کد خبر: 507281
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۱۰:۲۰:۵۶
| |

پکن: آمریکا "مبدع دیپلماسی زورگویانه" است

بر اساس یک بیانیه منتشر شده در وبسایت وزارت امور خارجه چین، معاون وزیر خارجه این کشور خطاب به همتای آمریکایی خود گفت، آمریکا "مبدع دیپلماسی زورگویانه" است.

پکن: آمریکا "مبدع دیپلماسی زورگویانه" است
کد خبر: 507281
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۱۰:۲۰:۵۶

اعتمادآنلاین| شیه فنگ، معاون وزیر خارجه چین با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در شهر تیانجین چین دیدار کرد.

شیه فنگ در این دیدار اظهار کرد: تدابیر متقابلی که چین علیه واشنگتن اتخاذ می‌کند، "مشروع و معقول" هستند.

او ضمن درخواست از آمریکا برای تغییر دادن "سیاست خطرناک و ذهنیت شدیداً منحرف خود" تاکید کرد: روابط چین - آمریکا اساساً در یک بن بست قرار دارد زیرا برخی آمریکایی‌ها چین را به عنوان یک دشمن موهوم به تصویر می‌کشند.

وندی شرمن از تاریخ 25 تا 26 ژوئیه به شهر تیانجین چین سفر کرده است.

شیه فنگ خاطرنشان کرد: مدتی است که برخی آمریکایی‌ها به هنگام صحبت درباره نزاع با چین و چالش‌های پیش روی آمریکا "زمان وقایع حمله به بندر پرل هاربر و ماهواره اسپوتنیک" را به پیش می‌کشند. برخی کارشناسان بین‌المللی از جمله برخی اساتید دانشگاه آمریکایی چنین چیزی را به عنوان مقایسه چین با ژاپن در جنگ جهانی دوم و مقایسه آن با اتحاد شوروی سابق در زمان جنگ سرد تلقی می‌کنند. به نظر می‌رسد با به تصویر کشیدن چین به عنوان یک دشمن موهوم جرقه یک احساس ملی هدفمندی در آمریکا زده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: شاید آمریکا امید دارد با شرور جلوه دادن چین این کشور را مقصر مشکلات ساختاری خودش مطرح کرده و به نحوی نارضایتی عمومی داخلی بر سر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به سمت دیگر هدایت کند. به نظر می‌رسد که برای به زیر کشیدن چین کمپینی علیه تمامیت دولت و تمامیت جامعه به راه افتاده است. این به نحوی است که انگار در صورت مهار توسعه چین، تمام چالش‌های خارجی و داخلی آمریکا ناپدید خواهند شد و آمریکا دوباره بزرگ خواهد شد و "پاکس آمریکانا" (صلح آمریکایی) به حرکت به جلو ادامه خواهد داد.

شیه فنگ همچنین با درخواست از آمریکا برای رسیدگی در درجه اول به مسائل حقوق بشری خودش تاکید کرد که آمریکا در جایگاه سخنرانی کردن در زمینه دموکراسی و حقوق بشر برای چین نیست. این مقام ارشد وزارت خارجه چین تاکید کرد، آمریکا به لحاظ تاریخی در نسل کشی علیه بومیان قاره آمریکا دست داشته است. همچنین در مقطع فعلی آمریکا 620 هزار نفر از مردمش را به خاطر پاسخ معیوب به همه گیری کووید 19 از دست داده است. در سطح بین‌المللی نیز اقدامات نظامی و جنگ‌های آمریکا ناشی از دروغگویی این کشور درباره حقایق، سبب به بار آمدن یک فاجعه غیرضروری برای جهان شده‌اند.

وی افزود: چطور آمریکا می‌تواند خودش را به عنوان سخنگوی دموکراسی و حقوق بشر جهان به تصویر بکشد؟

شیه فنگ اظهار کرد : طرف آمریکایی در جایگاه سخنرانی کردن در زمینه دموکراسی و حقوق بشر برای چین نیست. اگر دموکراسی، آزادی‌ها و حقوق بشر از همه مردم کوچه و خیابان در چین سلب شده و بدون رهبری قدرتمند حزب کمونیست چین و یک نظام سیاسی موثر و یک مسیر توسعه متناسب با شرایط چین، چطور ممکن بوده که مردم این کشور یک چنین خلاقیت و ثمربخشی عظیمی را ایجاد کنند؟ بدون اینها چطور یک کشور بسیار بزرگ همچون چین با داشتن بالغ بر یک میلیارد نفر جمعیت توانسته تا کنون دو معجزه شامل رشد اقتصادی سریع و ثبات اجتماعی پایدار را رقم بزند و همچنین این برای ملت چین چطور ممکن بوده که در عرض تنها 100 سال یک تغییر شکل بزرگ را رقم زده و از مرحله ایستادن روی پای خود به مرحله ثروتمندی و قدرتمند شدن برسد؟

شیه فنگ افزود: مطالعات غربی‌ها نشان دادند که بالای 90 درصد چینی‌ها از دولت کشورشان راضی هستند که اتفاقی قابل توجه برای هر کشوری در جهان محسوب می‌شود.

او همچنین گفت، مردم چین "لفاظی‌های خصمانه آمریکا را به عنوان تلاشی آشکار برای مهار و سرکوب چین" تلقی می‌کنند.

وندی شرمن قرار است در جریان این سفر با وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز دیدار کند.

او توئیت کرده که با شرکتهای آمریکایی درباره "چالشهایی که آنها در چین پیش رو دارند" صحبت کرده و مراتب "تسلیت خالصانه" خود را برای قربانیان سیل در استان هنان چین فرستاده است.

این سفر وندی شرمن بدون ظواهر یک سفر رسمی تمام عیار است و او به شهر پکن نرفته و به جایش به شهر تیانجین رفته است.

این سفر به طور عمده به عنوان یک گام تدارکاتی برای نشست میان جو بایدن و شی جینپینگ، روسای جمهور آمریکا و چین همچنان که روابط دو کشور به سقوط خود بدون نشانه چندانی از بهبود ادامه می‌دهد، تلقی می‌شود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین یک روز قبل از فرود هواپیمای وندی شرمن در چین متعهد شد از بابت رفتار برابر با کشورهای دیگر "به آمریکا درس دهد".

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها