علی صوفی: عده‌ای به خاتمی فشار آوردند که از همتی حمایت کند / جواد امام: توطئه نفوذ در اصلاحات و فشار بر خاتمی را تایید نمی‌کنم

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: همه می‌دانستیم که آقایان مهرعلیزاده و همتی رأی نمی‌آورند، اما فردای مشخص‌شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها عده‌ای آمدند و صریحا گفتند باید از همتی حمایت کنیم و وقتی با نظرات مخالف روبه‌رو شدند با برخوردی به‌شدت خشن و غیردموکراتیک بر نظر خود اصرار کردند.

علی صوفی: عده‌ای به خاتمی فشار آوردند که از همتی حمایت کند / جواد امام: توطئه نفوذ در اصلاحات و فشار بر خاتمی را تایید نمی‌کنم
کد خبر: 505867
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۸:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیرا علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در گفت‌وگویی سخنانی تازه از آنچه در فرایند تصمیم‌گیری نهاد اجماع‌ساز رخ داد، بیان کرده است. او گفته است برخی عوامل در جبهه اصلاحات نفوذ کرده بودند تا با ایجاد انشقاق به اصلاحات لطمه وارد کنند و بیان کرده که خاتمی تمایل به موضع‌گیری انتخاباتی نداشت اما به‌ دلیل فشارهای برخی نیروها در شرایطی قرار گرفت که به‌طور مستقیم از لیست شوراها و به‌طور غیرمستقیم از عبدالناصر همتی حمایت کرد.

صوفی: گروهی که خاتمی را تحت فشار قرار دادند، نفوذی بودند

به گزارش روزنامه شرق، صوفی در بخشی از این گفت‌وگو گفته است: «فشارهای بسیاری به آقای خاتمی وارد شد. همه می‌دانستیم که آقایان مهرعلیزاده و همتی رأی نمی‌آورند، اما فردای مشخص‌شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها عده‌ای آمدند و صریحا گفتند باید از همتی حمایت کنیم و وقتی با نظرات مخالف روبه‌رو شدند با برخوردی به‌شدت خشن و غیردموکراتیک بر نظر خود اصرار کردند؛ تا آنجا که آن‌قدر فضای بدی ایجاد شد که روز بعد از انتخابات آقای علوی‌تبار از ادامه عضویت در نهاد اجماع‌ساز انصراف داد و خانم منصوری که سخنگوی جبهه بود نیز بیرون رفت. همان‌ها پیش آقای خاتمی هم رفتند و اصرار شدید که باید از همتی حمایت کنید و یک لیست شورای شهر هم آوردند که ما اصلاح‌طلبیم و می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم و لیست هم داریم. در واقع با پوششی دموکراتیک به هر شکلی آقای خاتمی را تحت فشار قرار دادند تا در نهایت در جلسه‌ای او گفت مردم به نامزدهای شوراها رأی بدهند و در همان‌جا هم تلویحا گفت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نامزد اصلاح‌طلبان رأی دهید. این گروه که آقای خاتمی را تحت فشار قرار دادند و در نهاد اجماع‌ساز هم باعث تنش‌های بسیاری شدند، به‌شدت مشکوک بودند و من تصور می‌کنم نفوذی‌هایی بودند با رسالت ایجاد انشقاق در میان اصلاح‌طلبان و در نهایت واردکردن ضربه‌ای سنگین به جبهه اصلاحات. کارگزاران سازندگی می‌تواند یکی از آنها نیروها باشد، اما کارگزاران آن‌قدر تنش ایجاد نکرد که بعضی از افراد به‌ظاهر اصلاح‌طلب که من نامی از آنها نمی‌برم».

امام: نفوذ در اصلاحات و فشار بر خاتمی را تکذیب می‌کنم

حالا جواد امام، در پاسخ به سخنان اخیر صوفی به «شرق» گفت: «عده‌ای از آقای همتی حمایت کردند و تلاش کردند او رأی بیاورد. هرچند او مورد تأیید جبهه اصلاحات ایران نبود و اکثریت اعضای جبهه از او حمایت نکردند، اما به‌‌هر‌‌حال برخی به این تشخیص رسیده بودند که باید از آقای همتی حمایت کنند. این شرایط اصلا به معنای ایجاد فضایی غیردموکراتیک نیست یا این‌طور نبوده که برخی برخوردی خشن داشته باشند که اگر چنین بود باید تنشی به وجود می‌آمد. من به‌عنوان یک عضو این تشکیلات به‌هیچ‌وجه شاهد چنین برخوردهایی نبودم و کاملا وجود برخوردهای خشن و غیردموکراتیک را رد می‌کنم و اگر آقای صوفی مصداقی در ذهن دارند به‌صورت روشن بیان کنند».


او درباره این موضوع که خاتمی زیر فشار شدید برخی نیروها از لیست شوراهای اصلاح‌طلبان حمایت کرد، گفت: «افرادی که در لیست حضور داشتند، با آقای خاتمی دیدار داشتند و از ایشان درخواست کردند که از لیست حمایت کنید و به‌هیچ‌وجه این‌طور نبود که برخی با برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده آقای خاتمی را تحت فشار قرار داده باشند. آقای خاتمی به احترام جوانانی که امید به سیاست‌ورزی دموکراتیک داشتند و در انتخابات شوراها نامزد شده بودند، دستخط کوتاهی داد تا از آنها حمایت کرده باشد؛ در واقع آقای خاتمی به‌نوعی آنها را تشویق کرد، وگرنه همه ما از قبل می‌دانستیم که انتخابات 1400 میدان اصلاح‌طلبان نیست و اکثریت مردم هم اقبالی به انتخابات نشان نمی‌دهند. بنابراین این ادعا را هم که آقای خاتمی تحت فشار بوده است، نادرست می‌دانم».


امام درباره نقش‌آفرینی کارگزاران در نهاد اجماع‌ساز نیز بیان کرد: «گفته می‌شود کارگزاران به‌نوعی باعث انشقاق شد. اولا خوشبختانه هیچ انشقاقی ایجاد نشد. ثانیا کارگزاران به تشخیص خودش عمل کرد. آقای همتی سابقا عضو حزب کارگزاران بوده است و برخی اعضای کارگزاران از روز نخست در ستاد انتخاباتی آقای همتی حضور داشتند؛ اما این حزب تا قبل از مصوبه جبهه اصلاحات مبنی بر عدم حمایت از هریک از نامزدها رسما اعلام نکرده بود که می‌خواهد از آقای همتی حمایت کند. وقتی هم که جبهه مصوبه خود را اعلام کرد، حزب کارگزاران پشت سر آقای همتی ایستاد. گفته می‌شد کارگزاران نامزد پنهان دارد که پنهان هم نبود و اصلا نامزد پنهان معنی ندارد؛ زیرا نامزد‌ها و حمایت از آنها باید روشن باشد. دو روز مانده به انتخابات هم جبهه اصلاحات اعلام کرد احزاب اگر تمایل دارند می‌توانند از نامزد مدنظر خود حمایت کنند که چنین هم شد».


او در پایان درباره ادعای نفوذ در اصلاحات هم گفت: «من عبارت نفوذ در جبهه اصلاحات را مناسب نمی‌دانم و آن را کاملا تکذیب می‌کنم. اتفاقی که در این دوره از انتخابات در جبهه اصلاحات رخ داد، اصلا عجیب نبود که بگوییم ماحصل نفوذ برخی بوده است. عده‌ای با توجه به آنکه 9 نامزد اصلاحات ردصلاحیت شدند و شش نفر هم به دلیل شرایطی که ایجاد شده بود، ثبت‌نام نکردند و البته با علم بر اینکه مردم تمایل به شرکت در انتخابات ندارند، نظرشان این بود که نباید در انتخابات از نامزدی حمایت کرد؛ زیرا برای اصلاح‌طلبان نامزدی باقی نمانده است و در مقابل برخی می‌گفتند باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم. به‌هرحال آنها هم نگاه خود را داشتند و اصلا وجود چنین تفاوت دیدگاه‌هایی به معنای نفوذ در جبهه اصلاحات نیست».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها