نخست وزیر تونس آمادگی خود را برای تحویل قدرت اعلام کرد

نخست وزیر تونس در واکنش به اقدام رئیس جمهور این کشور در صدور فرمان برکناری او گفت که به منظور حفظ اتحاد قوای سیاسی و امنیت و سلامت شهروندان با این تصمیم موافق و آماده تحویل قدرت است.

نخست وزیر تونس آمادگی خود را برای تحویل قدرت اعلام کرد
کد خبر: 507429
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۰۸:۱۳:۰۶

اعتمادآنلاین| «هشام المشیشی» نخست وزیر برکنار شده تونس شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات بیست و چهار ساعت گذشته در کشورش واکنش نشان داد.

شامگاه یکشنبه تونس با اقدام رئیس جمهور خود در اعلام برکناری نخست وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان می‌رفت تا با بزرگترین بحران خود در این مسیر مواجه شود.

قیس سعید اعلام کرد که در پاسخ به مطالبات مردمی و اعتراضات گسترده ضد دولتی روز یکشنبه در شهرهای این کشور، طبق اصل 80 قانون اساسی تونس، تصمیم گرفته اداره امور کابینه را تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید، خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو می‌کند.

مخالفان رئیس‌جمهور تونس این اقدام او را، «کودتا» و نقض قانون اساسی خواندند و به اعلام مخالفت مردم و تظاهرات اعتراضی علیه آن در خیابان‌ها فراخواندند.

تصمیم رئیس جمهور تونس، یک روز پس از اعتراضات شدید مردمی علیه دولت و حزب میانه‌رو و اسلام‌گرای « النهضه» که بزرگترین حزب پارلمانی کشور محسوب می‌شود، اتخاذ شد. دلیل اعتراضات مردمی، افزایش مبتلایان به ویروس کرونا، افزایش خشم از شکاف سیاسی مزمن ایجاد شده در کشور و مشکلات اقتصادی بود.

المشیشی شامگاه دوشنبه در نخستین واکنش رسمی و علنی خود به این اتفاق با صدور بیانیه‌ای گفت: به دلیل اهتمامی که برای جلوگیری از کشیده شدن اوضاع کشور به وخامت بیش‌تر دارم، آن هم در شرایطی که کشور به اتحاد همه احزاب برای برون رفت از وضعیت بحرانی در همه سطوح بیش‌ترین نیاز دارد، من به هیچ وجه نمی‌توانم یک عنصر مخل یا بخشی از مشکلی باشم که اوضاع تونس را پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: برای حفظ امنیت و جان همه تونسی‌ها، من اعلام می‌کنم که همیشه طرف مردم و حقوق آنها بوده‌ام و اعلام می‌کنم که به هیچ مقام و مسئولیتی در این کشور وابستگی نخواهم داشت.

المشیشی تاکید کرد که مسئولیت را به شخصی که رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت تعیین خواهد کرد، واگذار خواهد کرد و برای تیم جدید دولت تونس آرزوی موفقیت دارد.

وی تاکید کرد: دوره گذشته با تنش سیاسی و شکست سیستم سیاسی به وجود آمده پس از انتخابات 2019 همراه بود؛ آن هم به دلیل اختلاف زیادی که میان خواسته‌های جامعه و اولویت‌های احزاب سیاسی وجود دارد و موجب لکه دار شدن اعتبار پارلمان و فاصله افتادن میان شهروندان و سیاستمداران شد.

نخست وزیر برکنار شده تونس در پایان سخنان خود تاکید کرد که در هر جایگاهی که باشد به کشورش خدمت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها