نماینده مردم کرج در مجلس:

ممکن است اینستاگرام به این نتیجه برسد که دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کند

نماینده مردم کرج در مجلس ضمن درخواست از منتقدان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مبنی بر مطالعه طرح، گفت: اگر اینستاگرام به این نتیجه برسد که خودشان دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درست است که در این صورت اینستاگرام از نظر اقتصادی ضرر می‌کند، اما ممکن است سیاست را به اقتصاد ترجیح دهند. ما در شرایط تحریمی هستیم و ممکن است آنها اینستاگرام را قطع کنند. بنابراین ما باید آمادگی داشته باشیم تا در کم ترین زمان ممکن بتوانیم فضای دیگری را برای مردم جایگزین کنیم.

ممکن است اینستاگرام به این نتیجه برسد که دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کند
کد خبر: 509188
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۳:۴۷:۲۹

اعتمادآنلاین| علیرضا عباسی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی اظهار کرد: مجلس یازدهم از ابتدای کار خود، به همه موضوعات ورود جدی داشته است. مجلس ما تک بعدی نبوده و به اندازه اهمیت هر موضوع به آن پرداخته است.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مصوبات کمیسیون کشاورزی، به «تک بعدی عمل نکردن مجلس» تأکید کرد و گفت: ما طرحی در مورد اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی داشتیم. با اصلاحی که انجام دادیم، کشاورزان جانی دوباره گرفتند چرا که هم‌اکنون نقش بیشتری در تعیین قیمت دارند. پیش از این قانون، کشاورزان و حتی وزیر جهاد کشاورزی در تعیین قیمت تضمینی محصولات دخالتی نداشتند و فقط وزیر اقتصاد تصمیم می‌گرفت.

نماینده مردم کرج در مجلس با اشاره به دیگر مصوبات کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: هر کمیسیون مجلس طرح‌های مهم خود را دنبال کرده است. مثلا ما سعی کردیم اخذ مجوزها در زمینه کشاورزی را تسهیل کنیم. کمیسیون اقتصادی و عمران و سایر کمیسیون‌ها نیز برنامه‌های خودشان را داشتند. کمیسیون فرهنگی نیز نمی‌تواند بیکار بنشیند.

عباسی با بیان اینکه دغدغه نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مهم است، گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی در مجلس بررسی نشد. نحوه بررسی این طرح در مجلس به رأی گذاشته شد و مطالب عنوان شده در جلسه غیر علنی و علنی تفاوتی نداشت. بحث بر سر این بوده که طرح صیانت به صحن علنی بیاید یا در فضایی مرکب از همه کمیسیون‌ها بررسی شود. از بعضی دوستانی که ماجرا را وارونه جلوه دادند، متأسفم.

«اگر طرح صیانت به صحن علنی می‌آمد، بیش از چند هفته وقت مجلس را می‌گرفت»

وی ادامه داد: هدف ما این بود که طرح در یک کمیسیون مشترک بررسی شود تا کارشناسانه به تصویب برسد. اتفاقا اگر این طرح به صحن علنی می‌آمد بیش از چند هفته وقت مجلس را می‌گرفت و در آن زمان بنده از اولویت قرار گرفتن این موضوع انتقاد می‌کردم. هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت فضا را برای هر نظر و ادعا و انتقادی باز کرده است. اگر طرح را صحن علنی تصویب می‌کردیم دیگر جای نظر دادن نبود اما طرح اکنون می‌تواند تغییرات جدی کند.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با اشاره به سخنان نمایندگان مخالف با هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت گفت: اگر منتقدان یک بار طرح را بخوانند متوجه خواهند شد که هیچ کجای این طرح بندی در مورد مهلت چهار ماهه به پلتفرم‌ها مشاهده نمی‌شود. این عدد و رقم‌ها وجود خارجی ندارد. مسئله فیلترینگ نیز هیچ کجای طرح نیست.


احتمال ایجاد محدودیت برای پلترفم‌ها در صورت نپذیرفتن قوانین مجلس؟

عباسی در پاسخ به این پرسش که اگر پلتفرم‌های خارجی قوانین کشور ما را نپذیرند احتمال اعمال محدودیت‌ها خواهد بود؟

گفت: ما در حال حاضر پلتفرم‌هایی داریم که داخل کشور ما فعالیت می‌کنند، اما قوانین ما را رعایت می‌کنند. این پلتفرم‌ها در کشور ما دفتر رسمی ندارند. پرسش اینجاست که آیا این پلتفرم‌ها می‌خواهند نظم داشته باشند یا خیر؟

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه «90 درصد پلتفرم‌های مورد استفاده در کشور ما خارجی است» گفت: پرسش من این است که اگر اینستاگرام به این نتیجه برسد که خودشان دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درست است که در این صورت اینستاگرام از نظر اقتصادی ضرر می‌کند، اما ممکن است سیاست را به اقتصاد ترجیح دهند. ما در شرایط تحریمی هستیم و ممکن است آنها اینستاگرام را قطع کنند. بنابراین ما باید آمادگی داشته باشیم تا در کم ترین زمان ممکن بتوانیم فضای دیگری را برای مردم جایگزین کنیم.

وی در پایان گفت: احتیاط شرط عقل است و تقویب سامانه های داخلی واجب است. مبنای طرح صیانت رشد فضای داخلی بدون ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی است. از همه منتفدان می خواهم که فقط یک بار طرح صیانت را بخوانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها