وزیر میراث به رئیس جمهور منتخب گزارش داد / بیمه هنرمندان صنایع دستی

دیدار وزیر میراث فرهنگی با رئیس جمهور منتخب، ارائه گزارش عملکردهای وزارت میراث فرهنگی، تامین اعتبار بیمه هنرمندان صنایع دستی از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

وزیر میراث به رئیس جمهور منتخب گزارش داد / بیمه هنرمندان صنایع دستی
کد خبر: 504864
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۱:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ این هفته نشست مجازی فعالان گردشگری در استان خوزستان پیرو مسئله نابودی میراث ناملموس این استان بر اثر خشکسالی تالاب هورالعظیم بود. اگرچه این نشست درباره معرفی میراث ناملموس، آئین‌ها و فرهنگ‌های مرتبط با قوم عرب استان خوزستان بود، اما بیشتر به مباحث خشکسالی هورالعظیم و حقابه این تالاب پرداخت.

به گزارش مهر، در این نشست «شیخ باسم حمادی» یکی از فعالان گردشگری عرب خوزستان که سال‌ها در نمایشگاه‌های مختلف تلاش کرده تا آئین قوم عرب در خوزستان معرفی شود، با اظهار تأسف از برخی سیاست‌ها درباره قطع حقابه هورالعظیم و رودخانه‌های دیگر، سدسازی‌ها و طرح‌هایی مانند انتقال آب کارون گفت: قطعاً این بی‌آبی روی فرهنگ و محیط‌زیست ما تأثیر می‌گذارد. ما موسیقی خود را از آب می‌گیریم. ساز ما از نی ساخته می‌شود. حتی اقامتگاه‌هایی که به «مضیف» مشهور است، از نی تالاب ساخته می‌شود. وقتی هورالعظیم خشک باشد، دیگر نی برای ساختن آنها نیست. ما حقابه هور را می‌خواهیم.

این هفته همچنین از دفتر برنامه‌ریزی و آموزش گردشگری خبر رسید که جشنواره کارآفرینان برتر، فرصتی را برای افراد خلاق و کارآفرینان حوزه گردشگری ایجاد کرده تا با شرکت در آن به عرصه رقابت بپردازند. این جشنواره از اول تیر آغاز شده و تا دهم مرداد ادامه دارد.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی نیز این هفته از آغاز فرآیند بیمه 2332 صنعتگر صنایع دستی و هنرمند از اول مرداد 1400 خبر داد و گفت: در سال 88 قانون بیمه قالیبافان و صنعتگران صنایع دستی به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن، دولت باید آنها را بیمه می‌کرد. از سال 93 تا 97 متأسفانه این موضوع متوقف بود. در سال 97 دوباره با تأمین اعتباری، این روند انجام شد. در سال 99 هم با تأمین اعتبار لازم، شرایط تمدید بیمه این صنعتگران فراهم شد تا اینکه برای نیمه اول سال جاری با تأمین اعتبار لازم، 2332 نفر صنعتگر جدید شناسایی شدند که با همکاری سازمان تأمین اجتماعی در مراحل احراز شرایط هستند، امیدواریم از اول مرداد تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

این هفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی نشستی را با معاونت‌های خود در این وزارتخانه داشت که به بررسی عملکرد هر وزارت پرداخت و گزارش آن را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه داد.

در نشستی که مونسان با معاونت توسعه مدیریت و منابع داشت، اعلام کرد: در یک سال و نیم گذشته داده‌های مربوط به گردشگری جمع‌آوری و وارد فاز اجرایی شده‌ایم که تا پایان امسال حساب‌های اقماری ارائه و نقش گردشگری در اقتصاد کشور مشخص خواهد شد.

وی به تزریق 7,000 میلیارد تومان به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در این مدت توانستیم 3,000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 1,000 میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی، 1,400 میلیارد تومان از محل تسهیلات کرونا و 1,500 میلیارد تومان از سایر منابع و بانک‌ها به این دو حوزه تزریق کنیم.

این هفته همچنین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی برگزار شد و در آن 33 اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول از استان‌های آذربایجان شرقی و تهران واجد ارزش ثبت شناخته شده است. یکی از این آثار، ساختمان خانه موزه بتهوون، سینما آسیا و مسجد الغدیر میرداماد تهران است.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در جلسه‌ای که در وزارت میراث فرهنگی برگزار شده بود، اعلام کرد: 27 هزار نفر در سه ماهه نخست امسال در قالب گردشگری سلامت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ایران سفر کردند.

وی از تهیه منشور حقوق گردشگر خبر داد و گفت: از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری، این منشور کامل شده است.

این هفته همچنین وزیر میراث فرهنگی با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفتگو داشت.

در این دیدار ابراهیم رئیسی گفت: یکی از مزایای گردشگری علاوه بر بازدید، آشنایی مردم با فرهنگ کشورمان است. باید با تسریع واکسیناسیون کرونا، زمینه رونق بیش از پیش فعالیت‌های گردشگری فراهم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها