مذاکره سخت بایدن- مرکل در سایه اختلافات

رئیس‌جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان در حالی قرار است فردا در کاخ سفید دیدار کنند که کارشناسان معتقدند بعید است دو طرف در برخی مسائل مهم از جمله خط لوله نورد استریم 2 و فشار آمریکا علیه چین به موفقیت چشمگیری دست یابند.

مذاکره سخت بایدن- مرکل در سایه اختلافات
کد خبر: 504676
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۳:۵۱:۲۳

اعتمادآنلاین| جو بایدن و آنگلا مرکل اعلام کرده اند به دنبال احیای روابطی هستند که در دوران دونالد ترامپ خدشه‌دار شده بود اما مواضع واشنگتن و برلین در یکسری مسائل مهم مورد توجه طرفین همچنان با یکدیگر فاصله داشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکل مخالفت آمریکا و یکسری کشورهای شرق اروپا نسبت به تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم 2 را رد کرده است.

برخی نگرانند روسیه بخواهد از این خط لوله با هدف متوقف کردن فعالیت اوکراین به عنوان یک مسیر ترانزیتی گاز استفاده کند و کی‌یف از در اختیار گرفتن درآمد ناشی از این مسیر ترانزیتی محروم شود.

خط لوله نورد استریم 2 که انتقال گاز روسیه از دریای بالتیک به آلمان را هدف قرار می دهد با مخالفت هر دو حزب اصلی در آمریکا مواجه است. در کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها از تحریم‌ها برای جلوگیری از اجرای این پروژه حمایت کرده‌اند. حتی بایدن در زمان که معاون رئیس جمهوری آمریکا بود این خط لوله را یک معامله کاملاً بد برای اروپا توصیف کرده بود.

در این میان مرکل طی فعالیت 16 ساله اش در قدرت، همواره به شدت تلاش کرد تا روابط نزدیکی میان اقتصاد المان و اروپا با چین ایجاد کند؛ کشوری که دولت بایدن از برخی از سیاست‌هایش نگران است.

"اولریش اسپک" یک تحلیلگر مستقل مسائل بین الملل گفت: مشکل امریکا این است که مرکل دست بالا دارد چون وی اعتقاد دارد وضع کنونی در روابط فرا آتلانتیک به اندازه کافی برای برلین خوب است اما بایدن برای پیشبرد استراتژی جدیدش در قبال چین لازم است بر آلمان مسلط شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، خاطر نشان کرد که بایدن بار دیگر مخالفت خود را با پروژه خط لوله نورد استریم 2 طی دیدارش با مرکل اعلام خواهد کرد اما پیشنهاد معافیت های مطرح شده در این پروژه می تواند باعث شود طرفین تاثیرات منفی آن را مورد بررسی قرار دهند.

مرکل اخیرا اعلام کرده که آلمان و اتحادیه اروپا شرایط اوکراین را به عنوان یک مسیر ترازیتی گاز تضمین خواهد کرد.

آمریکا و آلمان در حالی در مورد پروژه خط لوله استریم 2 اختلاف دارند اما به نظر می رسد تعارض دیدگاهی دو طرف نسبت به مسئله سیاست ها در قبال پکن پیچیده‌تر است.

مرکل یک حامی توافقنامه سرمایه‌گذاری میان اتحادیه اروپا و چین است که سال گذشته حاصل شد و همچنین با انتقادهایی نسبت به بی توجهی به سابقه حقوق بشر چین روبرو است.

آلمان و امریکا همچنین در مورد یکسری مسائل دیگر از جمله حقوق مالکیت معنوی مربوط به واکسن کرونا و همچنین امتناع واشنگتن از کاهش محدودیت های سفری به آمریکا از خاک اروپا اختلافاتی دارند.

هزینه‌های دفاعی دیگر موضوع اختلافی دو کشور است. آمریکا مدت‌هاست که آلمان را تحت فشار قرار می‌دهد تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی ناتو هزینه کند. این مورد قبل از ترامپ در دوران اوباما نیز مطرح بود و قطعاً اکنون تغییر نخواهد کرد. دولت آلمان وعده داده تا سال 2024میلادی تنها 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص دهد.

این اولین دیدار مرکل از واشنگتن از زمان روی کار آمدن بایدن است. مرکل اکنون چهارمین دوره صدراعظمی خود را طی می کند و گفته است بعد از انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) از این پست کناره گیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها