله طبقاتی قدمی بر‌ندارد این چالش تا پایان دولت گریبانش را می‌گیرد. نکو همچنین به چالش‌های پیش‌روی دولت سیزدهم در حوزه مسکن و اشتغال اشاره کرد و گفت: دولت بعدی باید برای فعالیت مجدد بنگاه‌های اجتماعی و تحریک ساخت‌وساز مسکن قدم بردارد. وی با اشاره به چالش‌های دولت بعدی در حوزه سیاست خارجی گفت: بحث برجام و سایر قرارداد‌های مهم بین‌المللی مثل پیوستن به FATF موضوع بعدی است. به نظرم آقای رئیسی مخالفتی با برجام نخواهند داشت و تلاش می‌کنند با امتیازگیری قدم‌های مهمی در این حوزه بردارد. وی در پایان نحوه چینش کابینه و همراهی مجلس شورای اسلامی با رئیسی را چالش دیگر دولت سیزدهم دانست. «جلال میرزایی»، عضو فراکسیون امید مجلس دهم هم درخصوص چالش‌های پیش‌روی دولت سیزدهم بیان کرد: به نظر بنده برخلاف آنچه دوستان اصلاح‌طلب می‌گویند و به دولت فراجناحی دل‌ خوش کردند برای مواجهه با مشکلات بهتر است که رئیسی یک دولت یکدست و منسجم را تشکیل بدهد. از بعد انقلاب تاکنون مشکلاتی نظیر خشکسالی، محیط زیست، باران نقدینگی، تورم، رکود و کسری بودجه، ویروس کرونا و... هیچ وقت همه را با هم نداشتیم؛ با این وجود باید توجه کنیم که ریشه بسیاری از مشکلات به زمان جنگ تحمیلی برمی‌گردد و بعد از پایان جنگ شاهد بودیم که تحریم‌های آمریکا در دامن‌زدن به این مشکلات و چالش‌ها و بحران‌ها تأثیرگذار بوده است بنابراین مشکلات تازگی ندارد.

او افزود: برخلاف برخی از دوستان همفکر در میان اصلاح‌طلبان که می‌گویند کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و نیاز است که یک دولت فراجناحی و ابردولت تشکیل شود معتقدم که بزرگ‌ترین چالش دولت رئیسی در حوزه روابط خارجی است. اتهامات حقوق‌بشری را که این روزها بعد از پیروزی رئیسی با بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، شروع شد و دو سه روز پیش پارلمان اروپا هم ترجمه‌ای در این راستا تصویب کرد نباید دست‌کم گرفت، به طوری‌ که طرح موضوع هولوکاست باعث شد احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی به حاشیه برود و نتواند کاری انجام دهد و در واقع نادیده گرفته شد. میرزایی بیان کرد: در سفرهایی که آقای احمدی‌نژاد به مجمع‌های بین‌المللی داشت دو سه کشور مانند رئیس‌جمهور کومور و ونزوئلا حاضر بودند با ایشان ملاقات کنند و این باعث شد طرح موضوع هولوکاست باعث انزوای رئیس‌جمهور ایران در مجامع بین‌المللی شود و انزوای رئیس‌جمهور باعث می‌شود که منافع ملی هم آسیب ببیند. اگر در شرایط موجود مواجهه درستی در حوزه سیاست خارجی با طرح مسائل حقوق‌بشری نداشته باشیم و بخواهیم انفعالی عمل کنیم و تدبیر به خرج ندهیم، بیم این می‌رود که طرح این موضوع و پررنگ‌کردن آن باعث شود که رئیس‌جمهور و دولت دچار چالش شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها