علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا:

بیمارستان‌های تهران در حال پر شدن است / آرایش اجرایی کشور مناسب نیست

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید براین‌که آرایش اجرایی کشور متناسب با مقابله با کرونا نیست، گفت: در حال حاضر تخت‌های بیمارستان‌های تهران در حال پر شدن است و بیش از 500 بیمار کرونایی در اورژانس بیمارستان‌های تهران در انتظار بستری شدن هستند.

بیمارستان‌های تهران در حال پر شدن است / آرایش اجرایی کشور مناسب نیست
کد خبر: 505602
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| زالی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «سرانجام کرونا و رعایت کمرنگ دستورالعمل ها»، به آخرین آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: مجموعه تعداد بیماران بستری شده کرونایی در تهران به هفت هزار و 640 مورد رسید که هزار و 844 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته میزبان یکهزار و 300 بیمار جدید کرونایی بودیم که 243 مورد بدحال بودند و مستقیماً در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند، گفت: متاسفانه عدد دیگری که می‌تواند نگران‌کننده باشد این است که 17 هزار و 200 بیمار به صورت سرپایی در 24 ساعت گذشته در شهر تهران مراجعه کردند که از این تعداد 4هزار نفر به بخش بهداشت و بیش از 13 هزار نفر به بخش درمان مراجعه داشتند.

زالی تصریح کرد: در حال حاضر در تهران کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت را راه‌اندازی کردیم و هر شب در تهران بین 1500 تا 2 هزار بیمار در آنجا تحت درمان قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن هستند، گفت: در حال ظرفیت‌سازی هستیم تا مجموعه جدید را به بخش‌های بیمارستانی اضافه کنیم اما همین الان که آخرین آمار را بررسی می‌کردم، دیدم که 520 بیمار در بخش اورژانس آماده ورود به تخت‌های اورژانسی هستند لذا به محض این‌که تخت خالی شود 520 بیماری که در بخش اورژانس هستند وارد بخش‌های بستری خواهند شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در حال افزایش بخش‌های جدید هستیم، افزود: دوستان ما شهامت و شجاعت ویژه‌ای را به خرج داده اند و مسئولان بیمارستان‌های تهران شبانه روز در حال تلاش هستند تا بیماری پشت در اورژانس بیمارستان‌ها نماند.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه 6070 تلاش می‌کنیم تا جایابی برای بیماران جدید صورت بگیرد، گفت: در مراسم‌ جمعی و در عروسی‌ها، افراد به صورت نزدیک با هم در مواجه هستند و در هنگام تناول غذا ماسک را بر می‌دارند که این مساله موجب می‌شود تا شانس بروز بیماری افزایش پیدا کند.

زالی در ادامه با تاکید براینکه فرد مبتلا می‌تواند ویروس را به صورت گسترده پخش کند، افزود: ویروس بین 14 تا 30 دقیقه در محیط‌های بدون تهویه می‌تواند باشد و در مواردی در همین تهران توانسته بودیم ویروس زنده را در فضا پیدا کنیم.

او گفت: خیلی از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند متعلق به یک خانواده هستند لذا خوشه‌های خانوادگی بسیار خطرناک است.

زالی در ادامه با اشاره به اینکه بارها در فراز و فرود بیماری قرار گرفتیم، افزود: اگر نتوانیم واکسیناسیون را به درستی انجام دهیم و شیوه نامه‌ها به صورت مطلوب رعایت نشود، موج‌های دیگری را می‌توانیم شاهد باشیم، در موج اول هستیم که خیزهای متعددی را به صورت سینوسی تجربه می‌کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: خیز پنجم به نظر می‌رسد از نظر دامنه، سرعت، شتاب و میزان درگیری نسبت به چهار خیز قبلی بشدت نگران کننده است.

زالی ادامه داد: بیمارستان‌های دانشگاه تهران وضعیت مطلوبی را ندارند و از نظر اعتبار مشکلات جدی را دارند، دانشگاه‌ها بخش زیادی از منابع خودشان را از درآمد اختصاصی کسب می‌کنند، درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به شدت افت کرده است و هر بیمار کرونایی که وارد بخش می‌شود، دارو و ملزومات مصرفی و وسایل مختلفی که دارد، بسیار پرهزینه است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیمارستان‌های ما امکان پرداخت نقدی را ندارد، گفت: هر بیماری که در بخش‌های دانشگاهی، غیر دولتی یا بخش خصوصی بستری می‌شود معادل 3 میلیون و 200 تا 4 میلیون فقط هزینه «رمدسیویر» بیمار می‌شود، لذا بیماران توان پرداخت آن را ندارند بنابراین بیمارستان به صورت نقد آن را پرداخت می‌کند، این درحالی است که وضعیت بیمارستان‌ها بسیار به هم ریخته است و در بحث دیون مشکلات متعددی دارند.

او با اشاره به اینکه شرکت‌های پخش باید نقدینگی را از بیمارستان‌ها بگیرند، افزود: پیشنهاد داده شده است تا مبلغی را به صورت تنخواه در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند، بیمارستان‌ها گله‌مند هستند که توانایی تامین رمدسیویر را ندارند و اکنون مساله کمبود اعتبار دانشگاه‌ها به مساله‌ای جدی تبدیل شده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه از نرخ واکسیناسیون در کشور رضایت نداریم و این موضوع مطلوب نیست، گفت: در تهران مانند اکثر استان‌ها دوره انقطاع را در دریافت واکسن داشتیم که موجب نارضایتی شهروندان شد.

او ادامه داد: واکسیناسیون یکی از موثرترین، سهل الوصول‌ترین، سریع‌ترین و کاراترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری کووید 19 است، لذا اثربخشی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده است، زیرا سبب کاهش مرگ و میر و کاهش بستری ها می‌شود و می‌تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد و به هر حال متناسب با جمعیت کشور واکسیناسیون انجام نشده است.

زالی با اشاره به آخرین اخبار واکسیناسیون در تهران، گفت: در تهران یک میلیون و 400 هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند که از این تعداد عده‌ای دز دوم را دریافت کردند، در استانی مانند تهران که 14 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد این عدد مطلوب نیست و حتما باید به سرعت شتاب پیدا کند.

او ادامه داد: اگر با این سرعت کند واکسیناسیون انجام شود، فرایند اثربخشی واکسن برای جلوگیری از گسترش ویروس هم دیرتر می‌شود، هرچه زمان طولانی‌تر شود آثار واکسن هم دچار آسیب می‌شود لذا باید شتاب بیشتری بگیریم.

زالی در ادمه با اشاره به اینکه از همان روزهای آغازین بیماری همه شرایط اجرایی و اعتباری کشور و فرایندهای مداخله ارشد خرد و کلان کشور متناسب با این بیماری نبود، افزود: آرایش مورد لزوم را در سطح کشور نمی‌بینیم، کشور باید آرایش جنگی به خود بگیرد چرا که امروزه مساله اصلی در کشور موضوع کرونا است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرایط کشور در مقابله با بیماری مطلوب نیست، گفت: باید همه کشور پنجره واحدی را برای حل مشکلات بیماری در پیش بگیرند؛ لذا وزارت صنعت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت خارجه باید فراتر از آنچه که اقدام کرده اند، عمل کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه باید به حدی از واکسیناسیون برسیم که نظر کارشناسان را تامین کند، افزود: واردات واکسن باید امروز مساله اصلی روی میز همه مسئولان کشور باشد و هیچ مسئولی در کشور تا فردا صبح نباید خوابش ببرد تا به اندازه کافی واکسن به دست ما برسد.

زالی در پایان با اشاره به اینکه در آستانه ایجاد فرآیندهای حمایتی از تولید داخل، برنامه‌هایی به ستاد مقابله با کرونا ارائه شده و در شرف تصمیم و کار جدی هستند، گفت: امیدواریم که هرچه سریعتر به نتیجه برسند تا بتوانیم شاهد تولید واکسن‌های بیشتر باشیم چرا که اولویت اول کشور باید مساله کرونا باشد و باید همه کشور آرایش متفاوتی بگیرند اما با ساز و کار فعلی که داریم، به نظر می‌رسد در تناسب با سختی کار کرونا نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها