کد خبر: 505101
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

درخواست جبهه اصلاح‌طلبان از رئیس قوه قضائیه: دستور توقف اجرای آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری را صادر کنید

محمود صادقی گفت: طی این مدت کانون‌های وکلا طی تعامل با قوه قضائیه یک مشی مرضی‌الطرفین را در پیش گرفتند اما قوه قضائیه به نظرات کانون‌های وکلا بی‌توجهی کرده است. این آیین‌نامه حق انتخاب وکیل مستقل را از مردم سلب می‌کند.

درخواست جبهه اصلاح‌طلبان از رئیس قوه قضائیه: دستور توقف اجرای آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری را صادر کنید
کد خبر: 505101
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مفاد آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا دستور توقف اجرای آن را صادر کند.

آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که اخیراً در قوه قضائیه به تصویب رسیده باعث انتقاد بخش زیادی از وکلا و فعالان حوزه قضایی در کشور شده است. این موضوع در بیانیه‌ای از جانب جبهه اصلاح‌طلبان ایران نیز به نقد گذاشته شده است.

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به بیانیه این تشکل سیاسی درباره آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اشاره کرد و گفت: در این بیانیه ضمن انتقاد از این اقدام قوه قضائیه از رئیس این قوه درخواست شده است تا دستور توقف هرچه سریع‌تر اجرای این آیین‌نامه را صادر کنند.

او ادامه داد: این آیین‌نامه از چند لحاظ ایراد دارد، نخست اینکه اصل تهیه این آیین‌نامه به عنوان قانون است؛ در حالی که در ماده 22 لایحه قانونی، تدوین آیین‌نامه منحصراً بر عهده و در اختیار کانون وکلا قرار گرفته، در حال حاضر قوه قضائیه این آیین‌نامه را تنظیم و منتشر کرده است.

صادقی با اشاره به اینکه از سال 98 این بحث در میان و انتقادات در جریان بوده است گفت: طی این مدت کانون‌های وکلا طی تعامل با قوه قضائیه یک مشی مرضی‌الطرفین را در پیش گرفتند اما قوه قضائیه به نظرات کانون‌های وکلا بی‌توجهی کرده است.

نماینده سابق مجلس این آیین‌نامه را خدشه بزرگ به استقلال کانون وکلا خواند و گفت این آیین‌نامه حق انتخاب وکیل مستقل را از مردم سلب می‌کند.

او تاکید کرد: این آیین‌نامه امکان عدم تمدید پروانه وکلا را به مقام قضایی داده است و به این ترتیب به حق مردم برای گرفتن وکیل مستقل لطمه می‌زند.

نماینده سابق مجلس در پایان گفت: در بیانیه آمده است که وکیل مستقل و قاضی مستقل 2 رکن عدالت قضایی و لازمه دادرسی عادلانه‌اند و برخورداری جامعه از حق انتخاب وکیل مستقل نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور دارد.

چکیده گفت‌وگو با محمود صادقی

-جبهه اصلاح‌طلبان در بیانیه به آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اعتراض کرده و از ریاست قوه قضائیه خواسته تا مانع اجرای آن شود

-آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در حکم خدشه‌ای بزرگ به استقلال کانون وکلاست و به حق انتخاب مردم برای گرفتن وکیل مستقل لطمه می‌زند

-وکیل مستقل و قاضی مستقل 2 رکن عدالت قضایی و لازمه دادرسی عادلانه‌اند و برخورداری جامعه از حق انتخاب وکیل مستقل نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه سیاسی کشور دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها