علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

اگر بخواهیم تولید هنری داخلی رونق بگیرد، باید شرایط را تغییر دهیم / مانع‌زدایی از کار فرهنگی یعنی رفع مقررات دست‌وپاگیر

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: اگر بخواهیم تولید هنری داخلی رونق بگیرد، باید شرایط را تغییر دهیم. ما به تعداد بی‌شماری تولیدکننده خلاق و به تعداد بی‌شماری داستان‌ها و سوژه‌های جذاب برگرفته از ادبیات داریم که می‌تواند دستمایه تولید آثار در سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون شود.

اگر بخواهیم تولید هنری داخلی رونق بگیرد، باید شرایط را تغییر دهیم / مانع‌زدایی از کار فرهنگی یعنی رفع مقررات دست‌وپاگیر
کد خبر: 504850
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی، دستگاه‌های فرهنگی باید در حکمرانی فرهنگی، تجدیدنظر جدی داشته باشند. پیشرفت تکنولوژی، تغییر نسل، تغییر ذائقه مردم و وجود رقبای جدی برای رسانه‌های داخلی، شرایط جدیدی به وجود آورده که باید مورد توجه قرار بگیرد. سینما، تئاتر و موسیقی ما رقبای توانمند خارجی دارند که دائم در حال تولید محتوا هستند و حجم زیادی از محتوا را در دسترس مردم قرار می‌دهند. آن‌ها مدام ذائقه‌سنجی می‌کنند و از سلیقه مخاطب در همه جای جهان ارزیابی دارند، در حالی که ما هنوز در حکمرانی فرهنگی، مشغول آزمون و خطا هستیم.

مصادیق باید شفاف باشند

به گزارش ایلنا، تابش معتقد است مجلس مصوبه‌ای را درباره صوت و تصویر فراگیر تصویب کرده، در حالی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام راه خودشان را می‌روند: اساسا شورای عالی فضای مجازی هم زمانی که باید مصادیق را روشن می‌کرد، به موقع وارد عمل نشده است.

وی اضافه کرد: به نظر من صنوف مرتبط، تهیه‌کنندگان سریال‌ها و آثار سینمایی باید هر کدام خیلی قبل‌تر، درباره اینکه این روند سانسورها و موضع‌گیری در مقابل آثار به کجا خواهد رسید، با هم وارد گفت‌وگو می‌شدند. مدل‌های تولید، نظارت و ارزشیابی، ممیزی و چنین موضوعاتی، در دنیای امروز شفاف و روشن است. این موضوعات، جدید نیستند که ما قصد داشته باشیم از نو آن‌ها را ابداع کنیم و در همه دنیا، مدل‌ها و رویکردهای تعریف‌شده برای این موضوعات وجود دارد؛ البته که ما مضامین دینی و فرهنگی و خطوط قرمز خودمان را تعریف می‌کنیم.

عرصه را بر اهل فرهنگ تنگ نکنیم

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه نباید عرصه را با تصمیمات بی‌اساس، بر تولیدکنندگان فرهنگ و هنر تنگ کرد، بیان کرد: به نظر من تولیدکننده محتوا کار مهم و بزرگی انجام می‌دهد که در فضای رسانه‌ای امروز برای نشاندن مخاطب ایرانی پای شبکه نمایش خانگی داخلی قدم برمی‌دارد. با تلاش همین تولیدکنندگان محتواست که مخاطب سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی پخش فیلم و سریال نمی‌رود. در حال حاضر آزادی انتخاب وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند در کوچک‌ترین شهرها و بزرگ‌ترین کلان‌شهرها، به محتوای مختلف دسترسی پیدا کنند. در چنین شرایطی ما باید کاری کنیم که تولیدکننده محتوای هنری و فرهنگی ایرانی، لطمه نبیند. هر چه با اهل فرهنگ و هنر، شفاف‌تر گفت‌وگو شود، آن‌ها هم محصول بهتری تولید می‌کنند.

نهادهای موازی و تولیدکننده سرگردان

تابش با انتقاد از شفاف نبودن مصادیق و موازی‌کاری در این زمینه گفت: با مقررات جدید و اعمال سلیقه یا قوانین خلق‌الساعه، هم کام اهالی فرهنگ و هنر تلخ می‌شود، هم اصول قانونی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال‌ها در همه عرصه‌های مرتبط با صوت و تصویر فراگیر با آن پیش رفته، نقض می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده دولت و حاکمیت در این زمینه، سیاست‌گذار و ناظر است. ایجاد نهادهای موازی، اهل فرهنگ و هنر را ناامید و سردرگم می‌کند. دستگاه‌های فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با گفت‌وگو و همفکری، مصداق‌های صوت و تصویر فراگیر را روشن کنند. اگر کارگروه فعالی در این زمینه وجود داشت، ما حالا با این روند خسته‌کننده، فرسایشی و ناامیدکننده برای هنرمندان روبه‌رو نبودیم.

مانع‌زدایی از تولید محتوای فرهنگی

وی با اشاره به شعار جهش تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها برای سال 1400 عنوان کرد: حقیقتا اگر بخواهیم از تولید محتوای فرهنگی مانع‌زدایی کنیم، مقررات دست و پاگیر و موازی باید سامان‌دهی شوند. عرصه باید در حد امکان برای تولیدکنندگان خلاق ایرانی باز شود. من درباره خط‌قرمزها حرف نمی‌زنم، از این می‌گویم که نظارت و ممیزی می‌تواند در چارچوبی شفاف طبق قوانین انجام شود. وقتی با صراحت با تولیدکنندگان فرهنگی گفت‌وگو شود، آن‌ها راحت‌تر فعالیت می‌کنند تا اینکه ندانند باید از چند نهاد و چگونه مجوز بگیرند؟

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: اگر بخواهیم تولید هنری داخلی رونق بگیرد، باید شرایط را تغییر دهیم. ما به تعداد بی‌شماری تولیدکننده خلاق و به تعداد بی‌شماری داستان‌ها و سوژه‌های جذاب برگرفته از ادبیات داریم که می‌تواند دستمایه تولید آثار در سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون شود. اگر اهل فرهنگ و هنر را با سخت‌گیری‌های بی‌مورد مواجه کنیم، فضا برای فعالیت آن‌ها تنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: به نظر من حاکمیت باید با سعه‌صدر سخن هنرمندان را بشنود و در مدل حکمرانی فرهنگی، تجدیدنظرهای جدی انجام دهد. مخاطبان امروزی، مخاطبان سال‌های قبل نیستند و شبکه‌ها، شکل تعاملی پیدا کرده‌اند. در همه دنیا نظر مخاطبان برای تولیدکننده محتوا مهم است و حتی فصل‌های بعدی یک سریال، بر اساس بازخوردها و تعامل با مخاطب ساخته می‌شود. امروزه مدیران فرهنگی نمی‌توانند مثل دهه‌های قبل، در اتاق‌های خود بنشینند و تصمیم بگیرند که مخاطب چه اثری را تماشا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها