کد خبر: 508014
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۰۹:۳۹:۲۴
| |

الاخبار گزارش داد:

برنامه جاسوسی بن سلمان علیه مخالفان برای رسیدن به پادشاهی

ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان، فنون جاسوسی را از الهام بخش خود، محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی آموخته و در شرایط فعلی اش یقین دارد که برای هموار کردن مسیر پر از مانع خود برای رسیدن به پادشاهی، به این آموخته نیاز دارد.

برنامه جاسوسی بن سلمان علیه مخالفان برای رسیدن به پادشاهی
کد خبر: 508014
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۰۹:۳۹:۲۴

اعتمادآنلاین| الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم ملاک حمود نوشت: ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان، فنون جاسوسی را از الهام بخش خود، محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی آموخته و در شرایط فعلی اش یقین دارد که برای هموار کردن مسیر پر از مانع خود برای رسیدن به پادشاهی، به این آموخته نیاز دارد. شاهزاده سعودی که وجهه خود را در دو سال اول به تلاش برای ایجاد تغییراتی چشم گیر و رسیدن به دوران پسا نفت گره زده و غرب را متوجه تحولات بزرگی کرد که براساس چشم انداز 2030 در عربستان ایجاد می‌شود. به موازات رضایتی که آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ از بن سلمان داشت، جریانی به راه افتاد که وظیفه آن، نابودی مخالفانِ رسیدن ولی عهد سعودی به پادشاهی بود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در تابستان 2017، که بن سلمان پس از کنار زدن محمد بن نایف، ولی عهد شد، حکومت سعودی مسئولان امنیتی سابق را برکنار کرده و دستگاه اطلاعاتی تازه‌ای را تشکیل دادند تا مستقیما زیر نظر دیوان پادشاهی فعالیت کند. علاوه بر اینکه بازداشت منتقدان سیاست‌های نظام سعودی از جمله علمای دینی و فعالان حقوقی هم آغاز شد. اما ولی عهد سعودی به این بازداشت‌ها و حذف منتقدان خود تحت عنوان مبارزه با فساد، اکتفا نکرد و به دنبال آن، عربستان سعودی به سمت جاسوسی رفت تا از آن بعنوان راهی برای بازدارندگی در برابر مخالفان و بستن دهان آن‌ها ولو بوسیله کشتن و تکه تکه کردنشان، استفاده کند.

در پایان سال 2016، یعنی دو سال پس از شروع حکومت ملک سلمان بن عبدالعزیز، شرکت «ان اس او» اسرائیل وارد مذاکراتی با مسئولان اطلاعاتی عربستان شد تا جاسوس افزاری تحت عنوان «پگاسوس» را به ریاض بفروشد. این شراکت با چراغ سبز وزارت امنیت اسرائیل انجام شد تا براساس آن، برنامه‌های خاصّ تجسس و هک به مسئولان سعودی فروخته شود. مشارکت بین عربستان و اسرائیل در این زمینه حتی پس از ترور خاشقچی نیز ادامه پیدا کرد.

طبق گزارش نیویورک تایمز که روز شنبه منتشر شد، تحلیلی در روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل حاکی از آن است که دلیل اصلی سکوت رسمی اسرائیل در برابر اینگونه همکاری‌ها آن است که نمایندگان شرکت‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیلی به توصیه موسسه امنیتی این رژیم، وارد عربستان شده اند، البته به شرطی که این دیدار‌ها و جلسات، سری باقی بماند.

با شروع سال 2017، «ان اس او» برنامه‌های هک پیشرفته خود را به دستگاه اطلاعاتی عربستان فروخت، تا از سوی تیم سعود القحطانی، مشاور دیوان پادشاهی، که در سال 2018 به صدور دستور ترور خاشقچی متهم شد، مورد استفاده قرار گیرد. سکوت طولانی تل آویو در مورد جنایت قتل خاشقچی، شاهدی است برای «حالت ناچاری» اسرائیل در مورد این مساله، هر چند که یک ماه بعد از این حادثه، نتانیاهو جنایت ترور خاشقچی را وحشتناک توصیف کرده و همزمان بر ضرورت تعامل درست با پرونده تاکید نمود. گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی حاکی از ورود ریاض و تل آویو به تماس‌های غیر رسمی از سال 2014 است، که بن سلمان این تماس‌ها را با دیدار خود با نتانیاهو در سال گذشته به اوج رساند، بدون اینکه دیدار مذکور منجر به توافقی برای عادی سازی روابط شود.

ماشین جاسوسی عربستان سعی دارد فعالیت خود را گسترش داده و تعداد بیشتری از مخالفانی را هدف بگیرد که آینده بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی را تهدید می‌کنند.

در سال 2020، خبرگزاری بلومبرگ رابطه مساله تجسس کارمندان شرکت توئیتر به نفع عربستان در سال 2015 با بازداشت معارضان سعودی از جمله عبدالرحمن السدحان که در مارس 2018 توسط پلیس مخفی دستگیر شد را افشا کرد. همچنین آژانس‌های حقوقی هویت شش سعودی که حساب‌های کاربری ناشناسی داشتند را شناسایی کردند و این افراد به جرم انتقاد از حکومت سعودی بازداشت شدند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز از سوء استفاده عربستان سعودی از ایجاد اختلال در شبکه بین المللی تلفن‌های همراه برای ردیابی سعودی‌هایی که به آمریکا سفر می‌کردند و همچنین رصد و تجسس تحرکات آن‌ها پرده برداشت. طبق گزارش این روزنامه، حکومت سعودی میلیون‌ها درخواست برای ردیابی سرّی سعودی‌های حاضر در آمریکا داشته و به دنبال آن بوده که این مهم را از طریق تلفن‌های همراه آن‌ها انجام دهد. این درخواست‌ها از سوی سه شرکت موبایل در عربستان مطرح شده که «سعودی تیلیکوم» و «موبایلی» از آن جمله هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها