ابعاد تازه‌ای از قحطی در کره‌ شمالی:

سئول: پیونگ یانگ ناگزیر به عرضه ذخایر ارتش شده است

کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی این کشور به منظور مقابله با تبعات موج گرما و خشکسالی، ناگزیر به عرضه عمومی ذخایر اضطراری برنج خود شده است.

سئول: پیونگ یانگ ناگزیر به عرضه ذخایر ارتش شده است
کد خبر: 508719
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ۱۰:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| موج گرما و خشکسالی تولید برنج، ذرت و سایر محصولات کشاورزی را در کره شمالی از بین برده و موجب تلفات عمده در میان دام‌ها شده است. همزمان، همه‌گیری طولانی مدت بیماری کووید-19 در این کشور موجب شده تا فقر فراگیرتر شود؛ چنان که ناظران مسایل کره شمالی معتقدند تا پاییز که موعد برداشت محصولات کشاورزی فرا می‌رسد، فقر و گرسنگی در این کشور ابعاد وخیم‌تری پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از یورو نیوز، در چنین شرایطی، آژانس ملی جاسوسی کره جنوبی اعلام کرد در نشست غیرعلنی کمیته پارلمانی کره شمالی بر لزوم عرضه عمومی ذخایر برنج این کشور که از سوی ارتش برای دوران جنگ تدارک دیده شده، تاکید شده است.

آژانس جاسوسی کره جنوبی همچنین از قول کیم بیونگ کی، نماینده پارلمان کره شمالی نقل کرده که ذخایر غلات کشور رو به اتمام است و ذخایر برنج این کشور نیز برای تامین نیاز 26 میلیون نفر حدود 1 میلیون تُن کمبود دارد.

حکومت کره شمالی در تلاش است تا قیمت غلات را با هدف جلب رضایت عمومی کنترل کند ولی قیمت برنج، مهمترین محصول کشاورزی کره شمالی، از اوایل امسال به یکباره دو برابر شده است. به همین دلیل، احتمال دارد که ذخایر اضطراری این کشور با هدف پایین آوردن قیمت‌ها با نرخ پایین عرضه شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اخیرا مبارزه با خشکسالی را «مسئله‌ای ملی» دانسته و از تمامی شهروندان کشورش خواسته تا در کارزاری ملی برای حل این مساله مشارکتی جدی داشته باشند.

بانک مرکزی کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد که تخمین زده می‌شود اقتصاد کره شمالی در سال گذشته 4.5 درصد کوچک‌تر شده و بزرگترین انقباض خود را از سال 1997 تا کنون تجربه کرده باشد. داده‌های منتشر شده توسط چین نیز نشان می‌دهد که حجم تجارت این کشور با کره شمالی به عنوان بزرگ‌ترین متحد اقتصادی پیونگ‌یانگ، در سال گذشته میلادی حدود 80 درصد کاهش یافته است.

قانونگذاران کره جنوبی گفته‌اند که کره شمالی خواستار لغو تحریم‌ها علیه واردات کالای لوکس و صادرات فلزاتش است.

آنها همچنین گفتند، کره شمالی به یک میلیون تن برنج نیاز دارد چون اقتصاد این کشور به شدت بابت پاندمی کرونا و توفان‌های سال گذشته آسیب دیده است.

مون جائه این در حالیکه بهبود روابط دیپلماتیک و اقتصادی را با کره شمالی در اولویت اصلی خود قرار داده که آمریکا تاکید کرده احیای روابط با این کشور منزوی تا وقتی صورت می‌گیرد که پیونگ یانگ از برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش دست بردارد.

کره شمالی از 2006 شش آزمایش اتمی و موشکی با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا انجام داده است.

شورای امنیت سازمان ملل یکسری تحریم‌های گسترده علیه کره شمالی وضع کرده که شامل شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این کشور می‌شود چون برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش بر خلاف قطعنامه‌های این سازمان بین المللی است.

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تحریم‌هایی را علیه کره شمالی وضع کرده‌اند اما این تحریم‌ها برای سایر کشورها الزام‌آور نیست.

یکی از مقام‌های ارشد در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مارس به رویترز گفته بود که کره شمالی از اوسط فوریه به تماس دیپلماتیک غیرمستقیم پاسخی نداده است.

دولت بایدن در توصیف علنی رویکرد خود در قبال کره شمالی محتاط بوده و می‌گوید که در پی تعامل بی‌سابقه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق با کیم جونگ اون، یک بازنگری جامع در زمینه سیاست کشورش با دولت پیونگ یانگ انجام داده است.

کره شمالی از 2017 و پیش از دیدار تاریخی کیم با ترامپ در 2018 هیچ سلاح اتمی یا موشک بالستیک دوربرد آزمایش نکرده است.

این دیدار و دو دیدار بعدی با هدف ترغیب کره شمالی برای دست کشیدن از برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش بی‌نتیجه بود.

ناظران مستقل تحریم سازمان ملل متوجه شدند که در 2020 کره شمالی برنامه‌ها موشکی و اتمی خود را حفظ و ارتقا داده که نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل است و با حملات هکری و سرقت 300 میلیون دلار به تامین مالی آنها پرداخته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها