پنتاگون:

ارتش آمریکا در آموزش قاتلان رییس جمهوری هائیتی نقش داشته است

با اذعان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به نقش ارتش این کشور در آموزش تعدادی از قاتلان کلمبیایی جوونل موئیز، رئیس جمهوری هائیتی، نقش دولت آمریکا در ترور رییس جمهوری هائیتی افزایش یافت.

ارتش آمریکا در آموزش قاتلان رییس جمهوری هائیتی نقش داشته است
کد خبر: 505048
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۰:۵۸:۴۹

اعتمادآنلاین| «راشا تودی» کن هافمن سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت: مروری بر پایگاه داده‌های آموزشی ما نشان می‌دهد که تعداد کمی از افراد کلمبیایی بازداشت شده (در پرونده قتل رئیس جمهوری هائیتی)، در گذشته و هنگامی که از اعضای فعال ارتش کلمبیا بودند، در برنامه‌های آموزشی و تمرینی ارتش آمریکا شرکت کرده‌اند.


به گزارش ایرنا، در اظهارات هافمن، که اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد، تعداد مظنونان آموزش دیده در آمریکا مشخص نشده است. مقامات هائیتی گفته‌اند که گروهی متشکل از 28 مزدور خارجی، از جمله شهروندان کلمبیایی و دو هائیتی-آمریکایی، موئیز را در ساعات اولیه صبح هفتم ماه ژوئیه در محل زندگی شخصی وی به قتل رساندند.

حداقل 13 نفر از کلمبیایی‌ها در ارتش این کشور آمریکای جنوبی خدمت کرده بودند. آن‌ها بین سال‌های 2018 و 2020 بازنشسته شده‌اند.


آخرین افشاگری در پی گزارش‌های روز دوشنبه است که نشان می‌دهد حداقل یکی از مظنونین قتل رئیس جمهوری هائیتی از خبرچین‌های اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است و ممکن است چندین نفر دیگر از این افراد با اف بی‌آی ارتباط داشته باشند.


روز یکشنبه، کریستین امانوئل سانون یک پزشک ساکن فلوریدا که هائیتی تبار نیز است به دلیل سوء ظن نقش در طراحی نقشه ترور جوونل موئیز، در هائیتی دستگیر شد.


واشنگتن سالانه بیش از 200 میلیون دلار به کلمبیا کمک می‌کند و در بودجه سال مالی جاری آن یک کمک 800 میلیون دلاری برای ارتش و پلیس کلمبیا درنظر گرفته است. پنتاگون هزاران سرباز از کلمبیا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب را آموزش داده است.


هائیتی از فقیرترین و خشن‌ترین کشورهای جهان، علاوه بر بحران اقتصادی و خرابی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان‌های سهمگین استوایی٬ از بیش از یک سال پیش، درگیر اختلافات شدید سیاسی است.

این کشور با حدود 28 هزار کیلومتر مربع وسعت و 12 میلیون نفر جمعیت، بخشی از جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب در امریکای لاتین را تشکیل می‌دهد و پایتخت آن، شهر بندری «پورتوپرنس» است. بیش از شصت درصد ساکنان هائیتی با کمتر از 2 دلار در روز امرار معاش می‌کنند.


انتخابات ریاست جمهوری در پاییز سال 2015 به دلیل برخی تخلفات باطل شده بود تا سرانجام در پاییز سال 2016 یعنی پس از یک سال رایزنی برگزار شود.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده در تارنمای شورای موقت ستاد انتخابات هائیتی٬ موئیز بازرگان 48 ساله، از اقلیت کوچک و ثروتمند این جامعه، بیش از 55 درصد آراء را کسب کرده، در حالی که تنها 21 درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کرده بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها