غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

حکمرانی سایبری ما باید به سبک دکترین ایرانی-اسلامی باشد / حمایت از افکار عمومی در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروز امر دفاع در عرصه‌های نوینی معنا و مفهوم پیدا کرده است که یکی از مهم‌ترین آنها حوزه رسانه است، تاکید کرد: افکار عمومی جزو حیاتی‌ترین دارایی در دنیای مدرن محسوب می‌شود.

حکمرانی سایبری ما باید به سبک دکترین ایرانی-اسلامی باشد / حمایت از افکار عمومی در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است
کد خبر: 509492
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۲:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسبت گرامی‌داشت روز خبرنگار در نشستی با حضور جمعی از مدیران اصحاب رسانه، اظهار کرد: دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، آسیب‌پذیری‌ها، تهدیدات و اثر تهدید بر آسیب‌پذیری و پیامدهای احتمالی ناشی از آن، از جمله مولفه اصلی و اساسی پدافند غیرعامل است.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه اقتدار ملی، فرهنگ و نمادهای ملی نیز جزو دارایی‌های معنوی ما به حساب می‌آید، گفت: در حوزه دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، به دلیل تحول فناورانه، در حال تغییر جنس دارایی‌هایمان هستیم. مسلما حمایت از این دارایی، الزامات خاص خود را دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه همزمان با رشد و توسعه فناوری، ما با تهدیداتی مواجهیم که در ذات فناوری نهادینه شده است، اظهار کرد: رفع آسیب‌پذیری‌ها، نیازمند راهبردهای نوین و به‎روز است. روش‌های قدیمی دیگر در برابر تهدیدات نوین و پیچیده پاسخگو نیست.

جلالی عامل پیچیده شدن تهدیدات انسان ساخت را دخالت عامل انسانی و فناوری دانست و تاکید کرد: این ویژگی‌ها، نحوه مواجهه با تهدیدات را نیازمند اشراف و آگاهی می‌کند. چرا که فناوری به همان نسبت که به رفاه بشر کمک می کند، در ذات خود می‌تواند تهدیدزا باشد. برای مثال با ظهور فناوری سایبری و رسانه، شاهد تحولات جدی در حوزه جنگ‌ها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه با رشد رسانه و ابزارهای آن، افکار عمومی به یک دارایی جدید و در واقع حیاتی‌ترین دارایی جوامع تبدیل شده است، یادآور شد: در چنین شرایطی با این سوال روبه رو می شویم که حکمرانی درگیر چه تغییراتی خواهد شد؟ نظام حکمرانی رسانه چه خواهد شد؟ آیا رسانه باید ملی باشد یا باید جهانی؟ هدف از ایجاد رسانه‌های جهانی چیست؟ کشورها از رسانه چه می‌خواهند؟

جلالی با بیان اینکه حمایت از افکار عمومی در کشور ما با توجه به وجود مردم‌سالاری دینی، انتخابات آزاد و مردمی از اهمیت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها معتقدند اگر بتوانند افکار عمومی کشورها را علیه منافع ملی همان کشور سازماندهی کنند در هر میدان و بزنگاهی پیروزند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند مدرن‌ترین مدل بومی پدافندی در حوزه حمایت از افکار عمومی هستیم، تصریح کرد: در چنین مدلی ضمن حمایت از افکار عمومی و حفظ آزادگی مردم باید همه ارزشهای دینی و اسلامی-ایرانی دیده شود. بر همین اساس حکمرانی سایبری ما نیز باید به سبک دکترین ایرانی-اسلامی باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور وظیفه رسانه را در چنین شرایطی ضمن شناسایی تهدیدات، بازتعریف منافع ملی در حوزه افکار عمومی دانست و تأکید کرد: در این زمینه ارتقای سواد رسانه شهروندان می‌تواند بسیار موثر باشد تا ضمن آشنایی با تاکتیک‌های دشمن راه مقابله با آن را نیز بشناسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها