در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

خط تولید واکسن روسی اسپوتنیک در ایران حاشیه‌ساز شد

علیرضا رئیسی گفت: «روسیه خط تولیدی به ما داده که الان به دردمان نمی‌خورد.» به گفته‌ی رئیسی این خط تولید در ایران است، ولی قطعاً مال ایران نیست و روسیه می‌تواند بر اساس قراردادهایی که دارد محصولات را جای دیگر توزیع کند، پس ما روی این خط تولید حساب باز نکرده‌ایم.

حجم ویدیو: 2.11M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 506980
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اوایل اسفندماه سال گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذاودارو از واردات تدریجی دو میلیون واکسن «اسپوتنیک» و ایجاد خط تولید این واکسن در کشور خبر داد.

کمی بعد خط تولید واکسن اسپوتنیک روسی در ایران ایجاد شد اما رسانه‌ها خبر دادند تا اواخر شهریور امکان تولید واکسن روسی تولید داخل وجود ندارد.

این خبر اواخر تیرماه از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تایید شد و علیرضا رئیسی در کلاب‌هاوس صراحتاً اعلام کرد: «روسیه خط تولیدی به ما داده که الان به دردمان نمی‌خورد.»

به گفته‌ی رئیسی این خط تولید در ایران است ولی قطعا مال ایران نیست و روسیه می‌تواند بر اساس قراردادهایی که دارد محصولات را جای دیگر توزیع کند، پس ما روی این خط تولید حساب باز نکرده‌ایم.

این صحبت‌ها واکنش کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه را در پی داشت. او با اعلام اینکه روابط 2 کشور ایران و روسیه در وضعیتی عالی است، انتشار چنین مطالبی را باعث دلسرد کردن مردم دانست.

بر اساس توافق صورت گرفته، روسیه موظف است 60 میلیون دز واکسن کرونا را تا آذرماه برای واکسیناسیون 30 میلیون نفر به ایران بدهد و خط تولید مشترک در ایران نیز بر اساس همین توافق ایجاد شده است.

این در حالی است که روسیه ماهانه توانایی تولید پنج میلیون دز واکسن را دارد و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است.

واکسن اسپوتنیک روسیه با 91 درصد اثربخشی و در 2 دز، در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کرونا موثر بوده و عارضه جانبی جدی هم نداشته است.

طبق اعلام رسمی تاکنون 12 میلیون واکسن وارد کشور شده و حدود 8.1 میلیون دز آن تزریق شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها