معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان:

بارها درباره محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها تذکر دادیم اما تغییری ندیدیم/ سبک زندگی سریال‌های شبکه نمایش خانگی اصلا قابل تصور و دستیابی برای جوانان نیست

محمدمهدی تندگویان گفت: متاسفانه این روزها فیلم‌های سینمایی، سریال‌های نمایش خانگی یا حتی رسانه ملی به ترویج ضد ارزش‌ها و ضدفرهنگ‌ها می‌پردازند برای مثال خیانت، ارتباطات کاملا ناسالم در فضای مجازی، ارتباط‌گیری یک زوج خارج از قواعد خانوادگی اخلاقی از جمله ضداخلاق‌هایی است که محتوای این آثار را تشکیل می‌دهد و باعث می‎شود یک تابوشکنی برای جوانان این نسل ایجاد شود.

بارها درباره محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها تذکر دادیم اما تغییری ندیدیم/ سبک زندگی سریال‌های شبکه نمایش خانگی اصلا قابل تصور و دستیابی برای جوانان نیست
کد خبر: 505622
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۰۹:۱۳:۵۲

اعتمادآنلاین| امروز، 27 تیرماه روز «سواد رسانه‌ای، آگاهی بخشی به جوانان به بهره گیری از تولیدات آموزشی و فرهنگی در فضای مجازی» نامگذاری شده است.

به گزارش برنا، طبیعتا تولیدات فرهنگی اعم از سریال و فیلم سینمایی تاثیر شگرفی بر جوانان و سبک زندگی آنها می‌گذارد اما مشکل اینجاست که محتوای فیلم‌ها و سریال‌های ما چه در نمایش خانگی چه سینما و تلویزیون این روزها حاوی محتواهای است که مناسب نیست و به نظر می‌رسد الگوسازی منفی را ترویج می‌دهد.

جای سوال دارد استانداردهای فرهنگی و خطوط قرمز وزارت ارشاد چیست که در سال‌های اخیر رشد قارچی سریال‌های ضد ارزش و خارج از شئون اخلاقیات و همچنین ترویج خیانت و طلاق را شاهد هستیم؟ سریال‌هایی که می‌تواند بنیان‌های خانواده را به سمت‌وسوی ویرانی بکشاند که البته این فقط مخصوص شبکه نمایش خانگی نیست بلکه در فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های رسانه ملی نیز دیده می‌شود و هشدار آسیب شناسان و روانشناسان را به دنبال داشته است.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با ما ضمن انتقاد از محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: متاسفانه در سینما، شبکه نمایش خانگی و حتی رسانه ملی دچار دوگانگی در مُدل فرهنگسازی هستیم یعنی ما به عنوان یک نهادی که دغدغه ازدواج، جمعیت و فرزندآوری و کمک به جوانان برای رفتن به سمت ازدواج آسان را داریم یک مُدل تولیدمحتوا انجام می‌دهیم و بخش خصوصی در سینما، شبکه نمایش خانگی و حتی رسانه ملی در تلویزیون کاملا برخلاف آنچه ما تبلغ می‌کنیم و به دنبال آن هستیم، تولید محتوا می‌کنند.

او افزود: معمولا عروسی‌های پُرتجمل، تعداد فرزند کم، خانه‌های لوکس و پُرتشریفات برای زوجین جوان در فیلم‌ها و سریال‌های بخش خصوصی و حتی دولتی به عنوان نماد خوشبختی نشان داده می‌شود و شبکه نمایش خانگی سبک زندگی را نشان می‌دهد که اصلا قابل تصور و حتی دستیابی برای جوانان کشورمان نیست بنابراین ما درگیر یک دوگانگی هستیم و این موضوع جوانان را درگیر کرده است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بارها تذکر دادیم اما نتیجه‌ای نداشته است، تصریح کرد: بارها و بارها به شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت کشور درباره محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها تذکر و هشدار دادیم اما تغییری در سبک ساخت تولید آنها ندیدیم.

تندگویان با اشاره به ترویج ضدارزش‌ها و بی اخلاقی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: متاسفانه این روزها فیلم‌های سینمایی، سریال‌های نمایش خانگی یا حتی رسانه ملی به ترویج ضد ارزش‌ها و ضدفرهنگ‌ها می‌پردازند برای مثال خیانت، ارتباطات کاملا ناسالم در فضای مجازی، ارتباط گیری یک زوج خارج از قواعد خانوادگی اخلاقی از جمله ضداخلاق‌هایی است که محتوای این آثار را تشکیل می‌دهد و باعث می‎شود یک تابوشکنی برای جوانان این نسل ایجاد شود.

او ادامه داد: ترویج یک سری آسیب‌های اجتماعی نیز حاصل عادی سازی توسط این فیلم‌ها و سریال‌هاست برای مثال طلاق، مشاجرات خانوادگی، بی احترامی میان زن و شوهر حاصل الگوبرداری غلط از این آثار است و متاسفانه به جای اینکه به این نسل آموزش داده شود پایبند به آرامش، اخلاقیات زندگی، تربیت فرزندان سالم باشند الگوسازی غلط انجام می‌شود و جوانان دچار دوگانگی می‌شوند که اگر ارزش‌ها شامل آنچه نهادهایی مانند ما تبلیغ و ترویج می‌کنند است پس چرا رسانه‌ها جور دیگر نشان می‌دهند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در توصیه‌ای به جوانان تاکید کرد: نهایتا تنها توصیه‌ام به جوانان این است که درگیر تبلیغات منفی نشوند و به نسل خود نگاه کنند، نسلی که همین سال گذشته 1 میلیون نفر از آنها باوجود همه سختی‌ها ازدواج کردند و پا به زندگی مشترک گذاشتند.

قاعدتا همه آنها بدون مشکل نبودند اما پذیرفتند با حداقل‌ها در یک پیوند مشترک و تعهدپذیری قرار بگیرند و خیلی از نیازهای خود را در زندگی مشترک برطرف کنند.

تندگویان در پایان گفت: ما با تمام قوا پای کار هستیم تا به جوانان کمک کنیم روند ازدواج و شکل گیری زندگی مشترک آنها به سهولت طی شود برای نمونه تمرکز جدی بر مشاوره‌های پیش از ازدواج داریم تا بتوانیم با ارائه تسهلات فرهنگی امکانات لازم را برای شروع یک زندگی فراهم کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها