مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

جز شفافیت درباره طرح صیانت راه دیگری نداریم / گروهی از افرادا خبره طرح صیانت را تدوین کرده‌اند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ جز اقناع افکار عمومی و شفافیت در خصوص بررسی این طرح و اینکه مردم را صادقانه در جریان بررسی قرار دهیم راه دیگری نداریم، تاکید دارم بررسی ها نسبت به این طرح باید واقع بینانه باشد.

جز شفافیت درباره طرح صیانت راه دیگری نداریم / گروهی از افرادا خبره طرح صیانت را تدوین کرده‌اند
کد خبر: 508382
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ۰۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که قرار است به صورت اصل 85 و در کمیسیون مشترک بررسی شود، گفت: تمام کشورهای جهان با توجه به فرهنگ و قانون اساسی شان برای فضای مجازی دارای قواعد و قوانینی هستند، پس در اصل اینکه فضای مجازی نیازمند توجه جدی است و قطعا باید نسبت به ابعاد مختلف آن تدابیر کارشناسی اندیشیده شود شکی نیست، اما بحث بر سر این است که طرح فعلی ما تا چه میزان می‌تواند هدف ساماندهی فضای مجازی را محقق سازد؟

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: گروهی از افراد خبره این حوزه این طرح را تدوین کرده‌اند، اوایل مجلس یازدهم این طرح بارگذاری شد و در دو مقطع در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی شد و اکنون هم بدین شکل قرار است بررسی شود.

نماینده خرم آباد با بیان اینکه مخالف بررسی این طرح طبق اصل 85 است، بیان کرد: نظر من این است که این طرح با توجه به حساسیت های اجتماعی که به همراه دارد در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود، چرا که ممکن است بررسی و تصویب این طرح صرفا در یک کمیسیون موجب شود هدف قانون گذار با آنچه در جامعه انعکاس پیدا می‌کند خیلی فاصله داشته باشد و یا در بررسی ها، نظارت عمومی و نظارت مجلس همراه نباشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اظهار کرد: با بررسی این طرح در صحن علنی مجلس، بررسی ها در افکار عمومی جایگاه مناسبی پیدا می‌کند و همچنین پیشنهادات مردم و بازتاب های اجتماعی هم در بررسی ها دیده می شود و زمانی که تمام نمایندگان به توافق قطعی در جمع بندی ها برسند مشخص می‌شود که این طرح یک پشتوانه مثبتی درون خود مجلس هم دارد و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، در عمل و اجرا هم موفق تر است.

ویس کرمی بیان کرد: به هر شکل باز هم جز اقناع افکار عمومی و شفافیت در خصوص بررسی این طرح و اینکه مردم را صادقانه در جریان بررسی قرار دهیم راه دیگری نداریم، تاکید دارم بررسی ها نسبت به این طرح باید واقع بینانه باشد، برای مثال باید توجه کنیم اگر در قسمتی از طرح به لحاظ تکنولوژی و فناوری قادر به انجام کاری نیستیم با قید کردن آن در قانون فقط یک اثر اجتماعی منفی ایجاد می‌کنیم. برخی مسائل در حوزه فرهنگی مطرح است برخی هم در حوزه فناوری ما در برخی مسائل حوزه فناوری هم اکنون و حتی در آینده نزدیک نمی‌توانیم مسائل را کنترل کنیم پس باید واقع بینانه به مباحث نگاه کرد.

وی ادامه داد: جمع بندی مباحث در کمیسیون مشترک سخت است، چرا که بررسی موضوع از سوی نمایندگان از کمیسیون های مختلف به وقت بیشتری نیاز دارد و نمایندگان باید زمان بیشتری را در نظر بگیرند، کمیسیون مشترک چالش هایی دارد و خیلی از کارهایی که در کمیسیون مشترک بررسی شده موفق نبوده اند، اما اگر موضوع در کمیسیون فرهنگی بررسی شود کار راحت تر پیش می رود.

ویس کرمی در پایان اضافه کرد: به هرشکل معتقدم در بررسی های طرح باید به این مهم توجه شود که موارد قابلیت اجرایی داشته باشند، نه اینکه صرفا بر کاغذ نوشته و قابل اجرا نباشند، پس این قانون باید حکیمانه نوشته شود و مواردی چون رعایت منافع کسب و کارهای فضای مجازی، رعایت منافع و مصلحت کشور، توجه به حقوق کاربران و جلوگیری از شیادی ها فضای مجازی در آن دیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها