محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش:

بعید است طرح منع تغییر رشته در کارشناسی ارشد تصویب شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طرح منع تغییر رشته در ارشد سدی در برابر دانشجویان بااستعداد است. دانشجویان در این باره نگرانی نداشته باشند و اگر کنکور دارند برای رشته مورد علاقه خود به مطالعه بپردازند.

بعید است طرح منع تغییر رشته در کارشناسی ارشد تصویب شود
کد خبر: 505028
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۰۹:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح منع تغییر رشته در ارشد سدی در برابر دانشجویان با استعداد است، گفت: دانشجویان در این باره نگرانی نداشته باشند و اگر کنکور دارند برای رشته مورد علاقه خود به مطالعه بپردازند.

به گزارش فارس نشست بررسی "طرح منع تغییر رشته دانشجویان در کارشناسی ارشد" با حضور محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد.

زاهدی در آغاز جلسه با اشاره به گفت‌وگویی با معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزرات علوم، اظهار داشت: موضوع لغو پذیرش دانشجوی ارشد غیرمرتبط مربوط به شورای سنجش و پذیرش در سال 97 بود که آن را به معاونت آموزشی وزارت علوم محول کرد تا این طرح را مورد بررسی قرار دهد و وزارت علوم مصوبه رسمی در این باره ندارد.

بعید است طرح منع تغییر رشته در کارشناسی ارشد تصویب شود

وزیر علوم دولت نهم در پاسخ به این سوال که مصوبه شورای سنجش و آموزش شامل چه مواردی می‌شود، گفت: بر اساس آنچه که در رسانه‌ها بیان شده، پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی باید از رشته‌های مرتبط باشد البته ممکن است عملاٌ در همه‌ رشته‌ها این اتفاق نیفتد اما در صورت وجود شرایط، مانعی برای این موضوع وجود ندارد و در بعضی از رشته‌ها نیز اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که علت تصمیم شورای سنجش و آموزش در این خصوص چه بوده، گفت: شورای سنجش و آموزش نمی‌تواند برای چنین موضوعی تصمیم بگیرد. این موضوع فقط یک پیشنهاد بوده و حیطه اختیار شورای سنجش و آموزش، در باره نحوه اجرای پذیرش و سنجش دانشجو است. تصویب این موضوع از اختیارات شورای گسترش است که پس از تصویب و امضای وزیر علوم ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تصویب این موضوع بعید به نظر می‌رسد و امکان اجرایی شدن آن نیست.

نباید امکان فعلیت را از استعدادهای بالقوه سلب کرد

زاهدی در پاسخ به این سوال که از نظر شما چه اشکالاتی می‌توان به محتوا و اجرای این مصوبه وارد کرد، گفت: رشته‌های میان رشته‌ای بسیار اهمیت دارند و حذف آن‌ها و یا مجبور کردن دانشجو برای ادامه تحصیل فقط در رشته کارشناسی خود، ظلم به کشور است چرا که همانند سدی در برابر دانشجویان با استعداد است.

وی در ادامه افزود: ممکن است دانشجو در میانه راه متوجه شود رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل است به تنهایی برای او کاربرد ندارد و نیازمند حضور در رشته دیگری است و در این شرایط موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بنابراین اجرایی شدن آن، مقابله با ورود برخی استعداد‌های بالقوه‌ به رشته‌های مورد علاقه‌شان است که در نهایت تبدیل این استعداد به فعلیت می‌تواند اثرگذاری جدی حتی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور داشته باشد و ما نباید این فرصت را از کشور، سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان سلب کنیم.

زاهدی در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن جنبه مثبت این طرح آیا دانشجویی که تصمیم به تغییر رشته دارد دروس پیش نیاز را به صورت کافی در اختیار خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: دانشجو باید تمامی دروس پیش نیاز آن رشته در لیسانس را بخواند تا بتواند کنکور ارشد را بدهد البته ممکن است در درس خاصی ضعیف باشد که شاید این ضعف ناشی از اهمیت نداشتن آن درس در دوره ارشد است که امری طبیعی به شمار می‌آید و نمی‌توان به صورت کلی فتوا داد همه آن دانشجوها ضعیف هستند.

آموزش و پرورش دغدغه هدایت تحصیلی را داشته باشد!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در ادامه به ارائه راهکارهایی برای این موضوع پرداخت و گفت: بحث هدایت تحصیلی باید از دوران مهدکودک و قبل از دبستان آغاز شود، چرا که این موضوع باعث می‌شود از استعدادها و علاقه دانش آموزان اطلاع پیدا کنیم و آن‌ها را به همان سمت سوق دهیم.

زاهدی ادامه داد: در اکثر کشورهای پیشرفته نظام ارزیابی و استعدادسنجی کودکان وجود دارد اما متاسفانه در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و آموزش و پرورش باید آن را به عنوان یک دغدغه در نظر داشته باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در این خصوص چه کارهایی از سمت مجلس می‌تواند صورت پذیرد، اظهار داشت: این بحث، بحث اجرایی است و نیاز به قانون ندارد که مجلس ورود پیدا کند اما توصیه ما به آقای وزیر این است که با صاحب‌نظران حوزه تربیتی، روان‌شناسی و جامعه شناسی نشستی داشته باشند و برای نحوه ارزیابی قبل از ورود به دبستان تا پایان دبیرستان مدل و روش کار تعریف کنند.

وی افزود: دانشجویان در این باره نگرانی نداشته باشند و کسانی که تصمیم به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دارند، برای رشته مورد علاقه خود به مطالعه بپردازند و اما توصیه اکید من، بحث هدایت تحصیلی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید به این مسئله ورود پیدا کند که قبل از دبستان و تا پایان دبیرستان یک پرونده استعدادسنجی برای دانش آموزان ایجاد کنند تا بر اساس آن بتوان تصمیم گیری کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها