کد خبر: 505222
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۸:۰۸:۰۰
| |

در نشست واکاوی علل قطعی‌های گسترده برق مطرح شد

در زمستان هم دچار مشکل بی‌برقی خواهیم شد

نشست استماع نخبگانی واکاوی علل قطعی‌های گسترده برق با حضور مسوولان وزارت نیرو، صمت، نمایندگان مجلس و جمعی از کارشناسان و فعالان صنعت برق برگزار شد.

در زمستان هم دچار مشکل بی‌برقی خواهیم شد
کد خبر: 505222
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۰۸:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست استماع نخبگانی واکاوی علل قطعی‌های گسترده برق با حضور مسوولان وزارت نیرو، صمت، نمایندگان مجلس و جمعی از کارشناسان و فعالان صنعت برق برگزار شد.

امیررضا شاهانی، معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با اشاره به قطعی‌های گسترده برق در روزهای گذشته، گفت: در حوزه صنعت برق و توسعه این صنعت، یک‌سری تکالیف قانونی مشخص شده که متاسفانه به این تکالیف به صورت کامل عمل نشده است.

او ادامه داد: مشخصا در برنامه ششم توسعه یا قوانین بودجه سالانه ما شاهد این تکالیف از سوی قانونگذار هستیم اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهند که چندان مبتنی بر این تکالیف عمل نشده و همین عدم عمل به تکالیف منجر به ایجاد مشکلاتی در کشور شده است. معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عدم توجه کافی دولت به تحقق برنامه ششم توسعه، گفت: از جمله این تکالیف که قانونگذار برای مجری ایجاد کرده ایجاد نیروگاه‌های جدید بود که بازدهی بالاتری نسبت به نیروگاه‌های فعلی داشته باشند. این امر در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود که نیروگاه‌های جدید با راندمان بالای 55 تا 65درصد عمل کنند.

او در تشریح دیگر تکالیف قانونی دولت در حوزه صنعت برق، ادامه داد: از دیگر تکالیف دولت، افزایش بازدهی و ضریب بهره‌وری نیروگاه‌های موجود بود که باز این تکلیف قانونی هم ناقص اجرا شده است. تکلیف دیگر خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خصوصی بود که این هم با نواقصاتی اجرا شده است و منجر به این شده که بخش خصوصی رغبت چندانی برای گسترش فعالیت خود نداشته باشد.


وجود نهاد تنظیم‌گر در بازار انرژی ضروری است


مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به مشکل زیرساختی خاموشی‌ها تاکید کرد: نبود نهاد سیاستگذار و تنظیم‌گر در بازار انرژی یکی از دلایل وضع موجود است؛ از زمان برنامه سوم بحث تشکیل وزارت انرژی یا شورای عالی انرژی مطرح بود که هرگز محقق نشد.

او با اشاره به وضعیت توسعه زیرساخت‌های گاز طبیعی و برق در کشور افزود: با توجه به جایگاه جهانی ما در سوخت‌های فسیلی، وضعیت حاضر گویای این است که ما مثل برخی بچه‌پولدارها منابع خود را هدر داده‌ایم و حالا یا سوخت نداریم که به نیروگاه‌ها بدهیم یا برق نداریم که به شبکه توزیع کنیم. بخشی از این موضوع به نمایندگان مجلس در دوره‌های گذشته برمی‌گردد که مقصر بودند و با فشار حوزه انتخابیه، وزیر را برای کشیدن 100 کیلومتر کابل، تا پای استیضاح می‌بردند.

حال اینکه ما در مناطقی که ضرورت داشت، زیرساخت‌ها را تکمیل نکردیم. شریعتی با اشاره به اتفاقات زمستان 99 یادآور شد: این مصداق عدم‌ یکپارچگی در مدیریت انرژی در کشور است. وقتی منابع تزریق نمی‌شوند و نیروگاه‌ها به‌موقع تعمیر نمی‌شوند و به جای زمستان، تعمیرات به بهار موکول می‌شود یا اینکه از نیروگاه‌های برقابی در زمانی غیر از موقع درست استفاده می‌کنیم، یا سوخت به‌موقع تزریق نمی‌شود، طبیعی است که مشکلات برای تابستان و بعد زمستان 1400 تلنبار می‌شود.

شریعتی درخصوص نقش ماینرها در قطعی برق توضیح داد: درباره ماینرها هم من اشاره کردم که عمدتا بالای 80درصد آنچه کشف می‌شود در سیلوهایی است که متعلق به صنعت بوده که تولید آنها به طرق مختلف خوابیده و حالا فرد از امتیاز صنعتی خود برای تولید رمزارز استفاده می‌کند. خب این نگرش اشتباه است که اینها تعطیل می‌شوند چراکه خطایی مرتکب نشده‌اند؛ بلکه تنها در تعرفه پرداختی که باید به جای صنعتی به ماینینگ تغییر کند، خطا صورت گرفته است.

احمدی، مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این نشست به ارایه گزارشی از وضعیت موجود در صنعت برق کشور پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دولت روحانی به نسبت دیگر دولت‌ها میزان گسترش تولید صنعت برق کمتر بوده است.

او همچنین افزود: عدم‌توجه به ترکیبی کردن پانزده هزار مگاوات نیروگاه گازی موجب عقب افتادگی در افزایش راندمان نیروگاهی کشور گردید.او ادامه داد: چشم‌انداز افزایش ظرفیت کشور در فاصله سال‌های 1400 تا 1402 نیز نشان می‌دهد کشور در طول سال‌های 1400، 1401 و 1402 به ترتیب قادر است حدود 3 هزار مگاوات، 3300 مگاوات و 1300 مگاوات به ظرفیت تولید خود از مجرای نیروگاه‌های دولتی و خصوصی اضافه کند که با توسعه اقتصادی کشور ناهماهنگ است.


مصرف کشور در حوزه برق مدیریت شود


رضایی نماینده دشتستان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق در کشور گفت: انجام اقدامات فرهنگی برای مدیریت مصرف در کشور خیلی مهم و ضروری است. او با بیان اینکه مصرف در کشور ما بالا است، ادامه داد: در این زمینه کار نکردیم باید بیشتر روی این مساله متمرکز شویم، چراکه با صرف افزایش تولید برق نمی‌توانیم مصرف را مدیریت کنیم. او ادامه داد: صرفه‌جویی در مکان‌های دولتی و عمومی اقدام دیگری است که باید انجام شود، چراکه مشاهده می‌شود در این مکان‌ها اسراف بسیاری انجام می‌شود.


قیمت‌گذاری دستوری برق اصلاح شود


متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر در این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب بدهی‌های دولت به صنعت برق از مجلس شورای اسلامی خواست شرایط را برای تامین بخشی از بدهی‌های دولت به بخش خصوصی که حجم آن بالغ‌ بر 60 هزار میلیارد تومان است، فراهم سازد. او در این جلسه ضمن ارزیابی چالش‌های فعلی صنعت برق تاکید کرد بزرگ‌ترین مساله که صنعت برق را زمین‌گیر کرده، اقتصاد برق است. این مدیر حوزه انرژی همچنین تاکید کرد: سرکوب قیمت گسترده از یک‌سو و عدم‌پرداخت مطالبات بخش خصوصی از سوی دیگر موجب مریضی اقتصاد صنعت برق شده است و تا این مساله حل نشود، خاموشی‌ها ادامه دارد.


در زمستان هم دچار مشکل خواهیم شد


رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در این جلسه هشدار داد: مساله‌ای که نگران‌کننده است، تزریق کافی گاز به نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد در سال جاری است. برآوردهای ما نشان از کمبود 210 تا 230 میلیون مترمکعبی گاز در روز مورد نیاز در اواخر پاییز و زمستان حکایت دارد. موردی که زمینه بروز خاموشی، بازگشت آلودگی به ‌دلیل مازوت‌سوزی و حتی قطع گاز مصرفی شهروندان را ایجاد می‌کند.


راندمان نیروگاه‌ها پایین است


موسوی، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز با ارایه تحلیل خود درخصوص وضعیت صنعت برق، تولید آلاینده‌های بسیار زیاد، راندمان پایین و عدم‌سرمایه‌گذاری را از قیمت پایین گاز دانست که توسط دولت به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود و فرهنگ مصرفی پایین در کشور دیگر موردی بود که از سوی این استاد دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت. او بیان داشت در حالی که ما باید در مساجد و مدارس به شهروندان درس صرفه‌جویی و کاهش مصرف را یاد بدهیم، با رایگان کردن قیمت در این دو بخش عملا پایه فرهنگی مصرف بهینه را از بین برده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها