اعتراضات به زندانی شدن رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی؛ 72 نفر کشته شدند

طبق اعلام پلیس آفریقای جنوبی، در شورش‌ها و غارت‌گری‌ها در این کشور پس از آغاز حکم زندان «جاکوب زوما» رئیس‌جمهور سابق، 72 نفر جانشان را از دست داده‌اند.

اعتراضات به زندانی شدن رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی؛ 72 نفر کشته شدند
کد خبر: 504627
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به دنبال آغاز حکم حبس 15 ماهه رئیس‌جمهور سال‌های 2009 تا 2018 آفریقای جنوبی به خاطر «اهانت به دادگاه» و عدم همکاری با یک پرونده فساد، پلیس این کشور از مرگ 72 نفر طی روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش فارس، «آل افریکا» که خبرهای کشورهای آفریقایی را دنبال می‌کند، گزارشی درباره ناآرامی‌های روزهای اخیر در آفریقای جنوبی بعد از آغاز اجرای حکم زندان برای رئیس‌جمهور سابق این کشور منتشر کرد.

جاکوب زوما که از 2009 تا 2018 رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بود، از دستور چندی قبل دادگاه قانون اساسی برای حضور در مقابل یک کمیسیون دولتی و ارائه مدارک در زمینه تحقیقات در خصوص یک پرونده فساد امتناع کرد و این کار باعث شد که او به جرم اهانت به دادگاه، به 15 ماه زندان محکوم شود.

رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی ضمن رد هر گونه فساد گسترده در دوره ریاست جمهوری گفته بود حاضر به همکاری با این تحقیقات نیز نیست.

به دنبال‌ آغاز حبس رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی، طی روزهای گذشته اعتراض‌های گسترده‌ای در «کوا زولو» استان محل سکونت او آغاز شد و به تدریج دامنه این اعتراض‌ها به «ژوهانسبورگ» بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی کشیده شد.

در برخی تصاویر و فیلم‌هایی که از وضعیت روزهای اخیر در آفریقای جنوبی منتشر شده است، حمله به فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و ناکامی نیروهای امنیتی برای برقراری امنیت به وضوح نشان داده می‌شود.

مقام‌های آفریقای جنوبی با استناد به این تصاویر بر لزوم توقف این اقدامات تاکید دارند اما تعدادی از رسانه‌ها همچنین گزارش دادند، در برخی از مناطق کشور علیه وضعیت بد اقتصادی تظاهرات و اعتراض شده است.

پلیس آفریقای جنوبی روز سه شنبه (دیروز) اعلام کرد، 72 نفر در نتیجه ناآرامی‌های اخیر کشته شدند که بخش اعظمی از قربانیان، به خاطر ازدحام جمعیت و حوادث مرتبط با غارت مغازه‌‌ها جانشان را از دست دادند.

مقام‌های آفریقای جنوبی اعلام کردند، برای مقابله با وضعیت جاری در دو ایالت این کشور هزاران نیروی نظامی را به منظور کمک به ماموران پلیس استقرار کرده است.

«نوسیویوه ماپیسا-انگاکولا» وزیر دفاع آفریقای جنوبی ضمن ارائه توضیح درباره این تصمیم اعلام کرد، معتقد نیست که برای رفع وضعیت جاری در کشور نیاز به اعمال و اعلام «وضعیت اضطراری» باشد.

برخی منابع خبری گزارش دادند، از زمان آغاز تظاهرات و اعتراض‌ها پس از زندانی شدن زوما در آفریقای جنوبی طی هفته گذشته، بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دوشنبه شب در یک نطق تلویزیونی خشونت‌ها و غارتگری در این کشور را محکوم کرد.

رامافوزا خطاب به مردم آفریقای جنوبی گفت: «راه خشونت، غارتگری و هرچ و مرج تنها به خشونت‌ها و خرابی‌های بیشتر منجر می‌شود».

موسسه «جِی‌جی زوما» (JGZuma Foundation) که موسسه وابسته به رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی است، روز گذشته هشدار داد تا زمانی که زوما آزاد نشود، کشور صلح و ثبات نخواهد داشت. این موسسه در توییتی در این باره نوشت: «صلح و ثبات در آفریقای جنوبی مستقیما به آزادی فوری رئیس‌جمهور زوما مرتبط است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها