کد خبر: 508369
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ۰۸:۵۶:۴۹
| |

نتایج یک نظرسنجی نشان داد:

جهش های ویروس کرونا، تهدیدی برای بهبود تقاضا برای نفت/ قیمت در نزدیکی 70 دلار می ماند

نتایج یک نظرسنجی نشان داد به علت بهبود اقتصادی در جهان و بازگشت کمتر از انتظار نفت ایران به بازار، قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی در نزدیکی 70 دلار در هر بشکه فروخته خواهد شد اما انواع جدید ویروس کرونا، افزایش قیمت را محدود خواهد کرد.

جهش های ویروس کرونا، تهدیدی برای بهبود تقاضا برای نفت/ قیمت در نزدیکی 70 دلار می ماند
کد خبر: 508369
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ۰۸:۵۶:۴۹

اعتمادآنلاین| نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد به علت بهبود اقتصادی در جهان و بازگشت کمتر از انتظار نفت ایران به بازار، قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی در نزدیکی 70 دلار در هر بشکه فروخته خواهد شد اما انواع جدید ویروس کرونا، افزایش قیمت را محدود خواهد کرد.

به گزارش فارس و بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند قیمت نفت برنت به طور متوسط به بشکه ای 68.76 دلار در هر بشکه خواهد رسید که اندکی بیش از برآورد ماه ژوئن یعنی 67.48 دلار در هر بشکه است. متوسط قیمت نفت برنت تا این زمان از سال حدود 66.57 دلار در هر بشکه بوده است.

کارستن منکه، تحلیلگر موسسه جولیوس بائر معتقد است: «اوج و فرود موج های ویروس کرونا طی ماه های باقی مانده از سال میلادی، بیشتر بر احساس حاکم بر بازار تاثیر خواهد داشت تا عوامل موثر بر عرضه و تقاضا چراکه انتظار نداریم سیاست گذاران به هیچ وجه قوانین و اقدامات قرنطینگی سخت و گسترده اعمال کنند.»

«سیاست های نفتی همچنان دلیل بی ثباتی خواهد بود به ویژه اگر قیمت ها در تابستان بیش از حد افزایش یابد، سبب می شود به تولیدکنندگان برای واکنش نشان دادن، فشار بیاید.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش، موسوم به اوپک پلاس در اوایل ماه جولای پس از اینکه قیمت نفت به بالاترین رقم در 2 سال و نیم اخیر رسید، توافق کردند تا عرضه نفت را از ماه آگوست تا دسامبر 2021، دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

در عین حال، از آن جایی که تحلیلگران بر سر امکان رسیدن قیمت نفت به 80 دلار در هر بشکه اختلاف نظر دارند، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که این سطح ثابت نباشد.

فرانک شالنبرگ، تحلیلگر LBBW گفت: «با توجه به افزایش تولید اوپک پلاس، احتمال بازگشت تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال 2021 وجود دارد و هنوز ویروس کرونا تهدیدی برای آرام کردن دوباره تقاضا برای نفت به شمار می رود. من فکر می کنم 70 دلار در هر بشکه سطح واقعی و حقیقی برای قیمت نفت است.»

در حالی که سازمان اوپک و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کنند که تقاضا برای نفت در سال 2022 به سطح پیش از شیوع همه گیری برسد، کشورهایی در آسیا نظیر چین دوباره در حال محدود کردن رفت و آمدها هستند تا افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهند.

به نوشته این گزارش، قیمت نفت احتمالا امسال به علت تاخیر در بازگشت نفت ایران به بازار که در انتظار لغو تحریم های آمریکاست، تقویت خواهد شد.

بازارهای جهانی در روز جمعه آخرین روز کاری بازارها با افزایش بسته شد.

به دنبال رشد سریع تر تقاضا نسبت به عرضه و انتظار برای آرام شدن تاثیرات افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در سراسر جهان به علت انجام واکسیناسیون، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و نفت برنت چهارمین ماه افزایشی را ثبت کرد.

هر بشکه نفت برنت با31 سنت افزایش 75.41 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 33 سنت افزایش 73.95 دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته بیش از 2 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. در عین حال، نفت برنت در ماه جولای افزایش 1.6 درصدی قیمتی را ثبت کرد که چهارمین افزایش متوالی قیمت به شمار می‌رود.

اما نفت خام آمریکا، تغییری طی ماه گذشته در متوسط قیمت نداشت.

همچنین، الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت مصرف نفت در سراسر جهان در حال افزایش است.

«تقاضا و مصرف در حال افزایش است. البته، ویروس کرونا هنوز هست، اما قرنطینه‌هایی مثل قبل وجود ندارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها