از ساختارشکنی‌ فیلم اولی‌ها تا چهره‌های سینمایی

پرده نقره‌ای سینما این روزها کم فروغ شده اما مخاطبان سینمای «هنر و تجربه» می‌توانند از بین حدود 10 فیلم داستانی، مستند، کوتاه و ... که در سینماها نمایش دارند اثری را انتخاب کنند و به تماشای آن بنشیند. از داستان پیرمردهایی که نمی‌میرند تا مستند کودتای 28 مرداد و پشت صحنه فیلم «شبی که ماه کامل شد».

از ساختارشکنی‌ فیلم اولی‌ها تا چهره‌های سینمایی
کد خبر: 507990
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۰۸:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فیلم‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» را از دو طریق آنلاین و در سالن سینما می توان تماشا کرد.(البته بعضی از آنها اکران آنلاین شدند.)

به گزارش ایسنا، دراین ادامه مروری داریم بر فیلم های گروه هنر و تجربه که در این روزگار کرونایی بر پرده هستند.

این روزها حدود 10 اثر در قالب فیلم‌های داستانی، مستند و مجموعه فیلم کوتاه هفت، روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه در سراسر ایران اکران دارند و مخاطبان می‌توانند به تماشای آنها بنشینند.

«بوتاکس» جدیدترین ساخته کاوه مظاهری، محصول مشترک دو کشور ایران و کانادا تازه‌ترین فیلم اکران شده در گروه هنر و تجربه است که پس از حضور موفق در جشنواره‌های معتبر جهانی و دریافت جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فیلم فجر اکران خود را در سینماهای تهران و شهرستان‌ها از چهارشنبه 6 مردادماه آغاز کرده است.

در این فیلم که بازیگرانی چون سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی و محسن کیانی بازی می‌کنند، داستان دو خواهر به نام اکرم و آذر است که به همه می‌گویند برادرشان قاچاقی به آلمان رفته و فعلا ازش خبری ندارند. به مرور این «دروغ» در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود، تا حدی که شبانه روز را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان، سپری می‌کند.

این فیلم که اولین فیلم بلند کاوه مظاهری است و تهیه‌کنندگی آن را سروش سعیدی برعهده داشته در سال 1399 ساخته شد و تا کنون برنده سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول» از جشنواره جهانی فیلم فجر، برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره تورین ایتالیا منتخب جشنواره بین المللی فیلم شانگهای (چین) منتخب جشنواره بین المللی فیلم لوکزامبورگ (لوکزابورگ) منتخب جشنواره بین المللی فیلم بورگاس (بلغارستان) منتخب جشنواره بین المللی فیلم پکن (چین) منتخب جشنواره بین المللی فیلم بخارست (رومانی) نیز بوده است.

فیلم سینمایی «پسر» به کارگردانی و نویسندگی نوشین معراجی و تهیه‌کنندگی مهدی فردقادری روایت‌گر داستان پسر چهل ساله‌ای است که همچنان با مادر خود زندگی می‌کند. او علیرغم گذر از جوانی هنوز در کودکی خود باقی مانده و در گذران زندگی به مادر محتاج است اما این واقعیت را نمی‌پذیرد.

این فیلم که در سال 1399 ساخته شد، با بازی سهیل قنادان، ناهید حدادی، دنیا حیدری، مجتبی فلاحی، آیسان گل بابایی، راحله صادقی، کیمیا کامیار، مریم نقیب و اتابک نادری، پس از دریافت دو جایزه از چهل و سومین جشنواره فیلم مسکو و حضور در پنجاهمین دوره جشنواره روتردام، از اوایل تیرماه در سینماهای هنر و تجربه به نمایش در آمده است.

فیلم «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و با حضور بازیگران و چهره‌هایی چون گلاب آدینه، معصومه قاسمی‌پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان، شیرین یزدان‌بخش، سیاوش چراغی‌پور، علی استادی، احسان امانی، مهسا مهجور، آرمینه زیتون‌چیان، ادموند ملکیان، مریم داننده از اواخر خردادماه روی پرده سینماهای هنر و تجربه رفت.

این اثر که منتقدان، آن را فیلمی اجتماعی با بازی‌های قابل اعتنا همراه با نمایشی مهربانانه از «مادر» می‌دانند، نخستین ساخته بلند مرجان اشرفی است و در سال 1394 ساخته شد و بعد از حدود 6 سال روی پرده رفته است.

فیلم «آبجی» تاکنون در بیش از 10 جشنواره‌ بین‌المللی به نمایش درآمده و موفق به دریافت عنوان بهترین فیلم در جشنواره‌ زنان هرات، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم پکن، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم بروکلین آمریکا و بهترین فیلم جشنواره‌ Action on film آمریکا شده است.

«پیرمردها نمی‌میرند» به کارگردانی رضا جمالی، اثری در باب فلسفه مرگ و زندگی و روایتگر داستان اهالی روستایی بکر و خوش آب و هواست که سال‌هاست در آن روستا کسی نمرده‌است. پیرمردی از خلال مرور خاطراتش به مرگ فکر می‌کند و در مقابل او دختری جوان با انگیزه و شاداب به زندگی امیدوار است.

به گفته مخاطبان این اثر، تماشای «پیرمردها نمی‌میرند» به تهیه‌کنندگی سلمان عباسی که به زبان ترکی ساخته شده با توجه به قرارگرفتن در روزگاری که «مرگ» به واسطه پاندمی کرونا به یک اپیدمی انسانی و اجتماعی بدل شده یک تجربه پارادوکسیکال است. این فیلم در سال 1398 ساخته شده و پس از حدود دو سال روی پرده سینماها رفته است.

فیلم «سوم آذرشهر» اولین تجربه فیلم بلند داستانی کامبیز صفاری با بازی آروشا بیگی، خسرو پسیانی، بهناز جعفری، آتیلا پسیانی، صدف عسگری، رویا جاویدنیا، احسان امانی، حسام نورانی، علی جلالی، یاسر شریف و حمید رضایی بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده است.

تهیه‌کنندگی این فیلم که داستان آن حول محور مهاجرت و بازگشت دختری است که همسر ایرانی خود را در تصادف اتومبیلی در آلمان از دست داده، بر عهده محسن امیریوسفی بوده و سال 1398 ساخته شده است.

کامبیز صفاری معتقد است آپارتمان سوم آذرشهر در فیلم برایش مصداق جامعه کوچکی از امروز ما است که در آن کاراکترها و آدم‌های مختلف با رویکردهای متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنند.

«مراسم تدفین کلاغ‌ها» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ناصر قهرمانی که در سال 1399 تولید شده و اکران خود را از اوایل خردادماه روی پرده سینماها آغاز کرد، روایتی نو و ساختار پازلی دارد و مخاطب بعد از تماشای فیلم قطعا می‌تواند برداشت‌های متنوعی از آن داشته باشد.

در این فیلم 72 دقیقه‌ای که داستانی زنانه دارد و به گفته بازیگران این فیلم مخاطب با موضوعی متفاوت و هنجارشکن مواجه خواهند شد، محمود نظرعلیان، ثمین ولی‌زاده، علی رضایی‌راد، رها پوررحمتی، سروش تختی، میلاد صالحی، سینا خلیلی و یزدان حسنی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم مستند داستانی «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوشدست و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر و فرزاد خوشدست، به «نمایش درمانی» (Psychodrama)به عنوان شاخه ای از هنر درمانی با استفاده از ظرفیت های داستان پردازی و زیباشناختی موجود در هنر نمایش می‌پردازد.

این مستند که در کانون اصلاح و تربیت ساخته شده تنها یک روایت از نوجوانان مجرم نیست، بلکه یک کارگاه تغییر رفتار در آنها است. این فیلم که ساخت آن حدود چهار سال زمان برده است درباره یک گروه نوجوان در زندان است که با کمک چند مربی نمایش تصمیم می‌گیرند نمایشی را روی صحنه ببرند و ناگفته‌های زندگی خود را از این طریق بیان کنند.

فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسر خاسب و توماج دانش بهزادی و با همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تیم بازیگران این مستند داستانی را تشکیل می‌دهند.

نسخه سریالی این مستند نیز در 40 قسمت در شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند «کودتای 53» که به اتفاقات کودتای 28 مرداد سال 53 ایران می‌پردازد حاصل تلاش تقی امیرانی به عنوان کارگردان است که علاوه بر نمایش و موفقیت‌هایی که در جشنواره‌های بین‌المللی و سایت‌های معتبر جهانی به دست آورده است، سیمرغ بلورین بهترین مستند سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر و بهترین فیلم جشنواره سینماحقیقت را نیز از آن خود کرده است.

به گفته کارگردان این مستند، برای این فیلم 65 مصاحبه از 8 کشور در طول 6 سال انجام شد به طوری که بعضی از افراد بعد از 2 سال حاضر به مصاحبه شدند که یکی از مهم‌ترین‌های آن را مصاحبه با ابراهیم گلستان می‌داند زیرا وی چند سال در آبادان و شرکت نفت کار کرده بودند و حتی در روزهای کودتا و همین طور روزهای دادگاه دکتر مصدق عکاسی و فیلمبرداری می‌کردند. همچنین به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، ابهام‌ها و پنهان‌ماندن برخی از جزییات در تحولاتی که منجر به این کودتا شد، با تلاش امیرانی به خوبی روشن و نقش فعالانه انگلستان در کودتا آشکارتر شده است.

مستند «کودتای 53» حاصل 10 سال اخیر زندگی حرفه‌ای تقی امیرانی مستندساز ایرانی ساکن انگلستان است که نامش در میان پنج مستند برتر سال 2020 میلادی به انتخاب روزنامه واشنگتن پست هم دیده شد. امکان تماشای آنلاین این فیلم در بخش هنر و تجربه سایت هاشور نیز وجود دارد.

بسته فیلم‌های کوتاه «هفت» شامل فیلم‌های «تردید» به کارگردانی علی تصدیقی در 9 دقیقه، «سقف کاذب» ساخته محسن نجفی مهری در 20 دقیقه، «سکون» به کارگردانی مهدی برجیان در 10 دقیقه، «قطعه 85» ساخته شهرام مسلخی در 15 دقیقه، «قوها سوار بر بادند» ساخته امیرمهدی صادقی در 8 دقیقه، «قفل» به کارگردانی علی جوان در 11 دقیقه، «لگو» ساخته فریار حسینی در 19 دقیقه از دیگر فیلم‌های سینماهای هنر و تجربه است.

مستند «ماه در تکه آینه» به کارگردانی الهام حسامی پشت صحنه‌ فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار است که بهترین فیلم جشنواره سی و هفتم فجر نیز شناخته شد.

در این مستند که اکران خود را از اوایل خردادماه آغاز کرد و در سال 1399 ساخته شده، نرگس آبیار، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، پدرام شریفی، آرمین رحیمیان، بانیپال شومون و امین میری حضور دارند و در این فیلم با شخصیت‌های واقعی در خانواده‌ فائزه منصوری گفت‌وگو می‌شود.

کارگردان این مستند معتقد است ساخت مستند پشت صحنه زحمت زیادی دارد و صبر بسیار می‌طلبد، هم‌چنین محوریت دادن به راش‌های انبوه و اتفاقات گوناگون پشت صحنه یک اثر سینمایی با در نظر گرفتن ذائقه و توقع مخاطب غالب این دست مستندها کار دشواری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها