کد خبر: 505750
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۳:۱۲:۲۲
| |

ترکیه حکم دادگاه اروپا درباره ممنوعیت حجاب را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ترکیه حکم دیوان دادگستری اروپا درخصوص مجاز بودن منع حجاب از سوی کارفرمایان اروپایی را محکوم کرد.

ترکیه حکم دادگاه اروپا درباره ممنوعیت حجاب را محکوم کرد
کد خبر: 505750
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۳:۱۲:۲۲

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه ترکیه حکم یک دادگاه عالی اروپا درخصوص مجاز بودن شرکت‌های اروپایی برای وضع قوانین منع حجاب را محکوم کرد.

به گزارش فارس به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای نوشت: «تصمیم دیوان دادگستری اروپا در بحبوحه اسلام‌هراسی، نژادپرستی و نفرت‌پراکنی که در اروپا رو به افزایش بوده و این قاره را گروگان خود کرده است، آزادی مذهبی را نادیده می‌گیرد و اساس و پوششی قانونی برای تبعیض ایجاد می‌کند».

روز گذشته (شنبه) نیز مدیر روابط عمومی دفتر رئیس جمهور ترکیه نیز این حکم دادگاه اروپا را محکوم کرده و اعلام کرد: «این تصمیم غلط، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به نژادپرستی محسوب می‌شود».

دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه حکم کرد کارفرمایان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند در برخی موانع، کارکنان زن مسلمان را از پوشیدن حجاب اسلامی منع کنند.

رأی این دادگاه بعد از شکایت 2 زن مسلمان در آلمان که گفته بودند به دلیل پوشیدن حجاب اسلامی از کار اخراج شده‌اند صادر شده است. یکی از این زن‌ها، سرپرست کودکان دارای نیازهای ویژه در مرکزی در هامبورگ بود، زن دیگر، به عنوان حسابدار در یک داروخانه زنجیره‌ای فعالیت می‌کرد.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد کارفرمایان به این دو زن گفته‌اند که پوشیدن حجاب جایز نیست و اگر می‌خواهند کارشان را ادامه دهند باید بدون حجاب به محل کار بیایند.

دیوان دادگستری اروپا که عالی‌ترین مرجع قضایی رسیدگی به مسائل مربوط به اتحادیه اروپا است بایستی میان دو گزاره حکم صادر می‌کرد: آیا اقدام کارفرمایان مصداق نقض آزادی‌های مذهبی این دو کارپذیر بوده یا اینکه آنها بر حسب آزادی‌ خود برای برای اداره کسب و کارشان، مجاز به تعلیق همکاری با این دو کار پذیر بوده‌اند.

پاسخ دیوان دادگستری که امروز پنجشنبه صادر شد این بود چنانچه کارفرمایان تشخیص دهند که منع حجاب برای «حفظ بی‌طرفی» در برابر مشتری‌ها لازم است مجاز به اعمال چنین ممنوعیت‌هایی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها