چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه:

اتحادیه اروپا دیگر در مسئله قبرس اعتبار ندارد

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا، اعتبار خود را در مسئله قبرس از دست داده، گفت آنها به وعده‌های خود در قبال ساکنان قبرس شمالی عمل نکردند.

اتحادیه اروپا دیگر در مسئله قبرس اعتبار ندارد
کد خبر: 506728
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۵:۵۶

اعتمادآنلاین| «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه گفت اتحادیه اروپا مدت‌هاست که اعتبار خود را در مسئله قبرس از دست داده است.

به گزارش فارس، چاووش‌اوغلو طی گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر آنتالیا، توضیح داد: «ترک‌های قبرس در سال 2004 از طرح کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل برای این جزیره حمایت کردند اما یونانی‌های قبرس آن را نپذیرفتند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی ادامه داد: «با این حال، اتحادیه اروپا وعده‌های خود در قبال قبرس شمالی را عملی نکرد بلکه با به‌عضویت درآوردن قبرس [جنوبی] در اتحادیه اروپا، به آنها پاداش نیز داد».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه آن اقدام اروپا باعث ازبین رفتن اعتبار این اتحادیه در موضوع قبرس شد، افزود: «ما وظایف و مسئولیت‌های خود برای حفاظت از حقوق قبرس شمالی در حوزه ذخایر هیدروکربنی و شرق مدیترانه را بدون تعلل انجام می‌دهیم».

بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به توقف مذاکرات درباره مسئله قبرس به‌مدت 53 سال بدون هیچ نتیجه‌ای طول کشیده، اظهار داشت که یونانی‌های قبرس هر بار گفت‌وگوها را از مسیر خارج می‌کنند اما اتحادیه اروپا به آنها پاداش می‌دهد.

ترکیه سال 1974 وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

حتی برگزاری نشست‌های متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می‌گردد. در این میان دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند.

روز سه‌شنبه نیز اتحادیه اروپا و آمریکا روز سه‌شنبه با طرح «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در رابطه با اجرای راهکار دو دولتی در قبرس مخالفت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها