کد خبر: 507674
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ۱۱:۱۱:۰۰
| |

ترقی:

رئیسی بنا دارد برای غلبه بر مشکلات از همه نظرات و دیدگاه ها استفاده کند/ مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، به جماران گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.

رئیسی بنا دارد برای غلبه بر مشکلات از همه نظرات و دیدگاه ها استفاده کند/ مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت
کد خبر: 507674
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ۱۱:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.

به گزارش جماران وی ادامه داد: مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی مردم، کنترل قیمت ها، رفع موانع تولید، مقابله با چالش هایی که در اثر بحران آب و کمبود برق پیش آمده و همچنین تأمین کسری بودجه دولت برای سال 1400 از اولویت های اصلی و درجه اول دولت سیزدهم به حساب می آید، گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.

*با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا آغاز کار دولت سیزدهم زمان باقی مانده، برای ما بگویید که به نظر شما اولین اولویت های دولت آقای رئیسی باید در چه حوزه هایی باشد؟

آنچه از مطالبات مردم می شود استنباط کرد، به طور طبیعی الآن حل مشکلات اقتصادی مردم، کنترل قیمت ها، رفع موانع تولید، مقابله با چالش هایی که در اثر بحران آب و کمبود برق پیش آمده و همچنین تأمین کسری بودجه دولت برای سال 1400 از اولویت های اصلی و درجه اول دولت سیزدهم به حساب می آید و باید بتواند برای اینها که قدری موجب نارضایتی عامه مردم هم شده راهکاری پیدا کند.

با توجه به وضعیت کم آبی و مشکلاتی که در کشت کالاهای اساسی به وجود آمده، به نظر می رسد تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هم باید از اولویت های دولت جدید باشد.

مشکلات کشور به سرعت قابل حل نیست

*شما به بخش داخلی مشکلات کشور اشاره کردید ولی به نظر می رسد یک بخش از چالش های امروز کشورمان چالش های گره خورده با مسائل بین المللی مثل برجام و FATF است. به نظر شما دولت سیزدهم چه طور می تواند در کمترین زمان ممکن این چالش های داخلی و بین المللی را حل کند؟

طبیعی است که این نوع چالش ها به سرعت قابل حل نیست. چالش هایی است که به مرور زمان پیش آمده و حداقل دو دوره ریاست جمهوری برای پدید آوردن آنها وقت گذاشته اند و ممکن است امروز این مشکلات متراکم شده باشد. بنابر این کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.

رئیسی بنا دارد برای غلبه بر مشکلات از همه نظرات و دیدگاه ها استفاده کند

*یکی از کارهایی که دفتر آقای رئیسی در روزهای اول بعد از انتخابات انجام دادند این است که با چهره های سیاسی جناح های مختلف تماس گرفتند و از آنها نظر خواستند. این اقدام چقدر می تواند به حل مشکلات کشور کمک کند؟

این ابتکار ارزشمندی است و نشان می دهد که ایشان برای حل مشکلات کشور مصمم هست و بنا دارد از همه نقطه نظرات و دیدگاه های کارشناسان و صاحب نظران استفاده کند تا بر مشکلات غلبه پیدا کند.

ملاک اصلی انتخاب کابینه «انقلابی بودن» و «روحیه جهادی» است

*با توجه به اینکه آقای رئیسی علی رغم حمایت اصولگرایان تأکید داشتند که مستقل وارد عرصه انتخابات شده اند، اگر در انتخاب کابینه همین دیدگاه فراجناحی را داشته باشند چقدر می تواند مؤثر باشد؟

قبل از تشکیل هر دولتی این بحث ها پیش می آید. همه دولت ها دنبال فراجناحی عمل کردن هستند ولی تا به حال ملاک و معیاری برای فراجناحی عمل کردن نداشته اند. آقای رئیسی شاخص هایی را مطرح کرده اند و مهم این است که افراد مورد نظر برای کابینه شاخص های مثل انقلابی و کارآمد بودن را ملاک قرار بدهند و بتوانند ناکارآمدی های موجود در حوزه های مختلف را برطرف کنند. ممکن است است فرد کارآمد در یک جریان و جناح سیاسی هم باشد اما ملاک اصلی «انقلابی بودن» و «روحیه جهادی» است. طبیعتا این امر انتظارات جریانات سیاسی را کاهش داده و موجب شده که سهم خواهی به حداقل برسد و ایشان هم بتواند با دست بازتری انتخابش را انجام بدهد.

*آقای محمدرضا باهنر در مصاحبه با جماران تأکید داشتند که اگر فرد کارآمدی پیدا کردند، سابقه حضور این فرد در هیچ کدام از دولت های قبل نباید برای آقای رئیسی خط قرمز باشد و می تواند از این افراد هم در کابینه سیزدهم استفاده کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

طبیعتا این ملاک مهم است ولی یقینا نمی شود ویژگی های انقلابی گری را در همه این دولت ها پیدا کرد و اصولا دولت هایی که انقلاب را تمام شده فرض می کردند و معتقد هستند که باید از حالت انقلابی خارج شویم نمی توانند جزو مشمولین چنین برداشتی قرار بگیرند.

کسی که نگاه انقلابی گری ندارد نمی تواند در گام دوم همراه قوی و کارآمدی برای دولت باشد

تمام نیروهای دولت مدنظر شما که این طور نبوده اند. اصولا آدم کارآمد هم در آن دولت ها بوده که به انقلاب و آرمان های انقلاب هم علاقه دارند و پایبند هستند.

به هر حال وجه اشتراک بیشتری را با این دیدگاه داشته که در آن دولت پذیرفته شده؛ چه مجلسی که به او رأی داده و چه خود رئیس جمهوری که او را انتخاب کرده است. اینها نکاتی است که باید دقت کرد. ایشان می خواهد گام دوم انقلاب را محقق کند و برای گام دوم هم مقام معظم رهبری ویژگی های خاصی بیان کرده اند. واقعا کسی که نگاه انقلابی گری ندارد نمی تواند در گام دوم همراه قوی و کارآمدی برای دولت ایشان باشد.

مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت

*الآن مذاکرات احیای برجام در تعلیق مانده و گفته شده که احتمالا ادامه این مذاکرات را باید دولت سیزدهم پیگیری کند. نظر شما در خصوص ادامه مذاکرات احیای برجام در دولت آقای رئیسی چیست؟ آیا به سمت مذاکره و تلاش برای رفع تحریم ها می روند و یا اقدامات دیگری را در اولویت قرار می دهند؟

مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و ما بهره ای از این مذاکرات نخواهیم برد؛ مگر اینکه فرمان عوض شود و استراتژی جدیدی برای مذاکرات دنبال کنیم. نکته دوم این است که الآن وضعیت بایدن وخیم شده و بیماری هایی دارد که ممکن است زودتر از موعد مقرر کنار برود و این نشانه بی ثباتی سیاست های آمریکا در قبال این نوع مسائل است. بنابر این با توجه به اینکه آمریکا ثبات سیاسی درستی ندارد و اختیارات رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده آنها هم نمی تواند خواسته های ما را محقق کند، باید با تأمل بیشتری این بحث در دولت آینده پیگیری شود.

روش اصلی مورد تأکید مقام معظم رهبری این است که ما در جهت خنثی سازی تحریم ها باید حرکت کنیم و خنثی سازی هم راه های خیلی خوب و مناسبی دارد و می شود تحریم ها را خنثی کرد و امتیازی هم به غربی ها نداد.

*یکی دو مورد از این اقدامات خنثی ساز تحریم را برای ما مثال می زنید؟

یکی از آنها قراردادی است که چینی ها با عراق بسته اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. یعنی خیلی وقت است ما بحث قرارداد را داشته ایم و همه زیرساخت های آن را فراهم کرده ایم اما هنوز به امضا نرسیده و هر روز «إن قلت»ی از آن در می آورند در حالی که عراقی ها این قرارداد را بستند و الآن از امکانات سرمایه گذاری چین می توانند استفاده کنند.

همچنین خیلی از کشورها دلار را از معاملاتشان حذف کرده اند ولی متأسفانه هنوز دولت ما جرأت انجام چنین کاری را پیدا نکرده در حالی که اگر دلار حذف شود ما چنین محدودیت هایی نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها