معاریو:

موشک‌های حزب‌الله اسرائیل را به اتخاذ تصمیمات مهم مجبور خواهد کرد

یکی از معضلات اصلی پیش روی رژیم صهیونیستی در مرحله فعلی تلاش حزب‌الله لبنان برای ایجاد قابلیت ها و به روز رسانی و توسعه موشک های نقطه زن است و همین امر علاوه بر قدرت حزب الله در شلیک روزانه هزاران موشک به سمت اراضی اشغالی، خطرات علیه جبهه داخلی و تاسیسات استراتژیک حساس این رژیم را افزایش داده است.

موشک‌های حزب‌الله اسرائیل را به اتخاذ تصمیمات مهم مجبور خواهد کرد
کد خبر: 508292
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۳:۴۹:۲۰

اعتمادآنلاین| تام لف رام، خبرنگار روزنامه معاریو گفت، ارزیابی های اسرائیل نشان می دهد که حزب الله دهها موشک نقطه زن در اختیار دارد و به توسعه کمی و کیفی آن ادامه می دهد و همین معضل موشک های نقطه زن اسرائیل را وادار خواهد کرد تا تصمیمات مهم و قاطعی در مورد نحوه برخورد با آن در سالهای آینده اتخاذ کند. مخصوصا بعد از اینکه رژیم صهیونیستی مرکز توسعه موشک های نقطه زن حزب الله را در سوریه هدف گرفت، این حزب پروژه موشکی خود را از سوریه به لبنان منتقل کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود، اما آنچه در حال حاضر رخ می دهد مسابقه زمان است زیرا اسرائیل می داند که حزب الله فناوری بالایی برای توسعه قابلیت های موشکی خود در اختیار دارد.

لف رام گفت، از طرفی صنایع امنیتی اسرائیل هم می داند که علاوه بر قابلیت های تهاجمی و اطلاعاتی، می تواند با تکیه بر سیستم پدافند هوایی که متکی به لیزر است، پروژه موشکی حزب الله را مختل کند اما این امکانات به زمان بیشتری نیاز دارد.

خبرنگار معاریو گفت، تحولات پدافند هوایی اسرائیل طرف مقابل را بر آن داشت که تلاش ها برای توسعه قابلیت های موشکی خود را به لحاظ کمی و کیفی و نیز قدرت پرتاب موشک ها افزایش دهد بدون اینکه ارتش اسرائیل بتواند محل پرتاب این موشک ها را شناسایی کرده یا پرتاب موشک ها را متوقف کند. اتفاقی که در عملیات "نگهبان دیوارها" رخ داد و به زنگ خطری برای این رژیم بدل شد و ناکامی ارتش آن را در برخورد با این معضل ثابت کرد.

وی افزود، این بدان معناست که ممکن است این سناریو در صورت رویارویی مجدد با حزب الله بار دیگر هم تکرار شود و اسرائیل نتواند با تعداد زیادی موشک نقطه زن که از چندین مکان و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می شوند، مقابله کند.

لف رام گفت، آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل قبلا گفته بود، "اینکه حزب الله تعداد زیادی موشک های متعارف و صدها موشک نقطه زن در اختیار دارد نقض خطوط قرمز و به نوعی توجیهی برای وقوع جنگ است". اما در این مرحله انجام چنین اقدامی آسان نخواهد بود. چرا که در شرایطی که لبنان در وضعیت فروپاشی کامل قرار دارد، جهان اسرائیل را به کشاندن منطقه به ورطه جنگ متهم خواهد کرد.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا اسرائیل می تواند خودش را راضی کند که با توجه به افزایش احتمال رویارویی، حزب الله این امکانات را در اختیار داشته باشد، می گوید، به همین دلیل بعید نیست که سرویس های امنیتی اسرائیل در ماههای آتی تلاش خود را از طریق کانال های محرمانه برای ایجاد اختلال در پروژه موشکی حزب الله دوچندان نکنند.

خبرنگار معاریو گفت، مساله مطلوب از ارتش اسرائیل این است که برای فلج کردن قدرت حزب الله در پرتاب موشک های نقطه زن قبل از پرتاب آنها در آمادگی کامل باشد.

وی در پایان گفت، به هرحال به نظر می رسد اسرائیل به یک دوراهی حساس نزدیک شده است و باید تصمیم بگیرد که چگونه با سیستم موشکی نقطه زن که این حزب در صدد توسعه و افزایش تعداد آن در دوره ریاست کوخاوی و شاید در سال آینده است، برخورد کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها