کد خبر: 504859
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۰:۴۸:۲۷
| |

عفو بین‌الملل لغو مصونیت مسؤولان انفجار بیروت را خواستار شد

عفو بین‌الملل از مسؤولان لبنان خواست فورا مصونیت مسؤولان انفجار بندر بیروت را لغو کنند.

عفو بین‌الملل لغو مصونیت مسؤولان انفجار بیروت را خواستار شد
کد خبر: 504859
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۰:۴۸:۲۷

اعتمادآنلاین| در حالی که تا این لحظه پارلمان، وزارت کشور و ارتش لبنان با درخواست بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت برای لغو مصونیت سه نماینده (از وزرای سابق) و نیز انجام تحقیقات از برخی فرماندهان امنیتی و نظامی موافقت نکرده‌اند، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای لغو فوری مصونیت مسؤولان این حادثه را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، این سازمان حقوقی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: لبنانی‌هایی که روز سه‌شنبه در مقابل منزل وزیر کشور تظاهرات کردند، خواستار اجرای عدالت در حق قربانیان انفجار بندر بیروت و محاکمه مسؤولان آن بودند اما نیروهای امنیتی لبنان با باتوم و گاز اشک‌آور با آنها برخورد کردند.

عفو بین‌الملل در ادامه با تاکید بر اینکه "مانع‌تراشی در راه اجرای عدالت مردود است"، از مقامات لبنانی خواست فورا مصونیت‌های داده شده به تمامی مسؤولان این حادثه را لغو کنند.

طارق البیطار بازپرس این پرونده اوایل ژوئیه جاری لغو مصونیت سه نماینده (از وزرای سابق) را جهت انجام تحقیقات از آنها خواستار شد اما یک کمیته پارلمانی از قاضی پرونده خواست پیش از لغو مصونیت از آنها، مدارک و شواهد بیشتری ارائه دهد.

همچنین قاضی پرونده از محمد فهمی، وزیر کشور لبنان خواست به او اجازه بازجویی از عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی را بدهد اما فهمی بر اساس نظر مرکز حقوقی وزارتخانه‌اش، این درخواست قضایی را رد کرد.

این وضعیت موجب خشم خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت شده و آنها را به تشدید اعتراضاتشان سوق داد و آنها از یک هفته قبل تقریبا هر روز در مقابل پارلمان و در اطراف منزل وزیر کشور اعتراض کردند.

روز سه‌شنبه درگیری‌ها در اطراف منزل وزیر کشور لبنان میان تظاهرکنندگان و خانواده‌های قربانیان حادثه از یک سو و نیروهای امنیتی و گارد حفاظتی وزیر کشور از سوی دیگر بالا گرفت و تعدادی از هر دو طرف زخمی شدند.

نیروهای امنیتی لبنان در بیانیه‌ای درباره این درگیری‌ها اعلام کردند که تظاهرکنندگان ورودی ساختمان را شکسته و به نیروهای امنیتی که در حال انجام وظیفه بودند، حمله کرده و 20 تن از آنها را زخمی کردند.

این خانواده‌ها روز چهارشنبه نیز در اعتراض به مخالفت فهمی با بازجویی از عباس ابراهیم، در مقابل مقر دستگاه امنیت کل لبنان تجمع کردند.

آنها با در دست داشتن عکس‌هایی از فرزندانشان، از فرماندهان نظامی و امنیتی لبنان خواستند مصونیت را از خود بردارند و در دادگاه حاضر شوند.

آنها در ادامه راهپیمایی خود با حرکت به سمت بیمارستان‌هایی که میزبان قربانیان و زخمی‌های انفجار بودند، از تلاش‌های کارمندان و پرستاران آنها که تعدادیشان در انفجار جان خود را از دست دادند، تقدیر کردند.

همچنین ده‌ها تن از این خانواده‌ها پیش از ظهر روز چهارشنبه در مقابل کاخ دادگستری در بیروت تجمع کرده و در ادامه خیابان را در دو جهت رفت و برگشت با آتش زدن لاستیک‌های خودرو مسدود کردند.

در این سه تجمع هیچ‌گونه درگیری میان تجمع‌کنندگان و نیروهای امنیتی لبنان گزارش نشد.

در انفجاری که چهارم اوت 2020 در بندر بیروت رخ داد، بیش از 200 تن کشته و حدود 6000 تن دیگر زخمی شدند، همچنین خسارات بزرگی به ساختمان‌های مسکونی و مراکز تجاری بیروت وارد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها