همایون امامی، کارگردان، پژوهشگر و نویسنده:

از هر امکانی برای نمایش آثار مستند استقبال می‌کنم

یک کارگردان گفت:‌ به عنوان یک مستندساز از هر امکانی برای نمایش آثار مستند استقبال می کنم و با آن موافقم. هر تلاشی برای تسریع چرخه نمایش فیلم مستند ارزشمند تلقی می‌شود.

از هر امکانی برای نمایش آثار مستند استقبال می‌کنم
کد خبر: 507499
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همایون امامی، کارگردان، پژوهشگر و نویسنده درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت: بخاطر شرایط خطرناک کرونایی و نیز بیماری، نتوانسته‌ام فیلم جدیدی بسازم و منتظرم تا شرایط تثبیت بیشتری یافته و کمی بهتر شود تا شاید بتوانم یکی از چندین طرح مورد علاقه‌ام را برابر دوربین ببرم.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور با توجه به نوسان شدید ارزش ریال و تورم فعلی بازار عقد قراردادهای غیر قابل اصلاح بودجه را با نوعی ریسک همراه می‌کند افزود: طبیعی است در چنین شرایطی که رشد چشمگیر دستمزدها از یک سو و هزینه‌های تأمین تجهیزات و دیگر هزینه‌های تولید یک فیلم مستند از سویی دیگر چشم انداز مبهم و پیش بینی نشده‌ای را برابر تولید مستند می‌گشاید، آمار تولید به کاهشی نسبی دچار شود.

مولف کتاب سینمای مردم شناختی ایران درباره نمایش آنلاین آثار مستند گفت: به عنوان یک مستندساز از هر امکانی برای نمایش آثار مستند استقبال می کنم و با آن موافقم. هر تلاشی برای تسریع چرخه نمایش فیلم مستند ارزشمند تلقی می‌شود. بی‌تردید هر تلاشی که بتواند تماشاگران بیشتری را پای دیدن فیلم مستند بنشاند مثبت است و باید آن را بهینه ساز زمینه لازم برای رشد سینمای مستند تلقی کرد.

کارگردان حکایت همچونان باقیست گفت: طبعا اکران آنلاین یکی از همین شیوه‌هاست و می تواند به جذب مخاطبان بیشتر برای سینمای مستند کمک کند. اما در عین حال باید آن را با مقوله رعایت حق مولف نیز همساز کرد؛ چرا که با وجود نرم افزارهایی که امکان کپی برداری غیرقانونی و سوء استفاده را به سادگی میسر می سازند، نمایش آنلاین فیلم مستند با چالشی جدی همراه می‌شود. امری که ضابطه‌های حقوقی پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم مستند و داستانی هم قادر به ممانعت از آن نیستند. رخدادی که به رغم گذشت سال‌ها از رواج آنلاین فیلم مستند و داستانی، هنوز تدبیری جدی در ممانعت از آن اندیشیده نشده است.

امامی درباره تنوع مضمون در سینمای مستند گفت: خوشبختانه تنوع مضامین و موضوعات در سینمای مستند در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش داشته است. این موضوع طبعا باید به افزایش مخاطبان سینمای مستند کمک کند، امری که باید آن را به تعبیری رسالت تلویزیون و مرکز گسترش سینمای مستند دانست.

کارگردان مستند چشم، هزار چشمه ادامه داد: ما گسترش این امر را مدیون انقلاب دیجیتال هستیم. انقلابی که باعث شد بخش خصوصی یا هر فرد علاقمند حتی بتواند با موبایل خود به سمت مستندسازی برود. همین موضوع باعث شده است تا تنوع مضامین و محتوا و سبک‌های مختلف مستندسازی در کنار تنوع بینش و نوع نگاه در این عرصه بیشتر شود.

امامی خاطرنشان کرد: این نگاه شروعی‌ست که بی‌تردید به تحولی در سینمای مستند خواهد انجامید. دیر یا زودش چندان مهم نیست بلکه مهم این است تنوع دید به تنوع تجربه و تنوع راه و شیوه بازنمایی و بازآفرینی سینمای مستند بی‌انجامد. ضرورتی که همواره سینمای مستند ایران و جهان به آن اندیشیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها