کد خبر: 508039
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۱۰:۳۵:۰۰
| |

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا:

اختیارات ستادملی مبارزه با کرونا مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی است / رهبری با زبان و عمل دوگانگی علم و دین را در ماجرای کرونا حل کردند / در 8 سال گذشته در زمینه بهداشت و درمان کار بی‌نظیری در کشور انجام شده / دوگانه‌های شکل گرفته در طول شیوع کرونا ر

رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: تاکنون 573 مصوبه را در رابطه با کرونا ابلاغ و اجرایی کردیم.

اختیارات ستادملی مبارزه با کرونا مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی است / رهبری با زبان و عمل دوگانگی علم و دین را در ماجرای کرونا حل کردند / در 8 سال گذشته در زمینه بهداشت و درمان کار بی‌نظیری در کشور انجام شده / دوگانه‌های شکل گرفته در طول شیوع کرونا ر
کد خبر: 508039
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۱۰:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: تاکنون 573 مصوبه را ما در رابطه با کرونا ابلاغ کردیم و دقیقاً مصوبات این جلسات که در واقع جزء نهادسازی‌های نظام است، اجرایی شد.

به گزارش ایلنا، رئیس جمهور ادامه داد: نظام ما از آغاز درگیری با بیماری کرونا این احساس را کرد که یک نهاد جدیدی را نیاز دارد برای اینکه بتواند با این ویروس مقابله کند، این نهاد از طریق شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و مقام معظم رهبری آن را تایید کردند و اختیارات این جلسه را مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دادند.

وی ادامه داد: اختیارات ستادملی مبارزه با کرونا جلسه را مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دادند و لااقل کمتر این اتفاق می‌افتد که نهادی مساوی با شورای عالی امنیت ملی باشد. در تمامی این جلسات هم نیروهای مسلح حضور داشتند هم قوای دیگر؛ یعنی این جلسه تنها جلسه قوه اجرایی و دولت نبود؛ قوه اجرایی، نیروهای مسلح، فرمانده ناجا، قوه قضاییه و دادستان کل شرکت می‌کردند و همچنین از طرف مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس که آن زمان نایب رئیس مجلس بودند حضور داشتند و تقریباً یک چیزی شبیه ترکیب شورای عالی امنیت ملی بود.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: از اواخر بهمن که مطلع شدیم کرونا وارد کشور شده است، جلسه شورای عالی امنیت ملی در سوم اسفند تشکیل شد و برای ستاد تصمیم‌گیری شد و در کنار این ستادها کمیته‌های مختلفی تشکیل شد و رؤسای کمیته‌ها تشکیل شده و تلاش کردند.

وی ادامه داد: 78 مصوبه در ستاد ملی و 78 مصوبه در کمیته به تصویب رساندنیم. وزارت بهداشت هم در خط مقدم قرار داشت که از همه تشکر می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است، یعنی در هر مورد بحث و بررسی و تصمیم‌گیری کردیم؛ چه در کمیته‌ها و چه رؤسای کمیته‌ها. در چهار رده این تصمیمات پخته می‌شدند، موضوعات در وزارت بهداشت، قرارگاه عملیاتی، رؤسای کمیته‌ها و بعد در ستاد نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفتند. احمدالله تصمیمات پخته و هیچ تصمیمی برخلاف روند علمی جهان نبوده است. البته از تجربه جهانی نیز استفاده کردیم و دانشمندان ما نیز پژوهش‌های مختلفی داشتند که در سطح جهان معرفی کردند.

وی با بیان اینکه ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه از آغاز بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم، گفت:‌ در اوایل کسی به کسی کمک نمی‌کرد، ما که تحریم هم بودیم؛ برای ماسک هم کسی به کسی کمک نمی‌کردد کشورهای دیگر ماسک را از یکدیگر می‌قاپیدند. همچنین ونتیلاتور، تخت‌های ویژه و سایر تجهیزاتی که نیاز داشتیم کسی حاضر نبود آنها را به ما بدهد بلکه بر امکانات داخلی خودمان تکیه کردیم و بحمدالله موفق بودیم.

رئیس‌جمهور گفت: وزارت بهداشت درمان و همه تلاش کردند؛ علیرغم تحریم‌ها هم برای مسائل مالی و ارزی بانک‌ مرکزی و بانک‌های دیگر یاری کردند. همچنین نیروهای مسلح با همه توان به صحنه آمدند و قرارگاه ویژه‌ای را تشکیل دادند. سپاه، ارتش و ناجا که همیشه در این مسیر حضور داشت، همچنین قوه قضاییه و مجلس نیز ما را یاری کردند. صدا و سیما نیز نقش زیادی در این شرایط داشت؛ چراکه هم باید مصوبات را منتشر و بعد تبیین می‌کرد و هم با آنچه که رسانه‌های خارجی سیاه‌نمایی می‌کردند مقابله می‌کرد که بسیار موثر عمل کردند تا اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم.

وی ادامه داد: ما بی مشکل نبودیم چراکه مسائلی افکار عمومی مطرح میشد و یا خارج‌نشینان درست می‌کردند یا برخی اختلاف سلیقه‌ها دوگانه‌هایی ایجاد می‌شد. اولین آن دوگانه علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود. می‌گفتند یا باید پزشکی و آنچه که به بهداشت درمان مربوط است را مدنظر بگیریم یا دعا و توسل و متکی شدن به ارواح طیبه بزرگان را در نظر بگیریم. علم در کنار دین و یافته‌های علمی و یقینی بشری است. اتکای ما هم به خداست و باید از همه امکانات علمی استفاده و بهره‌برداری کنیم. یک دوگانه بسیار خطرناکی بود در رفع این دوگانگی و مقام معظم رهبری کمک کردند و گفتند «من تابع مصوبات ستاد هستم»؛‌ در عمل هم ایشان هم این کار را کرد و اگر جلسه‌ای بود همه پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. ایشان هم با زبان هم با عمل این دوگانگی را حل کرد. مراجع حوزه یا دانشمندان و فرهیختگان نیز به صحنه آمدند و حتی یک عالم و یک فرد عالی مقام نبود که بخواهد این دوگانگی را ایجاد کند هر چند که یک عده در سطوح پایین حرف‌هایی می‌زدند.

رئیس‌جمهور گفت: یک دوگانگی دیگری به وجود آمد که آیا باید پروتکل حفظ شود یا مغازه‌ها باز باشد اما به این اصل رسیدیم که سلامت در اولویت اما معیشت هم مهم است. تولیدکنندگان ما کارهای خود را انجام دادند و همه تولیدی‌ها حتی یک روز هم تعطیل نشد اما پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. همه خدمات هم از حمل و نقل و انرژی و همه چیز انجام شد، منتها در چهارچوب پروتکل‌ها و گاهی لازم شد یک یا دو هفته مغازه‌ها تعطیل شود و سفرها تعطیل شد و این دوگانگی را هم نگذاشتیم شکل بگیرد و عبور کردیم.

وی ادامه داد: مساله بعدی مساله آئین‌های دینی بود که بعضی می‌خواستند مطرح کنند اما آئین‌ها هم برگزار شد که گفتیم در این حوزه باید پروتکل‌ها بیشتر رعایت شود. در بحث آموزش خیلی بحث بود و من نمی‌خواهم به بحث‌های اولیه برگردم. گفته شد آیا مدارس و دانشگاه‌ها باید تعطیل شوند و این فضای مجازی و سیستم ارتباطات کمک کرد و ما دیدیدم آموزش میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو صورت گرفت و فضای مجازی و صدا و سیما ما را یاری کرد.

روحانی افزود: در خصوص واکسن هم دو گانگی ایجاد شد که آیا واکسن بخریم یا واکسن داخلی تولید کنیم و مرجع ما وزارت بهداشت بود که هر کجا واکسن مورد تائید بود، خریداری شد. در داخل هم باید کمک کنیم و واکسن داخلی ما هم خیلی از واکسن جهانی عقب نبود. واکسن ساختن کار 6 ماه و یکسال نیست و گاهی واکسن‌هایی 12 تا 15 سال طول کشیده تا درست شود. دنیا هم به این نتیجه رسید که بصورت اضطرار ساخته شود. در جمع، واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست، الان یکی از موفقیت‌های ما در کل مساله واکسن است. یکی از موارد مهم نوع مدیریت این داستان و جلوگیری از ایجاد این دوگانگی‌ها است.

روحانی گفت: البته حساب خط مقدم کادر درمان و پزشکان جدا است که هزینه و شهید دادند. هیچ کسی عقب نرفت و همه در یک مسیر حرکت کردند و فرهیختگان دانشگاه و حوزه، تقریبا هم‌صدا و واحد بودند. احزاب و جناح‌ها ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند اما در این صحنه همه حضور داشتند.

وی ادامه داد: خوشحالم که در طول این یک سال و نیم علاوه بر تخت‌های بیمارستانی که در این هشت سال آماده کردیم موارد زیادی را اضافه کردیم، باید بگویم در این هشت سال در بهداشت و درمان کار بی‌نظیری صورت گرفته که در دوران کرونا هم موفق شدیم 13 هزار تخت بیمارستانی و ویژه اضافه کنیم این یک رقم بسیار بزرگ و عظیمی است و همین امروز بعد از ظهر نزدیک 2 هزار تخت بیمارستانی افتتاح می‌کنیم. یک بیمارستان هزار تخت خوابی در مراحل پایانی است که بزرگترین بیمارستان تاریخ ایران می‌شود. بزرگترین و مجهزترین بیمارستان ما آماده افتتاح است و مراحل نهایی در حال انجام است. این یکی از افتخارات بزرگ ما است.

وی افزود: واکسن یکی از افتخارات بزرگ ما است. آن‌هایی که می‌خواستند به ما واکسن بدهند و ندادند، برای مثال کواکس که به ما دیر واکسن داد. ما قرارمان این بود تا پایان این دولت 65 ساله‌ها و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسینه شوند و الان یک قدم جلو هستیم و تا پایان این دولت هم ان‌شاالله قولی که دادیم در خصوص واکسیناسیون افراد پرریسک و مشاغل پرخطر انجام شود. انشاالله این روند ادامه پیدا می‌کند و امیدوارم در کنار واکسن خارجی، واکسن داخلی ما هم کم کم وارد بازار شود و می‌توانیم بگوییم در این دو زمینه یعنی تخت‌های بیمارستانی و دارو و امکانات کار ما کار قابل قبولی است و تلاش زیادی شده گرچه الان در پیک پنجم روزهای سختی را می‌گذرانیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر بخواهم تشکر کنم قبل از هر چیز باید از کل مردم ایران تشکر کنم که با ما و توصیه‌های پزشکی و ستاد همراهی کردند. اگر مردم همراهی نمی‌کردند، موفقیت نداشتیم همین مردم در تولید هم حضور داشتند و همین باعث شد ما صف خرید برای امکانات بهداشتی نداشتیم این در سایه این بود که همه بخش‌ها در این مدت حضور فعال داشتند و نهادهای دیگر هم حرکت خوبی داشتند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: در پایان لازم می‌دانم ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌هایی که در این مدت به مدیریت بحران کرونا کمک کردند چند نکته را ذکر کنم. نخست اینکه در این مقطع بحرانی کرونا ایستادگی مدافعان سلامت ما به عنوان یک نقطع درخشان در تاریخ ما ثبت شده است. کادر درمانی ما در همه بخش‌ها ایستادگی و فداکاری و ایثار کردند.

وی افزود: مساله دوم همبستگی همه نیروها و نهادها و مردم در این زمینه بود. نکته سوم واکسن بود که به خوبی به آن دسترسی پیدا کردیم؛ هم داخلی و هم خارجی و نکته آخر اینکه همه مردم عزیز ما بدانند که عامل اصلی حفاظت در برابر بیماری همچنان اجرای پروتکل‌های پیشگیری است، حتی آن‌ها که واکسن دریافت کرده‌اند، باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

روحانی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا باید تا زمانی که اکثریت قاطع 70 الی 75 درصدی جامعه واکسن دریافت کنند، ادامه داشته باشد و البته در دنیا هم یک اطمینانی در این زمینه حاصل شده باشد؛ چراکه ممکن است ما واکسن زده باشیم اما کشوری که با آن رفت و آمد داریم، به ویروس آلوده باشد و سویه جدیدی در آنجا بروز پیدا کند.

وی افزود: من از کمک‌های مومنانه مردم هم بسیار متشکرم که در مقاطع مختلف به کمک دولت آمدند. در این زمینه دولت هم در حوزه‌های مالی در مواردی مانند وام یا استمهال اگر لازم بود، در حد توان خود اقدام کرد؛ در مساله مستأجرین هم اقدامی که امکانپذیر بود، انجام دادیم. ما در دو مقطع برای چند میلیون از عزیزانی که گرفتار بودند، بسته‌های کمک معیشتی را انجام دادیم و خداوند ان‌شاءالله این خدمت و این تلاش را مورد قبول خود قرار دهد.

رئیس دولت تدبیر و امید بیان داشت: مردم عزیز ما بدانند آنچه ما توان داشتیم، برای مقابله با کرونا انجام دادیم و فکر می‌کنم که مسئولان در کنار یکدیگر توانسته‌اند در این مسأله بیماری به خوبی به وظیفه خودشان عمل کنند و این مساله ان‌شاء‌الله در دولت سیزدهم ادامه پیدا می‌کند و این ستاد هم تعطیل نخواهد شد. تا امروز 77 جلسه در دولت دوازدهم بود و جلسه آینده در دولت سیزدهم برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها