کد خبر: 509545
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۶:۳۹:۲۵
| |

گیلان سهمی در کسب مدال‌های توکیو نداشت

با وجود حضور پنج ورزشکار گیلانی در المپیک توکیو، جامعه ورزش این استان در انتظار بودند تا طلسم 66 ساله عدم تصاحب مدال توسط وزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک پایان یابد اما هیچ یک از این ورزشکاران موفق به این امر نشدند.

گیلان سهمی در کسب مدال‌های توکیو نداشت
کد خبر: 509545
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۶:۳۹:۲۵

اعتمادآنلاین| با وجود حضور پنج ورزشکار گیلانی در المپیک توکیو، جامعه ورزش این استان در انتظار بودند تا طلسم 66 ساله عدم تصاحب مدال توسط وزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک پایان یابد اما هیچ یک از این ورزشکاران موفق به این امر نشدند.

آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیمار در رشته کاراته، محمد رهبری در رشته شمشیربازی، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، ورزشکاران گیلانی بودند که در رقابت های المپیک توکیو حضور یافتند.

با توجه به اینکه مسابقات المپیک مهمترین و بزرگترین رویداد جهانی بشمار می رود که هر چهار سال یک بار انجام می شود و ورزشکاران برای حضور در آن باید در مسابقات مختلفی شرکت کرده و با کسب امتیازات لازم، سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند که به طور حتم هم اینک حضور در المپیک نیز افتخار بزرگی برای هر ورزشکاری محسوب می شود.

اما کسب مدال در المپیک رنگ و بوی دیگری دارد و ورزشکاران تمام تلاش خود را بکار می بندند تا در این رقابت ها مدال کسب کرده تا نام خود را در ورزش کشورش جاودانه و ابدی کند چون کسب مدال در المپیک به نوعی نام ورزشکار را جاودانه خواهد کرد و در تاریخ ورزش آن کشور ثبت می شود.

محمود نامجو تنها مدال آور المپیکی ورزش گیلان باقی ماند

ورزشکاران گیلانی تاکنون در دوره های مختلفی از المپیک و در رشته های گوناگون حضور یافتند اما به جز مرحوم محمود نامجو، دیگر هیچ ورزشکاری موفق به کسب مدال المیپک نشده و این خلاء اکنون در ورزش گیلان وجود دارد که در مسابقات المپیک نیز دست ورزشکاران از کسب مدال بازماند.

مرحوم نامجو که یکی از نوابغ رشته ورزشی وزنه برداری در جهان بشمار می رفت ، افتخار این را دارد که به عنوان اولین ورزشکار قاره آسیا موفق به کسب مدال طلای جهانی شد و به همین دلیل نام این اسطوره ورزش گیلان و ایران در ورزش آسیا ثبت و جاودانه شد.

اما درخشش مرحوم محمود نامجو فقط در دریافت مدال طلای جهانی خلاصه نشد و این ورزشکار برجسته در 2 دوره متوالی رقابت های المپیک نیز، موفق به کسب مدال شد تا از این بابت نام مرحوم نامجو نه تنها در دریافت اولین مدال طلای جهانی ، بلکه بابت کسب 2 مدال در 2 دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و در ورزش گیلان جاودانه شود چون این 2 مدال باارزش وزنه بردار نابغه ، تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می رود.

مرحوم نامجو در المپیک 1952 هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و اولین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می کند اما درخشش این وزنه بردار شایسته ایران ادامه یافت و در دوره بعدی مسابقات المپیک نیز، مدال کسب کرد.

محمود نامجو در المپیک 1956 ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال های این نابغه وزنه برداری افزوده شود و همچنین تعداد مدال های المپیکی ورزش گیلان به عدد 2 افزایش یابد.

باوجود این 2 مدال نقره و برنز ارزشمند مرحوم نامجو که در رشته وزنه برداری کسب شد، تاکنون تنها مدال های ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف حضورشان در مسابقات المپیک است و هم اینک نیز پس از گذشت 66 سال از آن زمان هیچ ورزشکاری از گیلان موفق به کسب مدال المپیک نشد و گرچه تعدادی از ورزشکاران در آستانه کسب مدال المیپک قرار گرفتند اما در نهایت دست آنان از تصاحب این مدال ارزشمند کوتاه ماند.

به جز نامجو، مرحوم حیدر شونجانی در رشته های شنا و واترپلو، احمد خشوعی ، ابراهیم مهربان و فردین معصومی در رشته کشتی، علی رجبی اسلامی ، مهدی عطار اشرفی، سیدمهدی پانزوان و اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری، نصرت الله وکیل منفرد، حسین اغماض ، جبار فعلی ، محمد آذرحزین، علی بحری و امین قاسمی پور در رشته بوکس، غفور جهانی در رشته فوتبال، سلمان حسام در رشته دوومیدانی ، نادر عیوضی در رشته قایقرانی و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز ورزشکاران گیلانی بودند که در ادوار مختلف المپیک حضور یافته اما موفق به کسب مدال نشدند.

هادی پور با پای آسیب دیده ره به جایی نبرد

آرمین هادی پور یکی از ورزشکاران شایسته استان گیلان که طی چند سال اخیر عضو ثابت تیم ملی تکواندو بشمار می رود، یکی از امیدهای کسب مدال برای کاروان ورزشی ایران و همچنین جامعه ورزش گیلان بود.

اما این ورزشکار که از ناراحتی زانوی پا رنج می برد، در المپیک نیز با همین درد کهنه حضور یافت و پس از پیروزی در دور اول، نتوانست در دور دوم برابر حریفش به برتری برسد و خیلی زود از گردونه رقابت های المپیک کنار رفت تا گیلان یکی از شانس های مهم کسب سهمیه مدال در المپیک توکیو را از دست دهد.

آرمین هادی پور که متولد سال 1373 و اهل رشت است تاکنون مقام ها و مدال های ارزشمندی را کسب کرده که می توان به کسب مدال برنز سومین مرحله مسابقات گرند پری 2019 بلغارستان، مدال نقره تورنمنت صربستان، مدال نقره مسابقات گرند پری 2019 ژاپن، مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان 2019 انگلیس، مدال طلای گرند پری انگلیس، مدال طلای مسابقات بین المللی اردن و مدال طلای المپیک آزمایشی ریو اشاره کرد.

مدال نقره قهرمانی جهان، دو مدال قهرمانی آسیا (یک مدال طلا و دیگری برنز که مدال طلا برای نخستین در تاریخ تکواندو ایران به دست آمده)، سه مدال طلا یونیورساید (مسابقات جهانی دانشجویی)، مدال نقره جام جهانی، مدال نقره گرند پری، مدال طلای گرند اسلم، مدال نقره گرند پری روسیه و مدال طلای جام ریاست فدراسیون جهانی 2019 آسیا از دیگر عناوین و مدال های این ورزشکار گیلانی است.

با توجه به مدال ها و عناوین کسب شده توسط هادی پور طی چند سال اخیر، این ورزشکار از تجربه خوبی برای مبارزه با حریفان سرشناسش برخوردار بود و گرچه سابقه حضور در المپیک را نداشت اما در مسابقات جهانی و همچنین مسابقات دانشجویان جهان، با تکواندوکاران طراز اول رو در رو شده و برابر اکثر آنان نیز پیروز شده بود.

اما این تکواندوکار در مسابقات المپیک توکیو ناکام ماند و در نهایت نیز با یک پیروزی و یک شکست به کار خود پایان داد تا هم اینک با خیالی راحت پای آسیب دیده اش را مداوا و خود را برای المپیک 2024 آماده کند.

کسب اولین پیروزی تاریخ کاراته ایران در المپیک توسط بهمنیار

رشته رزمی کاراته برای اولین بار جواز حضور در رقابت های المپیک را کسب کرد تا این رشته زیبا و پرطرفدار اولین و آخرین حضور خود را در مهمترین مسابقات جهانی تجربه کند چون این رشته در المپیک 2024 جایی ندارد و هم اینک مسئولان جهانی این رشته تلاش دارند که کاراته در المپیک 2028 نیز، حضور یابد.

با توجه به اینکه رقابت های کاراته در بازی های المپیک برای اولین بار در توکیو جواز حضور یافت، سه ورزشکار ایرانی نیز برای اولین بار در مسابقات کاراته در المپیک حضور یافتند که سارا بهمنیار ورزشکار شایسته استان گیلان نیز یکی از این سه ورزشکار بود.

با وجود اینکه طبق قرعه کشی انجام شده، ابتدا رقابت های وزن 55- کیلوگرم برگزار شد، بهمنیار اولین ملی پوشی ایرانی بود که باید به روی تاتامی می رفت که این ورزشکار نیز در اولین دیدارش به مصاف یکی از قدرتمندترین ورزشکاران این رشته رفت که در نهایت بهمنیار با شایستگی توانست کاراته کار ترکیه را مغلوب کند تا اولین پیروزی تاریخ کاراته ایران در مسابقات المپیک را، به نام خود ثبت کند.

البته سارا بهمنیار در مبارزات دوم تا چهارم خود مغلوب حریفان نام آور و قدرتمندش شد و نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند و از مسابقات المپیک توکیو خداحافظی کرد که با حذف بهمنیار از این رقابت ها، عملا شانس کسب مدال برای گیلان پایان یافت چون بهمنیار و هادی پور شانس بیشتری برای کسب مدال المپیک داشتند.

سارا بهمنیار کاراته کار ملی پوش 22ساله اهل آستانه اشرفیه است که تاکنون در رقابت های مختلف جهانی و آسیایی درخشش بسیار خوبی داشته و توانست مدال های زیادی را کسب کرد که از آن می توان به مدال نقره لیگ جهانی وان اتریش، مدال طلای پنجمین مرحله لیگ جهانی 2019 ژاپن، مدال طلای ششمین مرحله لیگ کاراته وان در مسکو، مدال برنز لیگ جهانی کاراته وان امارات، مدال نقره مسابقات امیدهای جهان در اسپانیا، مدال نقره مسابقات امیدهای آسیا در قزاقستان و همچنین مدال نقره لیگ جهانی کاراته وان ژاپن اشاره کرد.

این بانوی ملی پوش تیم کاراته ایران ، در نخستین حضورش در تیم ملی بزرگسالان نیز توانست در رقابت‌های جهانی اسپانیا مدال برنز کسب کند و به عنوان اولین بانوی گیلانی دارنده مدال جهانی در رشته کاراته معرفی شود.

شکست رهبری برابر شمشیرباز نام آور ایتالیایی

محمد رهبری دیگر ورزشکار ایسته استان گیلان که چند سالی است در تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر حضور دارد، در هر 2 رشته انفرادی و تیمی جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کرد اما در نهایت این شمشیرباز شایسته کشوردر رشته انفرادی حذف و در تیمی نیز مقام ششم را تصاحب کرد.

رهبری در جریان رقابت های المپیک توکیو ابتدا به مصاف حریفی از کشور فرانسه رفت که در نهایت در یک بازی برتر این حریف قدرتمند خود را شسکت داد و به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت تا در این مرحله ، مقابل سامی لی شمشیرباز ایتالیایی قرار گیرد.

ملی پوش گیلانی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در مرحله یک هشتم نهایی با وجود تمام تلاشی که انجام داد مغلوب شمشیرباز قدرتمند ایتالیایی شد تا نتواند به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد تا از رقابتهای انفرادی المپیک حذف شود.

البته محمد رهبری به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در رقابت های تیمی نیز حضور یافت که در مرحله یک چهارم نهایی با قبول شکست برابر ایتالیا باید برای کسب مقام پنجم تا هشتم مبارزه می کرد که در این مرحله ابتدا تیم آمریکا را شکست دادند و سپس مغلوب تیم مصر شد تا در نهایت مقام ششم تیمی المپیک را تصاحب کند.

محمد رهبری شمشیرباز ملی پوش استان گیلان متولد 1370 اهل شهرستان رشت است که این ورزشکار نیز افتخارات زیادی را تاکنون کسب کرده و به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران عناوین مهم جهانی و آسیایی کسب کرده است.

کسب مدال های طلای جام جهانی 2016 سنگال و 2017 گرجستان، مدال نقره جام جهانی 2018 لهستان و کسب دهها مدال طلا ، نقره و برنز مسابقات مختلف قهرمانی آسیا اشاره کرد که البته این ورزشکار چند مدال باارزش بازی های آسیایی را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد.

مدال نقره بازی های آسیایی 2014 اینچون کره جنوبی و مدال نقره بازی های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی از دیگر مدال های ارزشمند محمد رهبری ورزشکار زبده استان گیلان برای ورزش شمشیربازی کشور بشمار می رود.

عدم صعود آقامیرزایی به مرحله نیمه نهایی

اما علی آقامیرزایی دیگر ورزشکار َشایسته استان گیلان که جواز حضور در رقابت های المپیک توکیو را کسب کرده بود، در مسابقات کایاک یکنفره یکهزار متر در این دوره از رقابت ها حضور یافت اما در نهایت نتوانست به مرحله نیمه نهایی راه یابد.

این ورزشکار ملی پوش که سابقه درخشانی در تیم ملی قایقرانی کایاک ایران دارد، در جریان مسابقات المپیک توکیو، ابتدا در دور مقدماتی پنجم شد و جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کرد.

علی آقامیرزایی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات کایاک یکنفره یکهزار متر المپیک در گروه سختی قرار گرفت و در نهایت با کسب رتبه چهارم ، از راه یابی به مرحله نیمه نهایی بازماند چون در این مرحله از هر گروه، سه قایقران به مرحله نیمه نهایی صعود می کرد که با این وجود کار ای نقایقران در المپیک توکیو پایان یافت.

علی آقامیرزایی متولد 1371 و اهل شهرستان بندرانزلی است که در قایقرانی و رشته کایاک فعالیت می کند. او نیز مدال های ارزشمندی را تصاحب کرده که می توان به مدال برنز بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اندونزی، مدال نقره بازی های آسیایی 2014 اینچون کره جنوبی، مدال طلای قهرمانی آسیا در سال 2015 اندونزی ، 2 مدال نقره در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2013 و 2 مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در سال های 2015 و 2017 اشاره کرد.

نازنین ملایی برترین قایقران تاریخ ایران در المپیک

نازنین ملایی دیگر ورزشکار پرتوان و شایسته گیلان دیگر نماینده ورزش این استان در المپیک توکیو بود که البته وی در روزهای پایانی، حضورش در المپیک مسجل و در رشته روئینگ در این مسابقات حضور یافت.

ملایی که تاکنون مدال ها و مقام های ارزشمندی را در رشته قایقرانی کسب کرده، در المپیک توکیو نیز موفق ظاهر شد و سرانجام با کسب رتبه یازدهم، بهترین نتیجه قایقرانان ایرانی را در طول رقابت های المپیک به نام خود ثبت کرد.

این ورزشکار شایسته و ملی پوش گیلانی در جریان مسابقات قایقرانی روئینگ المپیک در بخش بانوان در مرحله مقدماتی با شایستگی ظاهر و سرانجام با کسب رتبه سوم به مرحله دوم راه یافت.

نازنین ملایی در مرحله دوم نیز در گروه سختی قرار گرفت اما در نهایت با شایستگی و درخشش خود مقام سوم را کسب کرد تا به مرحله نیمه نهایی راه یابد که در این مرحله توانست مقام ششم را تصاحب کند.

این قایقران برجسته گیلانی با کسب مقام ششم راهی فینال گروه B شد تا اولین قایقران ایرانی باشد که حضور در این مرحله از المپیک را تجربه می کند که سرانجام نیز، نازنین ملایی در پایان رقابت های روئینگ یک نفره هزار متر در جایگاه یازدهم ایستاد تا بهترین نتیجه قایقرانی روئینگ را در تاریخ ایران در بازیهای المپیک به نام خود ثبت کند.

نازنین ملایی متولد سال 1370 اهل شهرستان بندرانزلی است که در رشته روئینگ تاکنون مدال های بسیاری را کسب کرده که می توان به کسب مدال نقره بازی های آسیایی 2014 اینچون کره جنوبی و مدال نقره بازی های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی اشاره کرد.

همچنین این ورزشکار پرافتخار دهها مدال های رنگارنگ مسابقات قهرمانی آسیا و کاپ آسیا را نیز در کلکسیون افتخارات ورزشی خود دارد که می توان به کسب سه مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا ، 2 مدال نقره قهرمانی آسیا و 2 مدال برنز قهرمانی آسیا اشاره کرد.

کسب چهار مدال طلای کاپ آسیایی ، یک مدال نقره کاپ آسیایی و 2 مدال برنز کاپ آسیایی از دیگر افتخارات نازنین ملایی قایقران شایسته استان گیلان محسوب می شود که تاکنون کسب شده و هم اینک این ورزشکار به همراه چهار المین دیگر گیلان شانس کسب مدال المپیک را دارند تا افتخار بسیار ارزشمندی در کارنامه ورزشی آنان ثبت شود.

به هرحال ورزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک به کار خود پایان دادند و گرچه همه المپین های گیلانی تمامی تلاش و زحمت خود را کشیده تا بهترین نتایج را در المپیک کسب کنتند اما در نهایت دست آنان از تصاحب مدال کوتاه ماند تا گیلانیان باز هم منتظر کسب مدال المپیک باقی بمانند.

هم اینک نیز با روی کار آمدن دولت جدید ، مسئولان ورزش استان گیلان باید چاره ای بیاندیشند تا علاوه بر حضور ورزشکارانی از این استان برای المپیک 2024 ، زمینه کسب مدال را نیز فراهم کنند که البته مردم ورزشدوست و جامعه ورزش گیلان باید حداقل تا المپیک 2024 فرانسه منتظر بمانند تا شاید ورزشکار یا ورزشکارانی از گیلان بوانند مدال المپیک را کسب کنند.

البته پس از کسب 2 مدال نقره و برنز توسط مرحوم محمود نامجو در وزنه برداری، کسب مدال برای ورزش گیلان در آوردگاه المپیک ناممکن و آرزو شده و حضور پنج ورزشکار این استان در المپیک توکیو نیز باعث نشد تا این آرزوی 66 ساله ورزش گیلان تحقق یابد و ورزش گیلان باید به انتظار المپیک 2024 فرانسه باشد تا شاید در آن رقابت ها مدال کسب کند.


منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها