پوتین با جان کری درباره تغییرات جهانی اقلیمی گفت و گو کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی با «جان کری» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور اقلیم، با وی درخصوص تغییرات جهانی و امکان همکاری در این زمینه در عرصه بین المللی رایزنی کرد.

پوتین با جان کری درباره تغییرات جهانی اقلیمی گفت و گو کرد
کد خبر: 504689
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۴:۱۷:۰۹

اعتمادآنلاین| دفتر مطبوعاتی کرملین روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: جان کری که برای انجام دیدار کاری در مسکو بسر می برد، رئیس جمهوری روسیه را در جریان دیدارهای خود با شرکای روسی قرار داد که در جریان آن جنبه های مختلف دستور کار اقلیمی بین المللی بررسی شد.

به گزارش ایرنا، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی از دو روز پیش در مسکو بسر می برد و روز دوشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مسائل جهانی اقلیمی گفت و گو و رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار اعلام کردند که به رغم برخی اختلافات دوجانبه، در امور تغییرات آب و هوایی همکاری خواهند کرد.

کری در این دیدار گفت: ما سالها بر سر مسائلی همچون جنگ‌ها، تسلیحات شیمیایی و تسلیحات هسته ای مذاکره کرده ایم.

لاوروف نیز تصریح کرد که روسیه انتظار همکاری نزدیک با آمریکا در کنفرانس COP26 ماه نوامبر در شهر گلاسکو را دارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو ارزش زیادی برای مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی در جهان قائل است و سفر سه روزه جان کری به روسیه بسیار به موقع انجام شده است.

لاوروف در ادامه عنوان کرد که این سفر جان کری گامی بسیار مهم و مثبت در راستای کاهش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه محسوب می شود.

روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان طی سالهای اخیر تعهدات و بیانیه هایی را در این زمینه ارائه کرده مبنی بر اینکه مسئله تغییرات آب و هوایی را جدی می گیرد.

اما منتقدان معتقدند که مسکو هنوز با انجام اقدامات کافی برای مقابله با بحران مربوط به تغییرات آب و هوایی فاصله دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طی دیدار اخیرش با جو بایدن همتای آمریکایی خود در ژنو اعلام کرد که مسکو به افزایش همکاری های بین المللی در مسئله تغییرات آب و هوایی تمایل دارد.

مساله تغییرات آب و هوایی یکی از حوزه های محدودی است که آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند به رغم تنش ها با مسکو حاضرند در مورد آن با روسیه وارد تعامل شوند.

جان کری در جمع خبرنگاران هم مذاکرات خود با لاوروف را آغاز مهمی برای برنامه دیدارهای خود خواند و گفت که دو کشور به رغم اختلافات موجود باید در عرصه تغییرات اقلیمی با یکدیگر مذاکره کنند.

دیدار کری از روسیه در حالی برگزار می شود که روابط مسکو و واشنگتن پرتنش است و مقامهای دو کشور یکدیگر را به ایجاد این وضعیت متهم کرده و مقصر می دانند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بتازگی در این رابطه گفت که آمریکا باید بداند تلاش این کشور برای سخن گفتن با روسیه از موضع برتر و زورگویی محکوم به شکست است.

به گزارش ایرنا، لاوروف در مصاحبه با روزنامه «رکیت مردکا» اندونزی گفت: به هر گونه اقدام غیردوستانه، بطور سخت و قاطعانه پاسخ می دهیم.

لاوروف افزود: در اجلاس ژنو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به صراحت اعلام کرد که نتایج در عرصه های مختلف (در روابط روسیه و آمریکا) فقط از طریق موازنه قابل قبول منافع بطور یکسان امکانپذیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها