کد خبر: 507837
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ۱۴:۱۲:۱۵
| |

رئیس‌جمهور افغانستان: طالبان معتقد به شمشیر است

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: اگر گروه طالبان معتقد به «شمشیر» است، نیروهای امنیتی و دفاعی جواب این گروه را هم با شمشیر خواهند داد.

رئیس‌جمهور افغانستان: طالبان معتقد به شمشیر است
کد خبر: 507837
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ۱۴:۱۲:۱۵

اعتمادآنلاین| همزمان با تشدید حملات گروه طالبان، رییس‌جمهور افغانستان گفت که استعمال زور از سوی این گروه نتیجه نمی‌دهد و راه اساسی، راه‌حل سیاسی است.

به گزارش فارس،‌ اشرف غنی امروز (پنج‌شنبه، 7 مرداد) در مراسم گرامیداشت از روز ملی بیرق در ارگ ریاست‌جمهوری گفت که اگر گروه طالبان معتقد به «شمشیر» است، نیروهای امنیتی و دفاعی جواب این گروه را هم با شمشیر خواهند داد.

در همین حال، او تأکید کرد که اقداماتی باید روی‌دست گرفته شود تا طالبان به این نتیجه برسند که استمعال زور نتیجه نمی‌دهد.

همچنین وی از گروه طالبان خواست که به جای جنگ، کشتار و خونریزی، پیام اتفاق و وحدت به مردم بدهند. او خطاب به این گروه تأکید کرد: «افغانستان یک باغ است و همه در آن جای می‌شوند. تمامی اقشار می‌توانند در آن به اتفاق زندگی کنند.»

اشرف غنی گفت که مردم افغانستان خواستار قطع خون‌ریزی و تأمین صلح در کشور هستند. به گفته‌ او، مردم افغانستان می‌خواهند نظامی داشته باشند که در آن آینده و حقوق‌شان تأمین شود.

غنی افزود که در صلح تمامی دردهای مردم افغانستان درمان می‌شود. او تأکید کرد: «به طالبان می‌گویم که روزانه چرا ده‌ها افغان جان خود را قربانی کنند؟ آیا جنگ راه‌حل است یا صلح؟»

رییس‌جمهور افغانستان همچنین گفت که مردم این کشور دولت قوی می‌خواهند؛ دولتی که به گفته‌ او، بتواند در چارچوب قانون از مردم افغانستان نمایندگی کند، نه با زور.

از سویی دیگر نیز، او در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد که طالبان باید نسبت به عملکرد خود به مردم افغانستان جواب بدهد.

غنی گفت: «آیا بزرگان طالبان برای مردم توضیح داده‌اند که چرا اسامه بن لادن را بر منافع ملی افغانستان ترجیح داده‌اند؟ اگر مهمان بود…، راه برایش پیدا کرده و به‌جای دیگر می‌فرستادند.»

وی افزود که این گروه همچنین باید به مردم افغانستان توضیح دهد که آیا منافع ملی افغانستان برایش مهم است یا هم منافع ملی شبکه‌ها.

از سویی دیگر نیز، رییس‌جمهور افغانستان افزود که این گروه باید در مورد جنگ کنونی‌اش که از اثر آن سرمایه‌های ملی آسیب می‌بیند، نیز به مردم جواب ارایه کند. او از طالبان خواست که به برنامه‌ خود برای «ویرانی» افغانستان هم به مردم توضیح دهند که از کجا طرح‌ریزی شده است.

با این حال، اشرف غنی تأکید کرد که مردم افغانستان تسلیم طرح‌هایی که در آن نابودی افغانستان باشد، نخواهند شد. او گفت: «یک چیز ثابت است؛ شما (طالبان) به زور تسلیم نمی‌شوید و ما هم به زور تسلیم نمی‌شویم.»

غنی در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که در ماه‌های اخیر طالبان به حملات‌شان در افغانستان شدت بخشیده‌اند. همزمان با تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان، مذاکرات صلح نیز به کندی پیش می‌رود.

رییس‌جمهور افغانستان همزمان با افزایش حملات طالبان گفته بود که این گروه اراده‌ای برای صلح ندارد، از این رو دولت طرحی را روی دست دارد که برمبنای آن وضعیت کشور در سه تا شش ماه آینده تغییر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها