کد خبر: 506452
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۱۳:۱۸:۳۱
| |

فرستاده اقلیمی آمریکا:

چین باید برای جلوگیری از تغییر اقلیم کره زمین کاری انجام دهد

جان کری، فرستاده دولت آمریکا در امور اقلیمی از چین خواسته است تلاش خود برای مهار کربن را عمق و سرعت ببخشد.

چین باید برای جلوگیری از تغییر اقلیم کره زمین کاری انجام دهد
کد خبر: 506452
|
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۱۳:۱۸:۳۱

اعتمادآنلاین| جان کری گفت، بدون کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای از سوی چین، هدف جهانی برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد، "عملا غیرممکن" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کری گفت او قانع شده چین می‌تواند بیشتر تلاش کند و آمریکا مایل است برای تضمین یک آینده قابل قبول اقلیمی با این کشور همکاری کند.

او گفت همه اقتصادهای عمده جهان اکنون باید به کاهش قابل توجه تصاعد گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 تعهد دهند.

کری در باغ‌های گیاهشناسی کیو در لندن، پیش از نشست وزرای محیط زیست گروه 20 در ادامه این هفته در ایتالیا، صحبت می‌کرد.

او در اشاره به نشست مهم "کاپ 26" در ماه نوامبر در شهر گلاسگو گفت که هرچند سخت است اما "در کمتر از 100 روز دیگر می‌توانیم 100 سال آینده را نجات دهیم."

او گفت حتی تعهداتی که در جریان توافق پاریس در سال 2015 و بعد از آن داده شد باعث افزایش 2.5 تا 3 درجه‌ای دما نسبت به دوران پیشاصنعتی خواهد شد.

او با اشاره به موج شدید گرما در تابستان امسال در کانادا و آمریکا و سیل شدید در اروپا گفت: "همین الان با افزایش 1.2 درجه‌ای دما شاهد پیامدهای چشمگیر گرمایش هستیم."

او افزود: "حتی تامل درباره چیزی دو برابر این افزایش یعنی پذیرش فاجعه."

کری تلاش برخی کشورها برای ساختن نیروگاه‌های تازه زغالی را سرزنش کرد و با زبانی گزنده به کشورهایی اشاره کرد که هنوز در حال قطع غیرقانونی جنگل‌های حاره‌ای هستند.

او گفت: "آنها به طور همزمان مشغول بریدن ریه زمین، نابود کردن تنوع بی همتای زیستی در آنجا و بی ثبات کردن اقلیم زمین هستند."

ناظران می‌گویند که منظور کری احتمالا برزیل و اندونزی است.

کری به خصوص به چین اشاره کرد و گفت که این کشور اکنون "بزرگترین عامل تغییر اقلیم در جهان است."

چین گفته است که میزان تصاعد این کشور تا 2030 به اوج خواهد رسید و بعد از آن روند نزولی را شروع خواهد کرد، اما فرستاده آمریکا گفت که این کافی نیست.

او هشدار داد: "اگر چین به برنامه فعلی بچسبد و تصاعد آن در سال 2030 به اوج برسد، در آن صورت باقی جهان باید تصاعد خود را تا 2040 یا حتی 2035 به صفر برساند. هیچ راه دیگری نیست برای اینکه بدون کاهش لازم از سوی چین، حفظ افزایش 1.5 درجه‌ای دما ممکن نیست. شراکت و رهبری چین در مورد این موضوع که دارای تبعات فوق‌العاده بین المللی است ضروری است."

کری گفت او قانع شده که چین می‌تواند از اهدافی که برای خود تعیین کرده فراتر برود و علیرغم اختلافات دیپلماتیک، آمریکا مشتاق همکاری است.

او همچنین گفت که همه اقتصادهای بزرگ دیگر جهان هم باید تلاش‌ها را تشدید کنند و اهداف و طرح‌های بلندتری را برای دهه آینده در پیش گیرند.

این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهد کشورهای گروه 20 همچنان به حمایت از سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند که با اهداف توافق پاریس در تضاد است.

به نوشته "فکت نامه سیاست اقلیمی" که سازمان خبری بلومبرگ منتشر کرده کشورهای گروه 20 از 2015 تا 2019 میزان تصاعد خود را 10 درصد کاهش دادند. با این حال هشت کشور از جمله آمریکا، کانادا و استرالیا حمایت مالی از نفت، زغال و گاز را در این دوره افزایش دادند.

کری هفته پیش به مسکو سفر کرده بود که طی آن مقام‌های دو کشور تاکید کردند مساله تغییر اقلیم جزو منافع مشترک آنهاست. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو "اهمیت زیادی" برای نائل آمدن به اهداف توافق پاریس قائل است.

کری در ماه مه با این اظهار نظر که لازم نیست آمریکایی‌ها عادات مصرفی خود مثل خوردن گوشت قرمز را عوض کنند با انتقاد برخی دانشمندان مواجه شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها