کد خبر: 505758
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۳:۳۲:۴۲
| |

تشدید درگیری میان سعودی‌ها و مزدوران امارات در «سُقُطری» یمن

منابع آگاه از تشدید جنگ قدرت میان نیروهای سعودی و شبه‌نظامیان وابسته به امارات در مجمع الجزائر سقطری در یمن خبر می‌دهند.

تشدید درگیری میان سعودی‌ها و مزدوران امارات در «سُقُطری» یمن
کد خبر: 505758
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۳:۳۲:۴۲

اعتمادآنلاین| یک منبع آگاه یمنی از تنش شدید میان نیروهای سعودی و شبه‌نظامیان «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات در مجمع الجزائر سقطری واقع در نزدیکی اقیانوس هند در نزدیکی خلیج عدن خبر داد.

به گزارش فارس، این منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری «عربی 21»، گفت: «از روز شنبه (دیروز - 17 ژوئیه)، تنش میان نیروهای سعودی حاضر در سقطری که در سال 2018 در آن مستقرند و نیروهای شورای انتقالی جنوب به جایی رسید که نیروهای وابسته به امارات، عربستان سعودی را متجاوز توصیف کردند. توصیفی که حوثی‌ها برای ائتلاف نظامی که ریاض سالهاست، هدایت آن را برعهده گرفته، استفاده می‌کنند».

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «یک گروه مسلح وابسته به شورای انتقالی، طی روزهای گذشته به بیمارستان سعودی در سقطری حمله کردند و به سوی آن تیراندازی کردند. این اقدام در سایه تحریکات گسترده فرماندهان و سران شورای انتقالی تحت حمایت ابوظبی علیه نیروهای سعودی صورت گرفت».

به گفته این منبع، این گروه مسلح که گفته می‌شود اعضای آن مصرف‌کننده مواد مخدر هستند، هر شب به این بیمارستان سعودی در سقطری مراجعه می‌کردند تا قرص‌هایی که آن را «قرص‌های باکیفیت» توصیف می‌کنند، دریافت کنند که با مخالفت مواجه شدند.

مجمع الجزائر سقطری شامل 6 جزیره است که تا پایان سال 2013، زیر مجموعه استان حضرموت در شرق یمن بود اما در این سال با دستور «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن خود به یک استان تحت عنوان «مجمع الجزائر سقطری» تبدیل شد.

این منبع گفت که در پی رفت و آمد مستمر نیروهای مسلح وابسته به شورای انتقالی به بیمارستانی که تحت مدیریت سعودی‌ها بود، فرماندهی نیروهای سعودی از رهبری شورای انتقالی در سقطری خواست که این افراد را کاملا از این جزیره کند و به مناطقی از آن آمده‌اند یعنی استان ضالع، انتقال دهد.

وی افزود که در پی این درخواست سعودی‌ها، افراد مسلح مذکور به سوی بیمارستان تیراندازی کردند هرچند که این حمله مسلحانه هیچ تلفاتی به همراه نداشت.

به گفته این منبع آگاه، امارات از طریق شورای انتقالی و نیروهای نزدیک به خود در سقطری، اقدام به تحریک علیه نیروهای سعودی می‌کند. این در حالی است که از زمان اخراج و طرد نیروهای محلی وابسته به دولت مستعفی یمن در ژوئن 2020 تا کنون، قدرت در سقطری میان نیروهای شورای انتقالی و نیروهای سعودی تقسیم شده است.

این منبع گفت که تحریک علیه عربستان سعودی در سقطری تحت عناوین مختلف از جمله «پایان دادن به حضور نظامی در سقطری» و متهم کردن آن به «مانع‌تراشی مقابل تحقق رویای شورای انتقالی در جدایی» صورت می‌گیرد. افسران اماراتی که در حال هدایت این موج و اقدامات هستند.

از ژوئن گذشته، شبه‌نظامیان شورای انتقالی تحت حمایت ابوظبی، کنترل شهر «حدیبو» مرکز استان سقطری را در دست گرفته‌اند و پس از درگیری‌های محدود با نیروهای دولت مستعفی یمن، کلیه مقامات محلی را از این شهر بیرون کردند.

از سوی دیگر، استان‌های جنوبی یمن از جمله عدن که از آن به عنوان پایتخت موقت دولت مستعفی یمن یاد می‌شود، شاهد تشدید درگیری‌ها علیه نیروهای این دولت است.

در جدیدترین تحول روی داده از سوی نیروهای شورای انتقالی، تعرض به ساختمان دولتی شرکت نفت در عدن است که در حال حاضر تحت کنترل این نیروها در‌آمده است.

پیش از آن نیز، نیروهای شورای انتقالی به مقر سازمان اقتصادی عدن وابسته به وزارت دفاع دولت مستعفی حمله کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها