کد خبر: 509116
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۰:۳۷:۰۰
| |

مرگ بازیگری که فرصت‌ها را می‌شناخت

روزنامه اعتماد نوشت: اولیور هاردی بازیگر بااستعدادی بود و می‌گویند فرصت‌ها را می‌شناخت و از دست‌شان نمی‌داد. گام به گام در این حرفه پیش رفت تا اینکه سال 1921 در فیلم «سگ خوش‌شانس» با استن لورل همبازی شد.

مرگ بازیگری که فرصت‌ها را می‌شناخت
کد خبر: 509116
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اولیور هاردی بازیگری را از سال 1914 شروع کرد اما با مجموعه فیلم‌های لورل و هاردی به شهرت و محبوبیت رسید. مجموعه فیلم‌هایی که از 1927 تا 1951 ساخته شدند و تعدادشان به 106 فیلم می‌رسد، 24 فیلم صامت، 45 فیلم کوتاه، 27 فیلم بلند. همه این فیلم‌ها کمدی‌اند، هرچند داستان‌های مختلفی را - از خانوادگی و جنگی گرفته تا ترسناک - روایت می‌کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، اولیور هاردی زمستان 1892 در هارلم ایالت جورجیا متولد شد. پدرش کهنه‌سرباز جنگ داخلی و یکی از سربازان جبهه تجزیه‌طلبان (ائتلاف ایلات‌های جنوبی) بود و حتی زخمی از آن جنگ را روی بدنش داشت. بعد از جنگ در اداره دارایی همان منطقه مشغول به کار شد و جز اولیور 4 فرزند دیگر هم داشت. سال 1893 برای نجات یکی از پسرانش که در رودخانه افتاده بود به آب زد و هرچند نجاتش داد، خودش حریف جریان رود نشد و زیر آب رفت. اینچنین بود که زندگی اولیور هاردی با تراژدی شروع و او بی‌پدر بزرگ شد. پسر مشکل‌سازی بود و مدام در خانه و مدرسه دردسر درست می‌کرد.

نه از تحصیل در مدرسه نظامی به بچه‌ای مطیع تبدیل شد و نه آموزش رسمی او را سر به راه کرد. به تئاتر و موسیقی علاقه داشت و سرانجام مادرش او را در هنرستانی در آتلانتا ثبت‌نام کرد. از اواخر نوجوانی تئاتر برایش جدی شد و همان دوره برای گذران زندگی در یکی از سالن‌های نمایش فیلم شغلی برای خودش دست و پا کرد.

کارش آنجا فروش بلیت و جارو زدن سالن و راهروها بود. همانجا هم بود که جذب سینما شد، تئاتر را کنار گذاشت و بازیگری جلوی دوربین را مسیر زندگی‌اش کرد. کمی این در و آن در زد و بعد با چند واسطه و کمی جسارت و سرسختی راهی برای رسیدن به هدفش پیدا کرد و اولین‌بار سال 1914 جلوی دوربین رفت.

هرچند به خاطر اضافه‌وزن از خدمت در ارتش معاف یا منع شد در هنر چیزی سد راهش نمی‌شد. بازیگر بااستعدادی بود و می‌گویند فرصت‌ها را می‌شناخت و از دست‌شان نمی‌داد. گام به گام در این حرفه پیش رفت تا اینکه سال 1921 در فیلم «سگ خوش‌شانس» با استن لورل همبازی شد و تا 1927 در چند پروژه مختلف دیگر هم با او همکاری کرد (استن لورل آن زمان از اولیور هاردی کمی سرشناس‌تر بود و حتی تجربه کارگردانی را هم در کارنامه کاری‌اش داشت).

سرانجام فصل طولانی و مهم زندگی‌اش با فیلم «شلوار پوشیدن فیلیپ» - که او و لورل بازیگران اصلی‌اش بودند - شروع شد. تماشاگران از فیلم و از تضاد دو شخصیت محوری آن استقبال کردند و همین موفقیت هم بود که این دو را به ساختن فیلم‌های بعدی به همین سبک و سیاق تحریک کرد. اولیور هاردی سال 1957 در چنین روزی در هالیوود از دنیا رفت. چند سال آخر عمرش همیشه بیمار و رنجور بود و ماه‌های منتهی به مرگ را روی تخت سپری کرد. بعد از سکته تابستان 1956 زمین‌گیر و بستری شده بود و نمی‌توانست حرف بزند. حتی برای انجام ضروری‌ترین کارهای شخصی به کمک همسرش نیاز داشت. در همین شرایط بد، باز دوبار سکته کرد و بعد از سکته دوم به کما رفت و چند روز بعد هم تسلیم مرگ شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها