علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

اصلاح‌طلبان دچار دوگانه"صندوق‌محوری-جامعه‌محوری"شده‌‌اند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این چالش بزرگی است که اصلاح طلبان باید از آن عبور و بین دو رویکرد "صندوق‌محوری" و "جامعه‌محوری" یکی را انتخاب کنند.

اصلاح‌طلبان دچار دوگانه"صندوق‌محوری-جامعه‌محوری"شده‌‌اند
کد خبر: 507633
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ۰۸:۴۶:۲۷

اعتمادآنلاین| علی صوفی درباره کنایه سعید حجاریان به اصلاح طلبان صندلی طلب گفت: از ابتدای دولت آقای روحانی شاهد دوگانه در جریان اصلاحات بودیم. در عین حال که لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم پیروز شد و فراکسیون امید در واقع فراکسیون اصلاح طلبان بود اما آثار اصلاح طلبانه ای از خودش به جای نگذاشت.

به گزارش نامه نیوز، وی افزود: آقای روحانی کاندیدای اصلاح طلبان بود اما از سال 96 به بعد نه تنها هیچ اثر اصلاح طلبانه ای از خودش به جای نگذاشت، بلکه زمان انتخاب اعضای کابینه و تصمیماتش سعی کرد خودش را از اصلاح طلبی جدا و مبری کند، همین باعث شد عقبه رأی آقای روحانی که اصلاح طلبی بود، از او ناراضی شود. آقای روحانی این موضوع را می دید اما ابایی از این اتفاق نداشت بنابراین ضربه سختی به اصلاح طلبان زد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در این میان یک دوگانه ای هم در جریان اصلاحات به وجود آمد. عده ای به هر قیمتی می خواستند در قدرت سهیم باشند و در انتخابات به صورت بدون قید و شرط شرکت کنند، یعنی حتی اگر کاندیداهای اصلاح طلب ردصلاحیت شوند باز هم کاندیدا بدهند و عده ای دیگر موافق چنین رویکردی نبودند و می خواستند آن را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: صحبت آقای حجاریان درباره "اصلاح‌طلبان صندلی‌طلب" به اصلاح‌طلبانی بر می گشت که می خواهند به هر قیمتی در قدرت حضور پیدا کنند. حالا باید روشن شود، اصرار آنها برای حضور در قدرت برای اصلاح طلبی است یا منفعت طلبی.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات بیان کرد: اکنون چنین چالشی در جریان اصلاحات به وجود آمده که «با وجودی که می دانستیم در انتخابات 1400 مردم پای صندوق های رأی نخواهند آمد و هر وقت مردم نیایند شکست اصلاح طلبان قطعی است و کاندیدای اصلی هم نداشتیم، چرا از مردم خواستیم که در انتخابات شرکت کنند؟». این چالش بزرگی است که اصلاح طلبان باید از آن عبور و بین دو رویکرد "صندوق‌محوری" و "جامعه‌محوری" یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: آقای مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران گفت «از این به بعد ما با جبهه ای خواهیم بود که صندوق محور باشد». معنای این حرف آن است که ما بدون قید و شرط در انتخابات شرکت خواهیم کرد. حالا این سئوال مطرح از کارگزاران می شود که اگر امر دایر شد بین انتخاب «نامزد حزب موتلفه» و «نامزد جبهه پایداری»، باز هم در انتخابات شرکت می کنید که یکی از این دو کاندیدا را انتخاب کنید؟ یا خیر یک ملاک اصلاح طلبانه ای را در این وضعیت مدنظر قرار می دهید.

صوفی درباره احتمال انشقاق در جریان اصلاحات و تبدیل این جناح به دو طیف «اصلاح‌طلبان صندوق محور» و «اصلاح طلبان جامعه محور» گفت: لزوما نمی توان این اختلاف نظر را عاملی برای انشقاق در جریان اصلاحات دانست. اصلاح طلبان یک ویژگی شاخص دارند و آن کثرت در نظر و وحدت در عمل است. هر حزبی آنچه را تشخیص دهد بیان می کند اما نهایتا همه اصلاح طلبان با اجماع عمل می کنند. باید دید در نهایت اصلاح طلبان درباره این موضوع به چه جمع بندی می رسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها