وانگ یی، وزیر خارجه چین:

سرمنشا ویروس سیاسی هم باید رهگیری شود

وزیر خارجه چین گفت، نه تنها سرمنشا ویروس کرونا باید ردگیری شود بلکه منشا ویروس سیاسی هم باید مورد رهگیری قرار گیرد

سرمنشا ویروس سیاسی هم باید رهگیری شود
کد خبر: 507288
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ۱۰:۳۲:۴۶

اعتمادآنلاین| وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان دیدار با رسانه‌ها به همراهی "پکا هاویستو"، همتای فنلاندی خود در پاسخ به اینکه دیدگاه پکن درخصوص تعدادی از کشورها که به دنبال رهگیری منشا کرونا به عنوان بهانه‌ای برای حمله و بی اعتبار کردن چین هستند، چیست، گفت: نه تنها باید منشا این ویروس را ردگیری کرد بلکه باید منشا ویروس سیاسی را هم پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وی ادامه داد: ردگیری منشا ویروس کرونا یک مساله جدی علمی است که باید از سوی دانشمندان مورد مطالعه قرار گیرد تا از خطرات آینده بهتر بتوان جلوگیری کرد. تمامی وزرای خارجی کشورها که با آنها دیدار کردم با این مساله موافق بودند که نباید این مساله را سیاسی کرد و از آن برای مقصر دانستن دیگر کشورها بهره جست و نباید باعث شد تا جامعه بین‌الملل دچار تفرقه شود.

وزیر خارجه چین همچنین افزود: تنها زمانی می‌توانیم این ویروس را شکست دهیم که با هم متحد باشیم. آمریکا با اشاره به ویروس کرونا به عنوان ویروس ووهان، آشکارا از سازمان بهداشت جهانی خارج شد و از همان ابتدای امر تلاش کرد تا این اپیدمی را سیاسی کند و از آن به عنوان ابزاری بهره ببرد. این کشور حتی تلاش‌های جدی دانشمندان را مورد بی اعتنایی قرار داد و از ابزار اطلاعاتی برای ردگیری منشا ویروس استفاده کرد و تئوری نشت ویروس از آزمایشگاه را نیز مطرح کرد و به دنبال مقصر گشت.

وزیر خارجه چین همچنین گفت:‌ هدف آمریکا کاملا واضح است. این کشور می‌خواهد مسئولیت شیوع گسترده ویروس کرونا را منحرف کند و به هدفی سیاسی در بی اعتبار کردن و سرکوب سایر کشورها دست بیابد. پس ضرورت دارد که این رفتار زشت در سالنامه نبرد بشریت با این اپیدمی ثبت شود.

وی با تاکید بر این مساله که چین همواره در همکاری بین‌المللی ردگیری منشا ویروس کرونا مشارکت داشته، ادامه داد: دولت پکن دو بار از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دعوت کرد تا تحقیقاتی مشترک را درباره منشا ویروس کرونا انجام داده و به دستاوردهایی هم رسیده است. این کارشناسان به هر جایی که خواستند، وارد شدند و با هر کسی که خواستند دیدار کردند. آنها به این نتیجه گیری علمی رسیدند که نشت از آزمایشگاه به شدت بعید است.

وانگ یی با اشاره به این مساله که ویروس‌های سیاسی هم باید ردگیری شوند، افزود: دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی به اعضایش درباره یک برنامه کاری برای فاز دوم مطالعه منشا ویروس کرونا اطلاع داد. این مساله دانشمندان را متعجب کرد چون با الزامات قطعنامه هفتاد و سومین مجمع جهانی بهداشت مغایرت دارد. همچنین نتیجه گیری و توصیه‌های گزارش تحقیق مشترک مرحله اول را نادیده می‌گیرد. مشخص است که از زمان بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، این کشور بر روی پیوستن به نبرد بین‌المللی علیه اپیدمی کرونا تمرکز ندارد و تنها به دنبال اشاعه ویروس سیاسی از طریق این پلتفورم است.

وی ادامه داد، چین به عنوان یک کشور مستقل کارها و برنامه‌هایی را که واقعی نیستند برای یافتن ویروس نمی‌پذیرد چون این برنامه‌ها تنها برای بی اعتبار کردن دولت چین است. تا به امروز، قریب به 60 کشور نامه‌هایی را به سازمان بهداشت جهانی ارسال و با نتایج فاز نخست ردگیری منشا کرونا موافقت کرده و مخالفتشان را با سیاسی کردن مطالعه منشا ویروس ابراز داشته‌اند

وزیر خارجه چین در نهایت تاکید کرد که ردگیری منشا کرونا به همکاری، اعتماد و احترام به علم به جای بی اعتبار کردن دیگر کشورها، دروغ پراکنی و دستکاری سیاسی نیاز دارد. چین به حمایت و شرکت در این همکاری بین‌المللی ردگیری منشا ویروس کرونا ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها