کد خبر: 506956
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۲:۰۰
| |

محدودیت‌های کرونایی به گیشه فرانسه چه‌قدر ضرر زد؟ / کاهش 60 درصدی بلیت‌های سالن‌های سینمای فرانسه

الزام ارائه گواهی واکسیناسیون یا تست منفی کرونا برای ورود به سینماهای فرانسه، به کاهش 70 درصدی فروش گیشه در این کشور منجر شد.

محدودیت‌های کرونایی به گیشه فرانسه چه‌قدر ضرر زد؟ / کاهش 60 درصدی بلیت‌های سالن‌های سینمای فرانسه
کد خبر: 506956
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فروش سینماهای فرانسه این هفته به موجب مقررات بهداشتی جدیدی که از 21 ژوئیه (30 تیر) در این کشور اجرا شد، 70 درصد کاهش یافت. به موجب قوانین جدید، ورود به مراکز فرهنگی فرانسه، از جمله سینماها، از این پس منوط به ارائه گواهی واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز 12 ژوئیه (21 تیر) اعلام کرد ارائه گواهینامه دیجیتال اتحادیه اروپا برای کرونا موسوم به گذرنامه سلامت در همه مراکز و سالن‌های فرهنگی فرانسه اجباری خواهد شد. این مقررات جدید اعتراضاتی را در سطح فرانسه به همراه داشت و برخی حتی مکرون را به خاطر اجرای آن دیکتاتور خواندند، اما ظاهرا هدف اصلی آن کمک به مهار شیوع کرونای دلتا در خاک این کشور است و راضی کردن مردم به واکسینه شدن. از اول اوت (10 مرداد) ارائه گذرنامه سلامت در کافی‌شاپ‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، قطار، هواپیما و دیگر مراکز فرانسه هم اجباری خواهد شد.

چهارشنبه هفته گذشته همزمان با روزی که این قانون اجرا شد، بلیت‌فروشی سینماها در فرانسه در یک روز 60 درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت.

اریک مارتی از کام‌اسکور فرانسه در این باره می‌گوید: وضع ناراحت‌کننده است. روز سه‌شنبه کمدی ماجراجویانه Kaamelott - Premier volet ساخته الکساندر آستیه به تنهایی در یک روز فقط 320 هزار بلیت در سینماها فروخت و یک روز بعد تمام فیلم‌های گیشه در مجموع فقط 280 هزار بلیت فروختند.

فروش قسمت نهم از مجموعه اکشن و پرطرفدار سریع و خشن با بازی وین دیزل، جان سینا و میشل رودریگز، از روز چهارشنبه در سینماهای فرانسه 90 درصد کاهش داشت. چند فیلم دیگر که در جشنواره کن اکران شدند و به تازگی روی پرده سینماها رفته بودند مثل فیلم آنت ساخته لئوس کاراکس با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار که جشنواره کن را افتتاح کرد و برنده جایزه بهترین کارگردان شد و فیلم تیتان که نخل طلای جشنواره را از آن خود کرد، هم در این چند روز به ترتیب کاهش 80 و 33 درصدی را در بلیت فروشی تجربه کردند. به گزارش کام اسکور فرانسه، میزان فروش فیلم بندتا ساخته پل ورهوفن که از دیگر فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره کن بود نیز به موجب الزامی شدن ارائه گواهی واکسیناسیون، 70 درصد در سینماهای این کشور کاهش یافته است.

از آنجایی که تنها حدود 44 درصد از جمعیت فرانسه تاکنون دربرابر کرونا واکسینه شده‌اند، این کاهش قابل توجه در بلیت‌فروشی چندان عجیب و دور از انتظار نبود. به نقل از ژان کاستکس نخست وزیر فرانسه، پس از سخنرانی مکرون درباره تصویب محدودیت‌های کرونایی جدید، تعداد افرادی که برای تزریق واکسیناسیون پیشقدم شدند تا بیش از 3 میلیون نفر افزایش یافت. از روز 12 ژوئیه تاکنون 4 میلیون و 300 هزار شهروند فرانسوی برای تزریق اولین دز واکسن کرونا ثبت نام کردند.

فرانسه اولین کشور اروپایی است که ارائه گذرنامه سلامت را برای ورود به اماکن عمومی اجباری می‌کند اما پیش‌بینی می‌شود دیگر کشورها نیز به زودی مسیر مشابهی را پیش بگیرند؛ ایتالیا که اوایل ماه سپتامبر میزبان جشنواره فیلم ونیز است، چندی پیش اعلام کرد از ششم اوت (15 مرداد) همراه داشتن گذرنامه سلامت را در بیشتر اماکن عمومی این کشور اجباری می‌کند. در انگلیس هم از اواخر ماه سپتامبر (اواسط مهر) مقررات مشابهی برای حضور در اماکن عمومی پرجمعیت اجرا خواهد شد.

شیوع ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر 2020 (24 آذر 1398) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر 193 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهار میلیون و 100 هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت؛ عواقبی که با گذشت نزدیک به دو سال هنوز به طور کامل جبران نشده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها