وزیر خارجه بحرین:

ایران کشور مهمی است؛ پیام‌هایی به تهران ارسال کرده‌ایم/ از قطر شکایت می کنیم

وزیر خارجه بحرین با اشاره به اینکه ایران کشور همسایه و مهمی است، بر گفت‌وگو با ایران برای حل اختلافات در منطقه تأکید کرد.

ایران کشور مهمی است؛ پیام‌هایی به تهران ارسال کرده‌ایم/ از قطر شکایت می کنیم
کد خبر: 504616
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۱:۴۸:۳۳

اعتمادآنلاین| «عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین گفت که ایران کشور همسایه و مهمی برای منامه بویژه در زمینه روابط بین ملت‌هاست.

به گزارش فارس الزیانی در مصاحبه با روزنامه بحرینی «البلاد» مدعی شد: «شورای همکاری خلیج (فارس) تاکنون پیام‌هایی به ایران ارسال کرده اما پاسخی دریافت نکرده است؛ رفتارها تعیین‌کننده‌تر از حرف‌هاست».

وی افزود: «اگر ایران اقدامی برای کسب اعتماد انجام دهد قطعا به آغاز نوعی گفت‌وگو با آن کمک خواهد کرد و در این رابطه طرح‌های روسیه و چین برای دستیابی به راه‌حلی در منطقه وجود دارد».

الزیانی تأکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس بایستی در این مسیر حرکت کرده و طرح امنیتی فراگیری ارائه کند که باعث تمرکز برای تحقق صلح و اتحاد شورا می‌شود.

تداوم اختلاف با قطر

وزیر خارجه بحرین درباره روابط با قطر نیز بار دیگر از بی‌اعتنایی مقامات این کشور به دعوت برای سفر به منامه گلایه کرد و گفت: «ما بیانیه العُلا را امضا کردیم و بایستی در این مسیر حرکت کنیم اما راه آسان و درست مشخص است، دعوت ما (از مقامات قطر) همچنان پابرجاست؛ مسلمان وقتی دعوت می‌شود باید به آن پاسخ دهد».

الزیانی همچنین با اشاره به هجمه رسانه‌های قطر از جمله شبکه الجزیره علیه بحرین گفت: «با این چالش برخورد می‌کنیم و یادداشت اعتراضی به قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) ارائه می‌کنیم».

چهار کشور عربی اعم از عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات در سال 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بستند.

ژانویه گذشته قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان سعودی شرکت و طی آن توافق آشتی دوحه با چهار کشور مذکور پس از گذشت نزدیک به چهار سال قطع روابط آن‌ها، امضا شد.

وزیر خارجه بحرین درباره روابط با رژیم صهیونیستی نیز هر گونه کُندی در پیشرفت این روابط را رد کرد و گفت: «سفیر خالد الجلاهمه دو هفته پیش سوگند یاد کرد و بزودی سفارت بحرین در تل‌آویو افتتاح و الجلاهمه نیز مأموریت خود را تحویل می‌گیرد اما کرونا جلوی پیشرفت این کار را گرفته است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها